הרב חיים נבון מתנגד להוספת שם השם לשטרות ומציע חלופה מקורית

ברקע הצעת החוק של ש"ס שרוצה להוסיף את הכיתוב "בהשם אנחנו בוטחים" לשטרות הכסף, מסביר הרב נבון כי המהלך מוטעה וכי גם אבותינו לא נהגו כך | גם הרב אברהם סתיו התנגד ליוזמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/01/23 11:52 ג בשבט התשפג

הרב חיים נבון מתנגד להוספת שם השם לשטרות ומציע חלופה מקורית
הרב חיים נבון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התנגדות ליוזמת ש"ס: בהצעת החוק שהגישו אמש (ג') חברי הכנסת ממפלגת ש"ס, הם מבקשים להוסיף לשטרות בישראל את הכיתוב: "בהשם אנחנו בוטחים" בדומה לכיתוב על הדולר האמריקאי. מי שמתנגד ליוזמה הוא הרב חיים נבון, בפוסט בפייסבוק הוא כותב כי הדבר לא נעשה על ידי אבותינו ולכן אין סיבה שייעשה גם על ידינו.

 הפוסט של הרב חיים נבון:

"למה לא צריך לכתוב שם שמים על שטרות הכסף שלנו?" תוהה הרב נבון ואז מסביר את תשובתו, "כי לא נולדנו אתמול, יש לנו היסטוריה, ואנחנו לא טובים יותר מאבותינו הקדומים. אבותינו לא כתבו על המטבעות שלהם שם שמים, וודאי נימוקם עמם, וגם אנחנו לא צריכים לנהוג כך".

הצעת החוק

הצעת החוק צילום: צילום מסך

ההצעה המקורית של הרב נבון

ובכל זאת, מציע הרב נבון הצעה מקורית המסתמכת על אותם מטבעות קדמונים של אבותינו. הרב מפרסם תמונה של מטבעות יהודיים עתיקים וכותב: "בתמונה: מטבע מימי בר כוכבא, ועליו הכתובת: 'לחרות ירושלים'. את זה אפשר לכתוב על השטרות".

הרב נבון לא לבד, אמש פרסמנו גם את תגובתו של הרב אברהם סתיו שהתנגד גם הוא להצעהאך עשה זאת מסיבה שונה: "לא לחינם אסרו חכמים לכתוב את שם ה' על השטרות" הוא הסביר, "הם הסבירו גם למה: 'למחר זה פורע את חובו, ונמצא שטר מוטל באשפה'. זה הכי מובן בעולם, כשיש לך שטר חוב ביד ואתה מלא עוצמה וביטחון, שתרצה לכתוב עליו את שם ה'. להשתמש בכוח שקיבלת כדי להשליט את שם שמים, ולהשתמש בשם שמים כדי להאדיר את כוחך" הוא כתב בפוסט בטוויטר.

הרב אברהם סתיו

הרב אברהם סתיו צילום: מרים צחי

"אבל יום יבוא, מזהירים חכמים" אומר הרב סתיו מדוע מדובר בטעות "והשטר עשוי להיפרע. יום יבוא והכוח יתהפך מצד לצד. ושם ה' עדיין יישאר על הנייר הריק, הוא יישאר מזוהה עם הכוח השנוא של הכפייה. מאוס ומזולזל על ידי מי שפרקו את עולו, ונמצא שם שמים מתחלל".