הליכוד: "חייבים איחוד בימין"; הבית היהודי לליכוד: "גלו אחריות"

הכדור בידיים של מי? רצף של מסרים עבר בין המפלגות כאשר הליכוד יצא בקריאה לבית היהודי לחבור לעוצמה יהודית. בתגובה מסרו בבית היהודי: "מצפים מהליכוד ומבנט ושקד לגלות אחריות ולשלבם ברשימתם", ובליכוד השיבו: "הודעת הבית היהודי חסרת אחריות וגרועה מהיתממות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/19 13:01 יג באדר א'

הליכוד: "חייבים איחוד בימין"; הבית היהודי לליכוד: "גלו אחריות"
מפעיל לחצים על רבנים | ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להפעיל לחצים רבים על רבנים וגורמי מפתח בציונות הדתית על מנת ליצור איחוד בגוש הימין. "בשעה שציפי לבני פורשת מהפוליטיקה כדי לא לבזבז קולות בגוש השמאל, וגנץ פועל לאיחוד עם אורלי לוי כדי לא להפסיד אף קול בשמאל  – הבית היהודי והאיחוד הלאומי חייבים לגלות אחריות ולאחד את כל הכוחות מימין", אומרים בליכוד, כשהכוונה כמובן היא לצירופה של מפלגת עוצמה יהודית לרשימת הבית היהודי. 

בבית היהודי לא נשארו אדישים להתערבותו של נתניהו ואמרו: "אנחנו מצפים מראש הממשלה והליכוד, מבנט ושקד לגלות אחריות למחנה הימין ברגע הקריטי שלפני הגשת הרשימות ולשלבם ברשימתם״.

בתגובה להודעת הבית היהודי נמסר מהליכוד, כי "הם יודעים היטב, כפי שכל סקר מוכיח, שהחיבור של עוצמה יהודית לליכוד לא מוסיף אף קול לגוש הימין ואף מאבד קולות. לעומת זאת, רק החיבור של עוצמה יהודית לבית היהודי-האיחוד הלאומי, מוסיף קולות לגוש הימין ומבטיח ששום קול לא ילך לאיבוד. הודעת הבית היהודי-האיחוד הלאומי חסרת אחריות וגרועה מהיתממות".

ובהמשך לשרשרת התגובות המועברות בתקשורת, מהבית היהודי והאיחוד הלאומי נמסר כי "את הליכוד לא מעניין הגוש. את הליכוד מעניין הליכוד וזהו. המציאות הפוכה לחלוטין. לליכוד, על שלושים המנדטים שלו, אין שום בעיה להקצות שני מקומות ריאלים לעוצמה יהודית. גם אם המצביעים של עוצמה בסוף לא יצביעו לליכוד אלא למפלגות שמימין לו, את הגוש זה מציל. אבל כאמור את הליכוד לא מעניין הגוש אלא הליכוד. כל השאר ספינים".

על פי גורמים בליכוד, ראש הממשלה, בנימין נתניהו מקיים ביממה האחרונה שיחות טלפון עם ראשי מפלגות הימין, רבנים ואישי ציבור, על מנת להבטיח איחוד נוסף בגוש הימין שימנע בזבוז קולות: "אם גוש הימין לא יתאחד, גוש השמאל ינצח, גנץ יקים ממשלת שמאל וזו תהיה בכייה לדורות".

בנט ושקד

בבית היהודי עוקצים את נתניהו: "צרף את שקד ובנט לליכוד"צילום: Yonatan Sindel/Flash90

זו אינה הפעם הראשונה בה ראש הממשלה מתערב במגעים לאיחוד מפלגות הימין השונות. על פי הדיווחים, נתניהו התערב גם במשא ומתן בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי כשהיה בפולין. ראש הממשלה התקשר אז אישית לרב דרוקמן, לרב מלמד ולרב מדן. במהלך הפגישה בביתו של הרב דרוקמן התקשר רה"מ כמה פעמים להתעדכן ולוודא שהאיחוד יוצא לדרך והשניים חתמו על הסכם. 

למרות הקריאה של ראש הממשלה לצירוף עוצמה יהודית לבית היהודי, בבית היהודי ובאיחוד הלאומי לא רואים במפלגתם של מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר, שותפים טבעיים. בראיון לחדשות כיפה, אמר הרב אלי סדן, אחד מבכירי רבני הציונות הדתית כי: "עם מפלגת עוצמה יהודית יש לנו ויכוח אידיאולוגי. יכול להיות שנלך יחד כבלוק טכני. אנחנו לא יכולים ללכת ביחד כמפלגה. יכול להיות שנצטרך לתרום את תרומתנו לטובת המאבק בין ביבי לגנץ".

הרב פרץ וסמוטריץ. ישמרו על החיוך?

הרב פרץ וסמוטריץ. ישמרו על החיוך?צילום: ללא

בשבוע שעבר, עו"ד איתמר בן גביר ממפלגת עצמה יהודית, סיפר בגלי ישראל, כי מפלגתו חתמה כבר על איחוד מפלגות מול האיחוד הלאומי, הסכם שהותנה בהסכמת הבית היהודי, ובו הוחלט כי הם ישובצו מקומות 4 ו-7 ברשימה מאוחדת. הבית היהודי סירבו להכניס את ראשי עצמה יהודית לרשימה, והם נשארו בחוץ. 

במפלגת הבית היהודי החליטו לענות לנתניהו על דרישתו לאיחוד בגוש הימין וקראו לו להתאחד עם מפלגת הימין החדש של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד: "לצערנו עד עתה לא צלחנו במאמצנו הרבים לשלב את אנשי עצמה יהודית כבלוק טכני ברשימה. לאור זאת אנחנו מצפים מראש הממשלה והליכוד, מבנט ושקד לגלות אחריות למחנה הימין ברגע הקריטי שלפני הגשת הרשימות ולשלבם ברשימתם".