החרדים נגד, יאיר לפיד בעד: חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה

לאחר תקופה סוערת ודיון סוער לא פחות, צלח חוק הגיוס את המשוכה הראשונה. שר הביטחון קיווה "שהחוק יאושר, ככתבו וכלשונו". בשמאל כינו את היוזמה כ"בלוף" ובצד החרדי טענו כי "אין שום זכות מוסרית להטיל סנקציות על לומדי תורה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/07/18 07:44 כ בתמוז התשעח

החרדים נגד, יאיר לפיד בעד: חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה
עמדות מנוגדות בחוק הגיוס. דרעי וליברמן, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

לאחר דיון סוער במליאת הכנסת אושר הלילה (שלישי) חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה. חברי הכנסת החרדים מהקואליציה התנגדו, חברי יש עתיד מהאופוזיציה תמכו ואנשי הרשימה המשותפת יצאו בזמן ההצבעה.

63 חברי כנסת תמכו לעומת 39 שהתנגדו להצעת החוק שביקשה להסיר את שילובם של תלמידי הישיבות בשירות צבאי או לאומי-אזרחי, זאת לאחר פסילת החוק הקודם על ידי בג"ץ בספטמבר האחרון ולפני המועד האחרון שנקבע על ידי השופטים, ספטמבר הקרוב.

"הכנסת גילתה אחריות ואישרה את חוק הגיוס בקריאה ראשונה", צייץ בטוויטר שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן שהוסיף כי "לפני 4 חודשים טרפדנו חוק גרוע שעשה צחוק מהשוויון בנטל. הלילה התייצבה רוב הכנסת מאחורי החוק של מערכת הביטחון. הממלכתיות ניצחה את הספינים והמחלוקות. אני מקווה שהחוק יאושר, ככתבו וכלשונו".

עתר לבג"ץ נגד חוק ההמלצות

עזר לקואליציה. יאיר לפידצילום: פלאש 90. הדס פרוש

בין התיקונים שהוצעו על ידי הועדה המיוחדת שכונן ליברמן ניתן לציין אפשרות לקבלת דחיית שירות עד לגיל 21 וקביעת יעדים גיוס עולים ארוכי טווח בחקיקה. עמו כן הוצע כי החל מהשנה השלישית, שיעור גיוס שייפול בפועל מ-95% מיעד הגיוס שייקבע יוביל לסנקציות כלכליות על הישיבות

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן הציג את הצעת החוק בכנסת ואמר: "אנו עוסקים בסוגיה שנמצאת במרקם העדין, המחבר את החברה הישראלית יחדיו. בבואנו לפעול עלינו לדאוג בראש ובראשונה שמרקם זה לא ייפרם. אין לנו כוונה להיכנס לישיבות ולהוציא משם לומדי תורה. כל מי שלמד תורה ותורתו אומנותו ימשיך ללמוד תורה אבל מי שהפסיק ללמוד, יתגייס".

יו"ר יש עתיד, שסיעתו תמכה בחוק על אף חברותה באופוזיציה טען כי החרדים "יודעים שהחוק הזה יוביל לכך שעוד חרדים יתגייסו ויכנסו לשוק בעבודה". בהמשך הוא תקף את המחנה הציוני שהפעילה על חברי מפלגתו לחץ כבד להתנגד להצעה ולהפיל את הממשלה,"אין מפלגה יותר עקבית מיש עתיד בנושא הזה. כשהעברנו את החוק מפלגת העבודה נסה מהאולם כדי להתחבק עם אריה דרעי באולם אחר. בכנסת הקודמת ראש הממשלה נאם נאומים נרגשים על החוק של יש עתיד ושרת המשפטים עמדה בראש הוועדה שהכינה אותו ואז הצביעו נגדו".

 ח

ח"כ משה גפני
צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בשמאל תקפו את היוזמה וטענו כי היא לא תשיג את מטרתה. ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת אמר כי "חוק הגיוס הוא בלוף שרק מזין את פוליטיקת השנאה, שכמעט כולם  במערכת הפוליטית מרוויחים ממנה אבל הציבור מפסיד". לדבריו, "גם בצבא לא רוצים לגייס את החרדים והחוק רק יגרום להרחקה של רבים מהצעירים החרדים משוק העבודה כיוון שמחוייבים ללמוד כדי להימנע מגיוס".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, טענה כי "העוול הכי גדול של החוק הזה, זה שהוא משאיר את הפריון של המשק הישראלי והיציאה לעבודה שבוי בידי מכסות גיוס. כל מה שנשאר פה זה נשף מסיכות פוליטי. השבוע ייזכר בתור אחד הפספוסים הגדולים באופוזיציה כי במקום שהמאבק יהיה בין האופוזיציה לממשלה, הקרב הוא בין גבאי לבין לפיד".

בגזרת הח"כים החרדים שהצביעו נגד הההצעה אמר ח"כ ישראל אייכלר כי "אין שום זכות מוסרית להטיל סנקציות על לומדי תורה. תארו לעצמכם מישהו שיטיל סנקציות על אוניברסיטאות בגלל שאינם עומדים בערכים יהודים. מאיפה החוצפה לקבוע מה מחזיק את עם ישראל כעם אחד? אני מציע להקים צבא מקצועי שבו כל מי שבוחר להיות בו - נעריך אותו ונשלם לו כמה שצריך".

ח"כ משה גפני תהה, "איפה הבושה של העם היהודי שמדברים על לומדי תורה שהם פלילים? אני קורא למי שתורתו אומנותו, אף אחד מכם לא יעזוב את הלימוד שלא ישמע למה שמדברים פה, שלא יתחשב בזה. בזכותכם אנחנו קיימים".