מנדלבליט על האפשרות שנתניהו יתפטר במקרה של כתב אישום: "שאלה משפטית לא פשוטה"

היועץ המשפטי לממשלה התייחס להמלצות המשטרה נגד נתניהו, "זה שיש חשדות, גם אותי מטריד", והגיב לביקורת של נתניהו נגד אגף החקירות והמפכ"ל היוצא: "נותן גיבוי למשטרה"

חדשות כיפה גלעד כהן 03/12/18 11:52 כה בכסלו התשעט

מנדלבליט על האפשרות שנתניהו יתפטר במקרה של כתב אישום: "שאלה משפטית לא פשוטה"
מנדלבליט בוועדה לביקורת המדינה, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיע הבוקר (ב') לדיון מיוחד של הוועדה לביקורת המדינה בכנסת. בתחילתו התייחס היועמ"ש לסערת פסילת המועמד למפכ"לות משה אדרי על ידי ועדת גולדברג, למתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על המשטרה בעקבות ההמלצות נגדו.

"טוב שישנה הוועדה וחשוב שתישמר", אמר מנדלבליט על ועדת המינויים שבראשה עומד השופט בדימוס אליעזר גולדברג. "מותר לבקר כל גוף וכל החלטה, זה לגיטימי. המעמד של הוועדה הזו היא מייעצת ולכן לכאורה יש סמכות לממשלה לקבל החלטה שונה. אני מציע להיזהר, גם אם לא מרוצים מהחלטה כזו או אחרת. על פי פסיקת בית המשפט העליון זה מאוד מאוד חריג להפוך החלטה כזו. הדבר הזה נמצא כרגע גם בדיונים אצלי, שמעתי את עמדת השר, אנחנו שוקלים את הדברים".

לצד זאת הוסיף: "לא טוב לקבל החלטה חפוזה ונמהרת ואני שמח שהממשלה בשלב זה מינתה ממלא מקום כדי לא לקבל החלטה בעניין הזה. הדברים נשקלים ונבנים. מה שבוודאי אסור שיקרה ולא מקובל שיקרה זה מתקפות אישיות ופגיעה אישית במי שעמד בראש הוועדה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בהמשך הוא התייחס  לנאום נתניהו, שבו תקף בחריפות את המפכ"ל היוצא רנ"צ רוני אלשיך: "רשויות האכיפה עובדות יחד. צריך לגבות את המשטרה. אני יועמ"ש ונותן גיבוי מלא למשטרת ישראל, ללא שום כחל וסרק".

על המלצתו המשטרה אמר היועמ"ש כי "חומר החקירה של תיק 4000 הגיע לראשונה אליי ביום חמישי וצריך ללמוד אותו ולקבל החלטה. הציפייה שלכם שתוך יום, נקבל החלטה? ככה אתם מצפים שתתנהל המערכת? כולם עובדים בשיא הלחץ ובשיא המרץ. אקבל החלטה כמה שיותר מהר.

"אני לא עובד עם סטופר. לא אחשוב כן בחירות או לא בחירות בנוגע לתיק. יש לי חובה מקצועית ולא פוליטית. שום דבר אחר לא רלוונטי. מוחה על הרמיזות שהצוות הנוסף נועד למרוח משהו. ככה היה תמיד בתיקים של נבחרי ציבור שהתווספו יועצים משפטיים. המשטרה והפרקליטות לא רודפת אף אחד. הדבר היחיד שרוצים זה את שלטון החוק".

התייחס להמלצות המשטרה נגד נתניהו. מנדלבליט ויחימוביץ

התייחס להמלצות המשטרה נגד נתניהו. מנדלבליט ויחימוביץצילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

על האפשרות שנתניהו יתפטר בעקבות הגשת כתב אישום ציין מנדלבליט כי "לגבי שר יש פסיקה ברורה של בית המשפט העליון, לאחר שהוגש כתב אישום, השר חייב להתפטר. לגבי ראש ממשלה, זה שאלה משפטית לא פשוטה אם נגיע לכך. עתירות שיתקבלו בעניין בהחלט מבהירים את הדברים. ועתירות שנעשות הן טובות. איני קורא להגיש כאן עתירות בעניין, אבל בוודאי שזה יבהיר את העניין".

לדבריו, "זה שיש חשדות, גם אותי מטריד. הרי אני באופן אישי החלטתי על כך שיש חשד לביצוע עבירה והוריתי על פתיחה בחקירה. לפעמים גם יש בקשות שאני לא מאשר כי הן לא הגיוניות. בדברים שיש עניין ציבורי ולא התיישנו, אני מורה לפתוח בחקירה".