הדרך לירח ארוכה: תקלה בחללית 'בראשית'

תקלה בחללית הישראלית, שעושה את דרכה לירח, בשל אתחול לא רצוני ביטל את התמרון שהחללית היתה אמורה לבצע. מנכ"ל עמותת SpaceIL: "אנחנו לומדים את הסיבות לתקלה, לפי שעה לא צפוי עיכוב בזמני נחיתת החללית על הירח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/19 12:22 כא באדר א'

הדרך לירח ארוכה: תקלה בחללית 'בראשית'
החללית הישראלית של spaceIL, צילום: אלכס פולו

תמרון של החללית הישראלית "בראשית" שהיה אמור להתבצע בקרבת כדור הארץ, באזור ללא תקשורת בוטל במהלך הלילה, כך נמסר היום (ג') מהתעשייה האווירית. במהלך קדם התמרון מחשב החללית ביצע אתחול לא רצוני שהביא לביטול אוטומטי של התמרון, אולם לפי שעה, לא יהיה עיכוב נחיתת החללית שצפויה לנחות על הירח ב-11 באפריל. 

במסגרת כניסתה למסלולים אליפטיים שיובילו אותה אל הירח, היתה צריכה החללית לבצע הלילה תמרון אולם הוא לא התרחש בשל אתחול לא רצוני שעשה מחשב הפעולה שלה ובמהלכו נותק הקשר איתה לזמן קצר עד שחודש: "המחשב של החללית עשה אתחול בצורה עצמאית, שביטל למעשה את התמרון המתוכנן ובאותם רגעים לא הייתה תקשורת בין החללית לבין תחנת הקרקע. כשהתקשורת שבה, זיהינו שהתמרון לא נעשה בשל האתחול שקרה בשלב מוקדם מדי לתהליך המתוכנן", אמר בשיחה עם כתבים מנכ"ל עמותת SpaceIL , ד"ר עידו ענתבי.

בשל התקלה, ניכרו מתח ודריכות בחדר הבקרה ובתעשייה האווירית  במהלך הלילה האחרון: "היו רגעי מתח גדולים בחדר הבקרה", אמר ענתבי וציין כי "כעת נשמר הקשר עם החללית וזאת, לצד בדיקות מקיפות אודות הסיבות לתקלה שהובילה לביצוע האתחול במחשב החללית".