המאבק במשרפות הזבל בשומרון חוצה גבולות

לסיור הגיעו חברי כנסת מקצוות הקשת הפוליטי כדי לעמוד את נזקי השרפות הפיראטיות ודנו בדרכים לשיתופי פעולה באזור. ח"כ דב חנין (חד"ש): "צריך להגביר את האכיפה ולממש את החוק"

חדשות כיפה מירב כהן 16/09/18 18:03 ז בתשרי התשעט

המאבק במשרפות הזבל בשומרון חוצה גבולות
צילום: רועי חדי

סיור יוצא דופן היום בכוכב יאיר: מראש מועצת שומרון דרך ח"כ דב חנין (חד"ש) ועד ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיעו לדיון מיוחד וסיור בנושא משרפות הזבל הלא חוקיות. 

הסיור החל במועצה אזורית צור יגאל-כוכב יאיר יחד עם ראש המועצה, שימי אליאל במטרה ללמוד ולהעמיק בבעיות האזור. לאחר מכן המשיך לאתר פיראטי גדול בג׳לג׳וליה ולבסוף התקיים דיון ראשון של הועדה בהשתתפות משרדי הממשלה, חברי הכנסת ותושבים מודאגים.

במהלך הסיור נחשפה הועדה לשרפות בכמות פסולת אדירה, אתרים פיראטיים רבים ותושבים שחיים במפגע מתמשך משני צדי הקו הירוק הפוגעים הן במתגוררים בטייבה הן בשומרון והן בכפר סבא והוד השרון. בסיור חשף ראש מועצת שומרון כי מחצית מהילדים בגן בצופים סובלים מקשיי נשימה בשל חוסר היכולת של המדינה לעצור את המשרפות. 

יעל גרמן (יש עתיד), יו"ר ועדת המשנה:
ועדת המשנה תתכנס בכל שבוע החל מתחילת המושב כדי למגר את התופעה אשר מסכנת את חייהם של מאות אלפי תושבים. עוד הוסיפה: יצאנו היום לדרך עם סיור רשמי ראשון של הועדה כדי למגר תופעה שהזדעזעתי לגלות את מספר התושבים שחשופים אליה. שרפות פיראטיות  מהוות סכנה בריאותית חמורה, דרשנו לקבל מידע מדויק ממשרד הבריאות על התחלואה בנושא וממשרד להגנת הסביבה מה האמצעים שננקטו עד כה.

יוסי דגן ראש מועצת שומרון: "המכנה המשותף לכל מי שנמצא כאן מחכ דב חנין ועד חכ אורן חזן הוא שלכולם יש רצון טוב אבל לצערי אם לא יהיה שינוי בפרדיגמה של המערכת, שהסכנות הללו הן לא פחות חשובות מסכנה בטחונית ויתייחסו לכך בהתאם לא יהיה שינוי אמיתי בשטח. אני סבור  שיותר אנשים  נפגעים מזיהום מאשר מטרור יש לנו גן ילדים בצופים שחצי מהילדים בו עם משאפים או פתרונות דומים. הדבר הזה לא יעלה על הדעת. 

כראשי רשויות לא ייתכן שנפנה לבקש "טובה" מהמח"טים בשטח לטפל בנושא. צריכה לרדת הוראה מאלוף הפיקוד שזה חלק אינטראלי מהמשימות של המנהל האזרחי ושל הצבא. לא "טובה" שעושים לראשי הרשויות. אחרת זה לא ייגמר.

מנכ"ל המשרד להגנ"ס הביע התחייבות לדחיפות הנושא אך אינו יכול לעשות זאת לבד, אני מצפה מכל הגורמים הממשלתיים להגיע לדיונים ולשתף פעולה".

מנכ״ל משרד להגנת הסביבה, מר ישראל דנצינגר:"שרפות בשטחים פתוחים היא מכת מדינה חמורה, הקשורה בחיי אדם. זה אירוע מהחשובים ביותר שנדרשים היום לטיפול במדינת ישראל. בשנה האחרונה העלינו במשרד להגנת הסביבה את הנושא למודעות ופעלנו רבות, אבל הממשלה כולה צריכה להגביר את העשייה. יש לעקור מהשורש את התמריצים הכלכליים הקיימים כיום, הגורמים להצטברות פסולת - שלאחר מכן נשרפת, תוך יצירת מפגעי זיהום אוויר קשים. אנו קוראים לרתום את כל משרדי הממשלה. המטרה שלנו היא לעשות את המקסימום בשיתוף עם כל יתר המשרדים"

תגובת אזרחים למען אוויר נקי שיזמו את הסיור: "אנו מברכים את יו"ר הוועדה ח"כ יעל גרמן על הירתמותה לנושא. שריפות הפסולת הן מכת מדינה ואנחנו קוראים למשרדי הממשלה השונים להירתם למהלך ולשתף פעולה באופן מלא עם עבודת הוועדה. עמותת אזרחים למען אוויר נקי מתכוונת ליטול חלק פעיל בדיוני הוועדה ולהשמיע בה את קולו של הציבור"

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני):"המשרד להגנת הסביבה כשל בטיפול בבעיה. חסרים לו המשאבים וההרתעה שריפת פסולת בשטחים פתוחים זהו מפגע סביבתי חמור שגורם לנזקים אדירים לאדם ולסביבה. יש מספר אזורים בארץ אשר סובלים מהתופעה ביתר שאת. יחד עם ועדת המשנה לטיפול בשריפות פסולת, בראשות חברתי, ח"כ יעל גרמן, אנחנו נגבש תוכנית כוללת כדי לסייע לתושבים, למנוע זיהום סביבתי ולהיפטר מה מפגע הזה".


ח״כ דב חנין (הרשימה המשותפת):"ראינו את הנזקים הקשים של שפיכת ושריפת פסולת. לא מדובר רק באיכות חיים לקויה, מדובר בפגיעה בבריאות ובחיים עצמם.  צריך להגביר את האכיפה ולממש את החוק שהעברתי של הסמכת פקחי הרשויות המקומיות לבצע אכיפה מינהלית. אבל החקיקה ויישומה לבדן לא יועילו. צריך לחזק את אשכולות השלטון המקומי - רשויות המאחדות לפעולה מועצות מקומיות סמוכות - כדי להתמודד יחד עם הבעיות המשותפות."