"היישובים נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית"

בדיון בעניין הסדרת יישובים שנבנו על אדמות מדינה, דרש ח"כ סמוטריץ' שצוות ההסדרה שהוקם לפני כשנה יחל את פעילותו. יעל שבח לח"כים: "זה מגיע לנו ולא בגלל טרור. תמצו את הדיון עכשיו ולא בפיגוע הבא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/05/18 13:52 טו בסיון התשעח

"היישובים נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית"
חוות גלעד, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

ועדת חוץ וביטחון קיימה היום (ג') דיון בנושא דו"ח ועדת ההסדרה של היישובים הצעירים. הדיון, שנערך ביוזמת שדולת ארץ ישראל בכנסת, עסק בדו"ח ההסדרה שפורסם לאחרונה ומספק פתרונות משפטיים לעשרות ישובים שהוקמו על אדמות מדינה ולמרות זאת לא הוסדרו עד היום. 

לפני כשנה וחצי חוקק חוק ההסדרה שנועד להסדיר בתים, שכונות וישובים שהוקמו על קרקע שאינה באדמות מדינה, ואילו הדו"ח האמור עוסק ביישובים שהוקמו על אדמות מדינה אך לא הוסדרו.

יו״ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ אבי דיכטר, אמר בפתח הדיון: "אנו עוסקים בסוגיה של ישראלים נורמטיבים, הדיון לא עוסק באנשים אחרים ובישובים אחרים. חוות גלעד היא חלוץ בעיסוק הזה. אנחנו מחפשים פתרון לאוכלוסיה ישראלית נורמטיבית".

יו"ר שדולת א"י בכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהיה מיוזמי הדיון, אמר כי "התשתית העובדתית היא שמי שהקים את היישובים הצעירים והתשתית אלו ממשלות ישראל השונות. היישובים נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית של לא להקיא ולא לבלוע. זה עוול. לא יכולים למכור ולבצע אף פעולה בקרקע. הוחלט ע"י הקבינט לפני שנה להקים צוות להסדרת היישובים הצעירים. לא נעשה כלום למעט מינוי ראש צוות - אין תקציב אין צוות. אנו דורשים שהצוות יחל את עבודתו כפי שהוחלט ע"י הקבינט".

יעל שבח, אלמנתו של הרב רזיאל שבח שנרצח בסמוך לחוות גלעד, השתתפה גם היא בדיון, ואמרה: ״אנחנו גרים בחווה כבר שמונה שנים, במקום מקסים, משלמים מיסים ועושים מילואים. בנוסף אנחנו מוסרים את הנפש לגור במקום לא מוסדר, ללא תשתיות, ללא חיים תקינים. זה לא צודק. ולא צודק שזה נעשה כל פעם אחר רצח של מישהו, זה ציני. מספיק עם זה. 

"אני מדברת על כל הישובים ולא רק על חוות גלעד. תפסיקו לדבר ובואו לעשות סיבוב בשטח ולהכיר, זה לא פחונים. הפעם הבאה שזה יעלה לדיון זה יהיה בעקבות רצח, צריך לדבר על זה בגלל שמגיע לנו ולא בגלל טרור. תמצו את הדיון עכשיו ולא בפיגוע הבא".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין פנתה ליעל שבח, ואמרה: "טבעי לחלוטין בעיניי שנרגיש אוטומטית את הצורך להיאחז באדמה. קשה לי לדבר על זה כי מדובר בחיים שלך ושל ילדיך. אבל גם ממשלת ישראל הנוכחית עושה את האבחנה הזאת. הממשלה קיבלה החלטה בנושא בנייה וההחלטה היא בגושי ההתיישבות. יש מפות שממשלת ישראל הסכימה עליהם. אני חושבת שצריך לתת את מירב המאמצים לגושי ההתיישבות".

יו"ר ועדת המשנה לענייני יו"ש, ח"כ מוטי יוגב, אמר: "הגיע זמן הסדרה. על הממשלה לאייש במיידית את התקנים לצוות ההסדרה ולמינהל האזרחי, בכדי להסדיר ישובים אלו, כי הגיע זמן הסדרה וחיים נורמליים ליהודים החיים ויחיו ביהודה ושומרון לנצח נצחים".

ראש מטה צוות ההסדרה, פנחס ולרשטיין, אמר: נכון להיום, בעזרת סגן שר הביטחון, ישנה מפה מסודרת של אותם אתרים ביו"ש. להערכתי כרגע יש 23 מהאתרים יכולים להיכנס להליך, יש את כל הנתונים לכך. 30 מהאתרים כלל וכלל לא צריכים לעבור דיון מדיני. יש באתרים הלא מוסדרים 3,000 יחידות דיור, מתוכם 2,200 יכולים להיות מוסדרים ללא הליך מדיני".

מנכ''ל מועצת יש''ע, שילה אדלר, אמר כי "זה לא עניין של ימין ושמאל. זה לא עניין שנועד לשרת אינטרס פוליטי. זה עניין ציבורי. אנחנו לא צריכים שמישהו ימות או יירצח כדי להסדיר את העניין. יש פה אוכלוסייה גדולה ומשמעותית, וכפי שאנחנו רואים אין איזה אופק מדיני כרגע. יש פה אלפי תושבים שמשלמים מסים ומשרתים במילואים.

אני מג''ד במילואים, למה אני צריך לקבל יחס שונה מאחרים? הגיע הזמן שהוועדה תקבל את השיניים והסמכויות כדי לממש דבר שלא קשור להסכם מדיני. אין סיבה שאנשי ההתיישבות לא יקבלו את הזכויות שלהם".