"הודעת בתי הדין הרבניים שקרית": מלחמת גרסאות על סרבן הגט שהופיע לאחר שנים

באגף העגונות התגאו בכך שאיתרו גבר שברח לחו"ל ועיגן את אשתו והצליחו היכן שתכנית תחקירים כשלה. העגונה ובאי כוחה טענו אחרת: "מצער לראות עד כמה שיקולי אגו מנחים את המחלקה". בתי הדין: "מבינים את תסכולה של עו"ד כהנא דרור"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/07/18 13:45 כ בתמוז התשעח

"הודעת בתי הדין הרבניים שקרית": מלחמת גרסאות על סרבן הגט שהופיע לאחר שנים
העגונה שהותרה בבית הדין הרבני, צילום: באדיבות המצולמת

דוברות בתי הדין הרבניים פרסמו אתמול כיצד אגף העגונות הצליח לאתר סרבן גט מחו"ל, זאת למרות מאמצי חיפוש רבים מצד חוקרים פרטיים ותכנית טלוויזיה שעלו בתוהו. העגונה שהותרה ובאי כוחה תקפו היום (שלישי) בחריפות את ההודעה וכינו אותה "שקרית".

בשנת 2010 נישאה אילנית לבחיר לבה, אך במהרה פנו השניים להליך גירושין. בשנת 2014, כשנה לאחר שהחליטו להיפרד, ברח הגבר לחו"ל ונעלם. חוקרים פרטיים וגם תכנית תחקירים טלוויזיונית ניסו לאתרו אך לשווא, עד שאתמול הוא הופיע לפתע ובידו הגט המיוחל לאשתו.

כאן נוצרו 2 גרסאות. מצד אחד טענו בבתי הדין הרבניים בהודעתו כי "בשבוע שעבר איתר אגף העגונות את הבעל", ובסופו של דבר, "ניתן הגט בשעה טובה בבית הדין הרבני". עם זאת, בארגון 'מבוי סתום' שייצג את אילנית טענו בתוקף כי מדובר בשקר וכי מבית הדין הרבני בלונדון נמסר להם שהבעל הגיע מיוזמתו ומסר גט שליחות ששם סוף לפרשה.

"זה שקר וכזב", אמרה ל'כיפה' מנכ"לית הארגון עו"ד בתיה כהנא דרור וציינה כי "מזכירת בית הדין בלונדון אמרה לנו מפורשות שהוא התייצב מיוזמתו". בנוסף ציינה כי "גם אם לאגף העגונות היה חלק באיתור הגבר, הם לא הצליחו במקום שאחרים כשלו מכיוון שהם היו היחידים שחיפשו אותו בתקופה האחרונה".

טענות קשות על אגף העגונות. עו"ד כהנא דרור

טענות קשות על אגף העגונות. עו"ד כהנא דרורצילום: ניר צפריר

גם לאילנית שהותרה לאחר 4 שנים מעגינותה היו טענות כלפי בתי הדין הרבניים. לדבריה, היא נאלצה לפנות לארגון 'מבוי סתום' מאחר ובתי הדין לא טיפלו בעניינה במשך חצי שנה. על הופעתו הפתאומית של בן זוגה לשעבר אמרה כי "אין לי מושג מדוע הוא ברח ומדוע החליט פתאום להופיע ולתת גט. עברתי גיהנום עם בתי הדין ואם הוא לא היה מופיע מיוזמתו אני לא יודעת מה היה קורה. אני חושבת שמבתי הדין הייתה מגיעה הגאולה".

מפרטי המשך הודעת בתי הדין עלה כי העגונה פנתה, "באמצעות נציגת אחד מארגוני הנשים לבית הדין הרבני הגדול וביקשה להתיר את נישואיה על בסיס טענת 'מקח טעות', לאחר ששמעו הדיינים את פרטי העניין הודיעו כי לאור נסיבות המקרה לא ניתן בתיק זה לבצע 'ביטול קידושין', והפנו את העניין לטיפולו של אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים". 

גם על דברים אלה היו לכהנא דרור טענות. לדבריה, בית הדין האזורי דחה את בקשתן ולא הגדול שכלל לא נתן פסק דין בנושא ובנוסף טענה כי הן ביקשו "ביטול קידושין או זיכוי גט ולא על בסיס מקח טעות". עוד היא הוסיפה כי לפני כארבע חודשים קלטת החתונה הונחה בפניהם, כדי שניתן יהיה לדלות מידע נוסף למטרת ביטול הקידושין, אך "הם לא הודיעו לנו שהם לא יכולים לפתוח אותה".

בסיום הודעת דוברות בתי הדין הרבניים צוטט מנהל אגף העגונות, הרב אליהו מימון, כאומר: "הנהלת בתי הדין הרבניים ואגף עגונות עושים ימים כלילות באמצעים שונים ובפעילות סזיפית סביב הגלובוס כדי להקל על סבלן של הנשים העגונות, חבל שלעיתים יש מי שמציג את עצמו כדואג לנשים אך פוגע בהן במסגרת האג'נדה הארגונית שלו".

הטענות לסחבת הגיעו לבית המשפט

בבתי הדין טוענים להצלחתם. למצולמת אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

עו"ד כהנא דרור, שלדעתה דברי הביקורת כוונו אליה, הגיבה לדברים והשיבה במתקפה משלה, "מחלקת עגונות מהווה הזרוע המבצעת להחלטות שיפוטיות של בית הדין הרבני. והיא אינה יכולה להתנות תנאים למי שהיא משרתת אותן ולא לבאי כוחן. מצער לראות עד כמה שיקולי אגו מנחים את המחלקה שעסוקה רבות בלפאר את שמה.

"ככל הידוע לי, כפי שנמסר לי מבית הדין בלונדון הבעל הגיע לבית הדין מיוזמתו. וגם אם יש לכך קשר למחלקת עגונות, יש לזכור שזה תפקידה של המחלקה והיא מתוקצבת על כך מכספי אזרחי ישראל".

ראשת 'מבוי סתום' תקפה את הרב מימון וטענה כי הוא עושה בתקציב המחלקה "כבתוך שלו". לטענתה, "כבר תקופה ארוכה שאני מבקשת לקבל פירוט על אופן ניהול תקציב המחלקה לרבות המכרזים שהוצאו לאיתור משרדי חקירות. לצערי אין פיקוח על הנושא".

לסיום ציינה כי "עד היום במשך חצי שנה המחלקה מסרבת למסור לנו מידע לגבי תקציב הנסיעות שלה. חברות החקירה ועוד. לאישה ולתכנית אבודים לא היה יותר כסף לשלם לחוקרים הפרטיים. ובמסגרת הדיון בערעור. היא הסכימה שהתיק יחזור לטיפול במחלקת עגונות למרות אכזבתה הקשה מהם בעבר".

מבתי הדין הרבני נמסר כי "כל המידע שברשותנו מגובה במסמכים ופרסום לשון הרע ייענה בתביעת דיבה".

בנוסף נמסר: "אנו מבינים את תסכולה של עורכת הדין כהנא דרור שמנסה לחבוט בבתי הדין שוב ושוב נוכח ההישגים, אבל העובדות וההיגיון מלמדות שמעגן קשוח לא מופיע יש מאין ומחליט ביום בהיר לתת גט. חד משמעית: לולא התערבות בית הדין הרבני הייתה האישה, שפנתה אלנו מיוזמתה, עגונה עוד שנים רבות. מצער להיווכח שבמקום להכיר על כך תודה היא בוחרת להשתלח בבתי הדין באופן גרוטסקי ומביך".