"הובילו אותנו אזוקים ברחוב": פעיל הר הבית מדבר

עזריה ברוך שנעצר אחרי שתלה שלט באזור הר הבית מספר לכיפה על המעצר: "לקחו אותנו למגרש הרוסים והפשיטו אותנו". ואומר שאין הרבה נחמה בפיצוי הכספי שיקבל

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 07/11/19 12:36 ט בחשון התשפ

"הובילו אותנו אזוקים ברחוב": פעיל הר הבית מדבר
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

עזריה ברוך (21) הוא אחד מהנערים שהביע לפני כשלוש שנים את מחאתו על סגירת הר הבית ליהודים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ונעצר. כעת, אחרי שהוחלט כי ברוך יפוצה על ידי המדינה מכיוון שנעצר שלא כחוק, הוא מספר בראיון לחדשות כיפה על הלילה במעצר, ועל התחושות שחווה כשהובל אזוק לניידת, כשכל חטאו היה תיעוד תלייה של שלט מחאה.

"הגענו אני וחברים שלי לאזור הכותל כשהכניסה להר הבית בכלל הייתה סגורה", מספר עזריה על מה שהתרחש באותו הערב. "הכנו שלט כדי להדביק אותו, אני צילמתי כדי להעלות לרשתות ולהפיץ את זה לעם ישראל. אז מגיע שוטר עוצר את החברים שלי ומחליט לעצור גם אותי. נחקרנו והכל, נשארנו לילה במעצר".

איך הרגשת?
"הובילו אותנו אזוקים ברחוב וזה היה יום הזיכרון לשואה והגבורה. זה לא הכי נעים בעולם. הציעו לנו להשתחרר בתנאי שאנחנו מגיעים תוך 48 שעות לדיון ונהיה מורחקים מהר הבית. הציעו לנו לחתום, אבל בגלל שאני חשבתי שלא עשינו כלום - לא חתמתי".

מה עשו אתכם באותו הרגע?
"לקחו אותנו למגרש הרוסים, הפשיטו אותנו עד לרמת התחתונים, זה אחרי שכל מה שעשיתי זה לצלם. הגיע עורך הדין יוסי נדב, מטעם ארגון חוננו. הוא אמר לי שעל פי החוק אני יכול לבקש בקשה דחופה. הגשנו בקשה והשופט אמר שאני יכול להשתחרר. אבל בגלל שלא היה לי מה לעשות באחת בלילה בירושלים העדפתי להישאר במעצר ולעמוד בפני שופט. בבוקר לקחו אותי לבית המשפט השלום. השופטת אמרה שמה שעשינו זה משהו כחלק מחופש הביטוי".  

עזריה ברוך

עזריה ברוךצילום: באדיבות המצולם

אתה חושב שזה בגלל המראה שלכם, בגלל הפאות והכיפות הגדולות?
"אני לא יודע אם זה בגלל המראה. הבענו חופש ביטוי לגיטימי. אפילו השופט אמר את זה".

מה התחושות במעצר?
"אחרי שאתה יוצא ממעצר אתה מבין שהכל מסביבך חי, בזמן שאתה פחות, למרות שזה לא היה הרבה שעות. שוללים את החופשיות. אני עושה הכלל לפי החוק. אין לי מטרה להסתבך עם המשטרה והחוק. אבל אם אני רואה דברים שמפריעים לי, אני מוחה נגדם".

עזריה ברוך ושני הנערים שנעצרו איתו באותו הלילה יקבלו פיצויים על סך 20 אלף שקלים מהמדינה. זאת אחרי שבפסק הדין נכתב כי "מדובר היה במחאה לגיטימית, והניסיון של המשטרה למנוע מחאה לגיטימית כנגד החלטותיה, הוא שימוש לרעה בכוח המסור לה, במקרה זה, כוח שיש בו כדי לפגוע בזכויותיהם הבסיסיות ביותר של התובעים". 

יש נחמה בפיצוי שקיבלתם?
"לא יותר מידי. זו גם לא פעם הראשונה שאני מקבל פיצוי".

ממשטרת ישראל נמסר: "כמקובל, נלמד את פסק הדין שהתקבל לאחרונה ובהתאם נבחן את המשך צעדינו".