"היזהרו מחיקויים": תגובות במערכת הפוליטית למהלך של בנט ושקד

בשדה הפוליטי בעיקר תקפו את שרי הבית היהודי שהקימו מפלגה חדשה. הליכוד: "יש מי שלא למד את הלקח של בחירות 92". רגב: "הפקירו את הבית ועשו סיבוב על הציונות הדתית". סמוטריץ: "מאחל להם הצלחה רבה מקווה שזה יחזק את הימין"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/12/18 20:31 כא בטבת התשעט

"היזהרו מחיקויים": תגובות במערכת הפוליטית למהלך של בנט ושקד
להיזהר מחיקויים? נתניהו ובנט, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

במערכת הפוליטית התייחסו הערב (מוצאי שבת) להודעתם הדרמטית של נפתלי בנט ואיילת שקד שהחליטו לעזוב את הבית היהודי.

"יש מי שלא למד את הלקח של בחירות 92’ כשהימין ריסק את עצמו לרסיסי מפלגות ובכך הביא לעליית ממשלת שמאל ולאסון אוסלו", נמסר ממפלגת הליכוד שם אמרו כי .ףהדרך היחידה להבטיח את שלטון הימין היא להצביע רק לליכוד בראשות נתניהו.ף.

ח"כ בצלאל סמוטריץ', שעשוי להינתו ממהלך עזיבתם של בנט ושקד ולכבוש את ראשות הציונות הדתית אמר כי הוא "מאחל לשרים בנט ושקד הצלחה רבה בדרכם החדשה ומקווה שצעד זה יחזק את גוש הימין". 

חזון סמי רפורמי? סמוטריץ ובנט

מאחל להם בהצלחה סמוטריץ ובנטצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לדבריו, "בני ובנות הציונות הדתית שזורים ומובילים בכל תחומי החיים במדינת ישראל, הציונות הדתית ששמה לה למטרה לחבר בין עולם הרוח היהודי ועולם המעשה תמשיך לפרוח ולהרים גבוה את דגלי ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל. אני קורא לחבריי בציונות הדתית להצטרף למהלך של איחוד שורות במטרה להגדיל את השפעתנו בכנסת בשנים הקרובות. עבודה רבה לפנינו ונמשיך להוביל ולהשפיע על סדר יומה של מדינת ישראל בלי לגמגם ובלי להתנצל. הגיע העת להחזיר את הציונות הדתית לציונות הדתית".

מזכ"ל האיחוד הלאומי, אופיר סופר, דווקא תקף את השניים על הצעד שבו בחרו ואמר כי "בנט חושב שהציונות הדתית הם ילדים נאיביים אבל האמת היא שהם ממש לא מטומטמים והם מבינים הערב יפה שעשו עליהם סיבוב אלקטורלי. בנט חושב שהוא יעשה אקזיט על הגב של הציונות הדתית,הציבור יוכיח לו אחרת ויבחר בערכים ואידאולוגיה ולא בהרפתקה מסוכנת למחנה הלאומי שמונעת ממניעים אישיים".

השרה מירי רגב גם בחרה לתקוף את השניים וטענה כי "בשנים האחרונות בנט ושקד ירו בתוך הנגמ"ש ועכשיו הם הפקירו את הבית ועשו סיבוב על הציונות הדתית. אני קוראת לאנשי הציונות הדתית: בואו למפלגת הימין האמיתית. הצביעו רק למפלגת הליכוד האמיתית והגדולה שבה יש מקום לדתיים וחילוניים, מזרח ומערב, פריפרייה מרכז ויהודה ושומרון. היזהרו מחיקויים".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב

שרת התרבות והספורט, מירי רגבצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, הוסיפה כי "המהלך של בנט ושקד מייצר רסיסי מפלגות שיעמדו בסכנת אחוז החסימה. לכל מי שרוצה שותפות בין דתיים וחילוניים הליכוד הוא הכתובת. חבל לבזבז קולות על חיקויים. הליכוד הוא המקור. אני קוראת לכל מצביעי הימין להצביע לליכוד ולגלות אחריות".

משה פייגלין, יו״ר מפלגת זהות, אמר כי "בנט ושקד עושים פוליטיקה צינית, בסגנון ציפי לבני. הם השתמשו בציבור הדתי לאומי, וכעת זורקים אותו לכל הרוחות.  זוהי בסך הכל התארגנות מחדש של הימין הישן. התפרקות המסגרות הישנות מייצרת מציאות פוליטית חדשה ומאלצת את הציבור לחשב את בחירתו מחדש. מפלגת זהות היא היחידה שאינה שבויה בתוך המגרות הישנות ולכן היחידה שבאמת מציעה משהו חדש לבוחר הישראלי".

כבר מזמן לא אחים. לפיד ובנט בביקור ישן בגוש עציון

לפיד ובנטצילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

במרכז ובשמאל גם תקפו את המהלך וניסו לרתום אותו לטובתם. ממפלגת כולנו נמסר כי "הערב קמה מפלגה סקטוריאלית נוספת שמבקשת לצמצם עוד את הממלכתיות.  בקדנציה האחרונה פעלו בנט ושקד כאיגוד סקטוריאלי שחיפש את המפריד והמקטב בציבוריות הישראלית. ישראל זקוקה למפלגה ששמה את הישראלי במרכז. שנלחמת עבור כל ישראלי באשר הוא.  שנלחמת כדי להסיר את ה"הם" מהשיח הציבורי.  שוב מתברר שיש רק מפלגה לאומית, ממלכתית וחברתית אחת. כולנו".

יאיר לפיד מסר: "לי דווקא אכפת איך מתחלקים המנדטים של נתניהו, מפני שעכשיו ברור שאפשר לנצח את נתניהו". ביש עתיד אמרו כי "בזמן שהגוש של נתניהו מתפצל נוצרת פה הזדמנות היסטורית להחליף את השלטון. כפי שהראו הסקרים בשבוע האחרון, יש עתיד היא האלטרנטיבה היחידה להחלפת שלטון נתניהו. אם כל מי שבאמת מעוניין להחליף את השלטון יתייצב מאחורי יאיר לפיד ויש עתיד, אפשר לנצח בבחירות ולשנות את הכיוון אליו הולכת המדינה".

עתרה לבג"צ. ח"כ זנדברג

ח"כ זנדברגצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, יואל חסון, ציין כי "בנט זה סמוטריץ ושקד זה בצלאל - אין חדש תחת השמש, אותה הנהגה קיצונית שפגעה בדמוקרטיה הישראלית ונתנה יד לנסיון להפוך את ישראל למדינה חשוכה. בנט ושקד הם קיצוניים עם סמוטריץ או בלי סמוטריץ".

יו"ר מרצ,, ח"כ תמר זנדברג: "הימין החדש הוא ימין גזען מסית ומסוכן, מפלגה שהיא שותפות אמיתית בין מי שרוצה לחסל את הדמוקרטיה למי לרוצה לחסל את החילוניות. מול המפלגה הזאת יש רק מרצ חזקה".