"הוד מעלתו הנשיא הנערץ": כשהרב קוק בירך את נשיא צ'כוסלובקיה ליום הולדתו

בנימין נתניהו שיבח את נשיא צ'כיה שביקר בארץ על יחסו כלפי ישראל. איגרת ששיגר הרב הראשי בשנת 1935, והגיעה לידי 'כיפה', חושפת כי כבר אז היו יחסים חמים בין הצדדים

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/11/18 16:59 כ בכסלו התשעט

"הוד מעלתו הנשיא הנערץ": כשהרב קוק בירך את נשיא צ'כוסלובקיה ליום הולדתו
היה בקשרים עם נשיא צ'כוסלובקיה בשנות ה-30. הרב קוק, צילום: בית הרב הקוק

נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, המבקר בישראל זכה לחיבוק חם מההנהגה הישראלית שרואה בו ידיד גדול. מסמך ישן שהגיע לידי 'כיפה', לימד על מערכת היחסים עם המדינה אירופאית עוד מימיו של הרב קוק.

בשנת 1935 כתב ברב הראשי לישראל דאז, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מכתב לנשיא צ'כוסלובקיה באותה תקופה, תומאש מסריק, ובירך אותו על חגיגות יום הולדתו.

"ה.מ. (הוד מעלתו, מ"ו) הנשיא מסריק, פרג", כתב הרב באיגרת לנשיא הראשון של המדינה, "הרבנות הראשית לארץ ישראל המוסד הדתי העליון, של היהדות בא"י משתתפת עם כל טובי האנושיות שבעולם כלו בשמחתה של צ'כסלובקיה להולדתו ה-85 של נשיאה הנערץ ומאחלת לה.מ. אריכות ימים ושיבה טובה".

מכתבו המקורי של הרב קוק לנשיא צ

מכתבו המקורי של הרב קוק לנשיא צ'כוסלובקיהצילום: גנזך המדינה, ארכיון הרבנות הראשית

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הרעיף השבוע על נשיא צ'כיה מחמאות רבות ובראשן כינה אותו כידיד גדול של מדינת ישראל. זמאן הצהיר כי יעשה כל מאמץ להעביר את שגרירות מדינתו לירושלים, ומהמכתב שכתב הרב קוק נראה שהיחס החם בין הצדדים היה קיים כבר לפני יותר משמונים שנה

"הקשרים בין צ'כיה ליישוב היהודי בארץ", סיפר יו"ר בית הרב קוק, הרב יוחנן פריד, " היו קשרים מאוד קרובים, כולל ביקור בארץ בראשית המנדט, הנשיא דאז עודד אותם להמשיך לבנות את הבית הלאומי, הקשר עם הרב קוק היה אך טבעי ועד היום רואים שהקשר לא מאכזב בלשון המעטה, זה מאוד מרגש לראות את סגירת המעגל ואת ההישג המדיני שאת יסודותיו ניתן לייחס לתפיסתו הדיפלומטית והאסטרטגית של הרב קוק"