צפו כך הוזנקו מטוסי האדיר ליירוט מל"טים איראניים

בחודש מרץ 2021, יורטו לראשונה בעולם שני מל"טים איראניים שהיו בדרכם לישראל על-ידי מטוסי קרב מסוג "אדיר". המל"טים יורטו בשמי האזור, תוך תיאום עם מדינות שכנות, ובכך נמנעה חדירה לישראל. בצה"ל מעריכים כי יעד העברת האמל"ח היה שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 07/03/22 17:09 ד באדר ב'

כך הוזנקו מטוסי האדיר ליירוט מל"טים איראניים
יירוט מבצעי ראשון בעולם של "האדיר", מרץ 2021, צילום: דובר צה"ל

 לאחר שאמש (א') פורסם כי איראן שיגרה לעבר ישראל כלי טיס שאותם צה"ל יירט, דובר צה"ל חושף היום (ב') פרטים נוספים על האירועים, שראשיתם כבר לפני ארבע שנים. בהודעה נמסר כי בחודש מרץ 2021, יורטו לראשונה בעולם שני מל"טים איראניים שהיו בדרכם לישראל על-ידי מטוסי קרב מסוג "אדיר". המל"טים יורטו בשמי האזור, תוך תיאום עם מדינות שכנות, ובכך נמנעה חדירה לישראל.

ניסיונות קודמים בהם איראן שיגרה מל"טים לעבר ישראל:

  • בחודש פברואר 2018 איראן שיגרה מל"ט מסוג "שאהד 141 " משדה התעופה T4 בסוריה. המל"ט נשא חומר נפץ מסוג TNT וככל הנראה יועד לגורמי טרור באיו"ש. המל"ט יורט ע"י מסוק קרב בעמק בית שאן.
שברי המל"טים שיורטו

שברי המל"טים שיורטו צילום: דובר צה"ל

  • במהלך חודש מארס 2021 יירט צה"ל שני מל"טים שהיו בדרכם לשטח מדינת ישראל. המל"טים יורטו בשמי האזור תוך תיאום עם מדינות שכנות ובכך נמנעה חדירה לישראל. יירוט המל"טים בוצע על ידי מטוסי “האדיר”. מדובר ביירוט המבצעי הראשון של מטוסי "האדיר" בעולם. המל"טים היו במעקב מערכות הבקרה של חיל האוויר וחיל הים לאורך זמן, ויורטו בנקודה המבצעית המתאימה ביותר. על פי הממצאים מתחקור פורנזי של שברי המל"טים, עלה כי מדובר במל"טים איראניים מסוג "שאהד 197" שהיו בדרכם להעביר אמל"ח לארגון הטרור חמאס. על פי נתיבי הטיסה, בצה"ל מעריכים שהיעד של ההעברה היה שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה.
  • במהלך מבצע 'שומר החומות' ב- 18 מאי 2021 הופל מל"ט איראני. המל"ט שוגר ממרחב עיראק והופל במרחב בקעת הירדן. המל"ט ששוגר היה מסוג 'צמאד'.
שברי המל"טים שיורטו

שברי המל"טים שיורטו צילום: דובר צה"ל

עוד נמסר מטעם דובר צה"ל, כי לאורך כל האירועים מערכות הבקרה והגילוי עקבו אחר המל"טים במשך זמן ובשיתוף פעולה עם גורמי המודיעין, התכנון והשליטה. המל"טים יורטו בעיתוי הנכון ובנקודה המבצעית המתאימה ביותר. בתגובה לאירועים אלה, צה"ל תקף מטרות הקשורות לאיום המל"טים. המבצעים להשמדת היכולות האיראניות ולהגנה על אזרחי ישראל יימשכו כל העת ובכל גזרות הלחימה.