הבת של אולמרט: "לא ללכת לצבא זה מעשה יותר פטריוטי"

דנה אולמרט, בתו של ראש הממשלה לשעבר אמרה לקראת צאת ספרה החדש "כחומה עמודנה - אימהות ללוחמים בספרות העברית" כי יותר פטריוטי לא להתגייס לצבא וכי מרים פרץ היא דמות איקונית במסורת היהודית, שמעודדת את בניה להקריב עצמם על קידוש השם

חדשות כיפה מערכת כיפה 19/01/19 18:53 יג בשבט התשעט

הבת של אולמרט: "לא ללכת לצבא זה מעשה יותר פטריוטי"
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, צילום: פלאש 90

בראיון שהתפרסם היום (ש') בynet לקראת ספרה החדש - "כחומה עמודנה - אימהות ללוחמים בספרות העברית" אמרה בתו של ראש הממשלה לשעבר, דנה אולמרט כי יותר פטריוטי היום לא להתגייס לצבא. אולמרט גם התייחסה למרים פרץ ששכלה את שני בניה ואמרה: "היא דמות איקונית במסורת היהודית, שמעודדת את בניה להקריב עצמם על קידוש השם ."

ד"ר דנה אולמרט היא מרצה בחוג לספרות באוניברסיטת תל-אביב, עורכת בהוצאת "אחוזת בית", פעילת שמאל ומי שמבקשת כבר שנים ארוכות לנער מעליה את עולו של שם המשפחה. אולמרט התייחסה לעידוד גיוס לצה"ל ואמרה: "זה לא מתרחש בחלל ריק. מלמדים אמהות שברגע שנולד להן בן הוא הולך להיות חייל, הורגלנו לקבל את זה כמובן מאליו, ולהעמיד סימן שאלה ליד הדבר הזה זו כפירה. רק כשתופסים עד כמה זה עמוק, עד כמה זה הולך יד ביד עם הלאומיות בישראל, אפשר להבין איך הגענו למרחב תרבותי שבו לגיטימי לפרסם בית יולדות עם תמונה של עובר בכומתה".

עוד אמרה אולמרט כי " לרצות להגן על הבן שלך, ולא לשלוח אותו להילחם באיזו מלחמה שלא ברור אם צריך להילחם אותה, הוא מעשה שנתפס כמשוגע. עם כל הדיבור על חוק הנאמנות בתרבות, מדהים לגלות עד כמה לא צריך חוק כזה - התרבות כבר נורא נאמנה. לא מזמן ראיתי את נפתלי בנט מתראיין בטלוויזיה לצד הילד שלו, ומסביר לו ככה בגאווה שיום אחד גם הוא יהיה חייל. אז גם אם יוצאים מנקודת הנחה שחייבים ללכת לצבא, זה עדיין דבר שצריך להיאמר בצער, מתוך שאיפה שזה לא יהיה המצב. האידיאליזציה המשיחית הזאת של מעשה ההקרבה והגבורה, הסגידה הזאת לשכול, היא מעוותת".

אולמרט מספרת בראיון על ביקור הניחומים אצל דויד גרוסמן, בסוף מלחמת לבנון השנייה אחרי שבנו נפל במלחמה. "עבדתי באותה תקופה בהוצאה שבה גרוסמן מוציא את הספרים שלו, אז הלכתי אליו לשבעה. אבא שלי היה אז ראש ממשלה, הבן של גרוסמן נהרג במלחמה שאבא שלי ניהל. לא ידעתי איך הוא יקבל את זה שאני שם. אבל הוא היה מאוד נחמד אליי, ובעיקר מאוד רהוט. הוא אמר: 'ביחסים המעוותים שיש לנו עם הפלסטינים, אני חושב שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא ללכת לצבא'. היום אני מאמינה שלא ללכת לצבא זה מעשה יותר פטריוטי. לעשות שירות לאומי כן, לשרת את החברה האזרחית כן, אבל לא לשרת את המיליטריזם ואת הכיבוש".

ד"ר דנה אולמרט מתייחסת בספרה גם למי שמכונה 'אם הבנים', מרים פרץ. אולמרט מסמנת את פרץ כגלגול עכשווי של "אם הבנים" - לפיה מדובר דמות איקונית במסורת היהודית, שמעודדת את בניה להקריב עצמם על קידוש השם. אחרי רבקה גובר, ששכלה במלחמת העצמאות את בניה וסומנה על ידי בן-גוריון כ"אם הבנים", פרץ היא היורשת הטבעית. "מאוד הצטערתי שהספר לא יצא עדיין כשמרים פרץ קיבלה את פרס ישראל, כי בדיוק על זה הספר, על המכונה הלאומית, על המנגנונים שמזינים את האידיאל האימהי הזה שיש נשים שמוכנות לגלם אותו".