הדיל של משה ליאון: מי יהיו הרבנים הראשיים של ירושלים?

בפגישתו עם יו"ר הבית היהודי בירושלים, חגית משה, לא הכחיש משה ליאון כי הגיע להסכמה עם החרדים על עסקה, לפיה תמיכה בו משמעה מינוי שני רבנים ראשיים חרדים לירושלים. במטה ליאון ובבית היהודי הכחישו את הדברים

חדשות כיפה יהונתן קליין 05/11/18 09:00 כז בחשון התשעט

הדיל של משה ליאון: מי יהיו הרבנים הראשיים של ירושלים?
משה ליאון ואריה דרעי. יש דיל?, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

האם ישנו 'דיל' בין משה ליאון ובין החרדים, הנוגע לבחירת רבנים ראשיים חרדים לירושלים? העיתון 'ידיעות אחרונות' מפרסם הבוקר (ב'), כי המועמד לראשות העיר משה ליאון הגיע להסכמות עם ראשי הציבור החרדי, כי תמיכה בו משמעה מינוי שני רבנים ראשיים חרדים לירושלים. בניגוד להסכמות שנהגו עד היום כי רב ראשי אחד מתמנה מהציבור החרדי והשני מהציבור הדתי לאומי. 

על פי הפרסום, שני הרבנים צפויים להיות הרב דוד יוסף, אחיו של הראשל"צ הרב יצחק יוסף ובנו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, והרב משה חיים לאו, אחיו של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו. יצויין, כי כהונתו של הרב הראשי האשכנזי של ירושלים, הרב אריה שטרן, תגיע לסיומה בעוד כשנתיים, וכהונתו של הרב הראשי הספרדי, הרב שלמה עמאר, תגיע לסיומה בעוד כארבע שנים. כהונתם של שני הרבנים הוארכה ע"י מועצת הרבנות הראשית לחמש שנים מיום הגיעם לגיל 70, כפי שמאפשר החוק.

הפרסום מצטרף לפרסום אמש מ'ידיעות', על פיו נשמע חבר מועצת העיר אריה קינג, המזוהה עם הציבור החרד"לי, בהקלטה בה הוא אומר כי ליאון הגיע לסיכום עם החרדים על מינוי שני רבנים ראשיים חרדים לעיר והוא "איננו מוכן לשמוע משהו אחר."

אמש (א') התקיימה פגישה בין ליאון לבין יו"ר הבית היהודי בירושלים חגית משה, במסגרת המו"מ לתמיכה של הבית היהודי בליאון. על פי גורמים המעורים בנושא, ליאון לא הכחיש כי קיים דיל עם החרדים הנוגע לזהות הרבנים הראשיים. על פי אותם גורמים, משה הבהירה לליאון כי הבית היהודי "רואה חשיבות עליונה" במינוי רב ציוני-דתי לרב העיר. משה הבהירה את הדברים גם ליריבו של ליאון, עופר ברקוביץ'. נמסר כי על אף הפרסומים השונים בנושא, הפגישה התקיימה באווירה נעימה, וכי אפשרות התמיכה של הבית היהודי בליאון עדיין קיימת.

בבית היהודי בירושלים הכחישו היום בתוקף את הדברים, ומחו על הפרסום. בהודעה שהוציא הבית היהודי נאמר: "הפרסום הבוקר לפיו סוגיית נושא הרבנים הראשיים לירושלים נדון בפגישת משה ליאון וראש סיעת הבית  היהודי , חגית משה, הינו פייק ניוז לחלוטין. הנושא לא נדון, לא דובר ולא הוזכר כלל בשיחת חגית משה ומשה ליאון.  
מובן אליו שנושא זה, כמו מכלול הנושאים הנוגעים לציונות הדתית בירושלים, יידונו בשיחות הבאות. לא נאפשר להפוך את המאבק על קולות הציונות הדתית בירושלים, למלחמת פייק ניוז בין המטות השונים. רק הודעות רשמיות שיצאו מטעם הבית היהודי בירושלים, ישקפו את המצב לאשורו. אנו קוראים לכתבים לא לפרסם ידיעות על שיחות ועמדות הבית היהודי בירושלים, שלא יצאו רשמית מהבית היהודי בירושלים."

ממטה משה ליאון נמסר בתגובה: "איננו מכירים את הדברים, אך הנטען בהם אינו אמת ואין לו כל יסוד במציאות".

עופר ברקוביץ' אמר בתגובה: "תנועת 'התעוררות' ואני פעלנו בקדנציה האחרונה וקידמנו את בחירת הרב אריה שטרן כרב ראשי לירושלים. כראש עירייה המחויב לאופיה הציוני של העיר אני מתכוון לפעול לבחירת רבנים ראשיים ציוניים לעיר".