הדתה בצבא? ראש אכ"א פרסם הבהרה בנושא לבוש בנות בצה"ל

האלוף מוטי אלמוז דרש מכל מפקד בצבא לפעול לפי הפקודות בנושאי לבוש חיילות ולא "להחליט על דעת עצמו להחמיר מהן או להקל בהן". באופן מפתיע, בארגונים השונים משני צדי המתרס גיבו את הדברים

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/07/18 16:54 יז באב התשעח

הדתה בצבא? ראש אכ"א פרסם הבהרה בנושא לבוש בנות בצה"ל
חיילות דתיות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90, קובי גדעון

לאחר מספר מקרים, בהם נטען כי יש הדתה בצה"ל וכי הפקודות בנושא הלבוש נאכפות בהקפדה יתרה, הוציא היום (ראשון) ראש אכ"כ מסמך מיוחד ובו קרא למפקדים שלא לסטות מהפקודות המפורשות.

במסמך שכתב האלוף מוטי אלמוז תחת הכותר, "פרשנו מחמירה ופרשנות בכלל של פקודות הצבא", הוא פנה למפקדים בדרישה ברורה.

"בעקבות מספר דיווחים", כתב, "על מספר מקרים שבהם החליטו מפקדים להחמיר על כללי ההופעה והלבוש הקבועים בפקודות, למשל, בדרך של הטלת איסור על חיילות ללבוש חולצה לבנה או הטלת איסור על לבישת בגד ים בשטחי בריכה, החמרות אלה עומדות בניגוד לפקודות הצבא ולמדיניות, פוגעות שלא לצורך בקבוצות רחבות מבין המשרתים"

בהמשך ציין ראש אכ"א כי "הפקודות בנושא ההופעה, הלבוש והשירות המשותף הן פקודות מחייבות, ויש לפעול לפיהן ככתבן וכלשונן. אף מפקד אינו רשאי להחליט על דעת עצמו להחמיר מהן או להקל בהן".

תקף את חותם. ראש אכ"א האלוף אלמוז

ראש אכ"א האלוף אלמוזצילום: רועי לוי

בין המקרים שאליהם התכוון האלוף, ניתן לציין מקרה שפורסם בגלי צה"ל, לפיו טענו מספר אמהות לחיילי שריון שנאסר עליהן לבקר את ילדיהן בבסיס כשהן לבושות בחולצות לבנות.

מארגון 'תורת לחימה' נמסר כי "עמידה בפקודות היא אחת מאבני היסוד של צה"ל, אנו שמחים שראש אכ"א הבהיר את הנקודה הזו ומצפים כי הצבא יפעל לאכיפת כל הפקודות וימנע מאכיפה סלקטיבית של הוראות".

לדבריהם, "זאת בדיוק הסיבה בגינה על ראשי צה'"ל להתעלם מארגונים קיצוניים המנסים לערער על תפיסות והוראות יסוד המעצבים את צה"'ל כצבא העם היהודי מאז קום מדינת ישראל".

חברת ועדת החוץ והביטחון, ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני, אמרה בנוגע לפרסום: "צר לי ששוב הצבא הוא זה שנאלץ לשים את האצבע בסכר בפני רבנים בשטח ולעיתים של מפקדים הנאלצים להיענות לשיגיונות אלה".

נחמיאס ורבין אף הוסיפה כי "הצבא הגדיר בבירור מהן המגבלות על השירות המשותף וכל ניסיון להטיל על החיילות מגבלות נוספות ימצא אותנו שם, לצידן. ומילה חיונית לרבנים באשר הם, ממכינת עלי ועד רבני הצבא - תתחילו לבטוח בבנים שהוצאתם תחת ידכם. חלק ניכר מהחרדות האלה הן בראש שלכם".

מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, מיכל גרא מרגליות, הביעה גם היא סיפוק מהוראת האלוף אלמוז ואמרה כי  "טוב שראש אכ"א מבהיר שהמקרים בהם דרשו מחיילות להתלבש ב'צניעות' חורגים מפקודות הצבא". לצד זה הוסיפה כי "האיגרת חייבת להיות רק ההתחלה, אם הצבא מתכוון לפעול ברצינות כדי למנוע דחיקת והדרת חיילות. עשרות העדויות שהגיעו לקו החם לחיילות של שדולת הנשים ונחשפו בתקשורת בשבועות האחרונים, מצביעות על היקפה הנרחב של התופעה".

עוד היא אמרה כי "ההבהרה של ראש אכ"א חייבת להיות מתורגמת להכשרה ברורה בנוגע למותר והאסור לפי פקודות הצבא, שאותה יעבור כל חייל וחיילת. הצבא צריך לייצר מנגנון נגיש וברור לבירור תלונות של חיילות וחיילים מהשטח ולהעניש בדין משמעתי מפקדים שחורגים מהפקודות. כבודן ורווחתן של החיילות חייב לעמוד לנגד עיני המפקדים, והסיפורים המשפילים חייבים להיפסק".