"הילד היה יכול למות": דיון דחוף בנושא הפיקוח על המוהלים

כיום, בהיעדר פיקוח, מוהל שרישיונו נשלל יכול להמשיך לעבוד כרגיל. הצעת חוק חדשה מבקשת לחייב כל מוהל בביטוח אחריות. יו"ר הועדה לפיקוח על מוהלים הביע התנגדות: "יהווה תירוץ להפסקת בריתות בחו"ל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/07/18 16:38 יח בתמוז התשעח

"הילד היה יכול למות": דיון דחוף בנושא הפיקוח על המוהלים
ברית, צילום: shutterstock

"הבן שלי חולה לכל החיים בגלל הרשלנות שלכם", כך זעקה היום (ראשון) ק', אמא לתינוק שנפגע לטענתה כתוצאה מהתרשלות של מוהל, בדיון מיוחד שנערך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא הפיקוח על המוהלים.

ק' סיפרה כי לפני כשנה וחצי היא ילדה בן ויחד עם בן זוגה הם בחרו מוהל מהרשימה שמופיעה באתר הרבנות הראשית. כמה ימים לאחר ברית המילה בנה כמעט ומת.

"3 ימים לאחר הברית הופיעו פצעים", היא סיפרה בדיון המיוחד שכונס ביוזמת ח"כ מיכל רוזין ממרצ, "חשבנו שזו תפרחת חיתולים. אני אמורה לא לסמוך על מוהל שמופיע ברשימה? בבדיקת דם ודיקור מותני לתינוק התברר שהתינוק נדבק מהרפס מהמוהל שעשה מציצה בלי חציצה. הילד היה יכול למות. התלונה שכבה ולא נעשה כלום. לאחר 3 חודשים עוד לא דיברו עם המוהל והוא המשיך למול".

ח"כ רוזין אמרה בדיון כי "בימים אלו שאנו דנים כל כך הרבה על שמירת נפשם של ילדים עם חוק פיקוח ומצלמות בגנים, לא יכול להיות שיהיה תחום שלם שנוגע לרווחת פעוטות שהוא פשוט הפקרות".

מיכל רוזין

יזמה דיון דחוף. ח"כ מיכל רוזיןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

מנתוני הועדה לפיקוח על מוהלים בשנת 2017 התקיימו כ-75 אלף בריתות והוגשו תלונות על 55 מוהלים, 43 על מוהלים שאינם רופאים ו-12 תלונות על מוהלים-רופאים. יו"ר הועדה, פרופ' אברהם שטיינברג, אמר כי "הוועדה בודקת כל מקרה תקלה, הן בעקבות תלונות הורים או אנשים שנכחו בברית, ובין אם המקרה הגיע לבית חולים. אם המוהל רופא, התלונה מגיעה למשרד הבריאות. רוב התלונות הן על דימום קל, שגרם לפחד מצד ההורים, ולאחר חבישה העניין הסתדר ללא תקלה. יש מספר מקרים חמורים יותר בשנה".

פרופ' שטיינברג הוסיף כי "מספר הרופאים המוהלים זעיר – כ-22 מוהלים רופאים. 350 מוהלים שאינם רופאים מוסמכים ומפוקחים. כך שיחסית יש יותר תקלות בקרב המוהלים הרופאים. מספר המוהלים שנמצאה אצלם תקלה והופעלה כנגדם סנקציה של השעיה - כ-3-4 בשנה".

יש לציין כי על מוהל אשר נמצא אשם על ידי הוועדה מוטלות סנקציות ולעתים אף השעיה או שלילת רישיון, אולם בפועל, טענו גורמים שונים בדיון, אין מניעה חוקית וממשית ממוהל שסרח להמשיך לעבוד. עו"ד כרמית פולק, נציגת המועצה לשלום הילד, התייחסה לכך ואמרה כי "יש לוועדה לפיקוח על המוהלים בעיה שאין לה אפשרות להטיל סנקציות אמתיות ולפקח על כל המוהלים. מוהל שכשל צריך לתת את הדין הפלילי,  ואת זה יש להתקין בתקנות".

ח"עזריה מתנגדת ליוזמת ג

ח"עזריהצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בעוד כשבועיים צפויה לעלות הצעת חוק פרטית של ח"כ רחל עזריה מכולנו וח"כ אברהם נגוסה מהליכוד, שנכתבה בשיתוף תנועת נאמני תורה ועבודה וארגון עתים. עיקר הצעת החוק הוא חיוב המוהלים ב"ביטוח אחריות" ובתשלום פיצויים לנפגעים כתוצאה ממחדל או רשלנות.

בדברי ההסבר להצעה נכתב בין היתר כי "לא יערוך מוהל ברית מילה אלא אם כן הוא מבוטח בפוליסת ביטוח אחריות לשפוי צד שלישי בשל חבות כספית שהמבוטח עשוי להיות חייב בה בשל גרימת נזקי גוף". לדברי יוזמי החוק, מדובר בצעד חשוב נוסף להסדרת תחום המוהלים בישראל, צעד אשר ידרוש מהמוהלים לקחת אחריות מקצועית ויגן על ההורים וילדיהם שנפגעו בגלל רשלנות.

בנושא זה אמר פרופ' שטיינברג כי על אף שהם ממליצים לכל מוהל לבטח את עמו, חיוב הדבר בחוק עלול לפגוע בקיום בריתות מחוץ לישראל, "זה לא חלק מהדרישות שלנו, אבל אנחנו מאד ממליצים. אין לנו יכולת לחייב. גם רופא יכול לעבוד ללא ביטוח. אין מקצוע חופשי שיש בו חובת ביטוח. אם הכנסת מחוקקת חוק שמחייב מוהל להיות מבוטח, שום חברת ביטוח לא תבטח מוהלים בחו"ל וזה יהיה תירוץ מצוין להפסיק בריתות בחו"ל".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יואב בן צור מש"ס, סיכם ואמר כי"אולי צריך לבדוק איך לתת יותר שיניים לוועדה לפיקוח על המוהלים. לעקוב שאם מוהל הושעה, שאכן הוא לא ממשיך לעשות בריתות, וגם לפרסם באתר שמות של מוהלים שהושעו, גם אם הם לא מוסמכים. יכול להיות שאפשר בתקנות לשפר את המצב. נבוא בדברים עם השר לשירותי דת".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן