שערוריית המפקד: התפקדתם לבית היהודי? כדאי לכם לבדוק שוב

תחקיר כיפה חושף: מפקד "הבית היהודי" רצוף תקלות וכשלים בספר הבוחרים. הרב אבינר וסלומיאנסקי התפקדו - אך נכון לעכשיו לא יוכלו להצביע. ועדת המפקד: נפעל לתיקון הכשלים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 17/10/12 14:38 א בחשון התשעג

שערוריית המפקד: התפקדתם לבית היהודי? כדאי לכם לבדוק שוב
rama-cc-by-sa, צילום: rama-cc-by-sa

מפקד "הבית היהודי" זכה להיענות מרשימה ופופולאריות גבוהה, אך ברגעים האחרונים לקראת ספר הבוחרים, מתבררת תמונה עגומה ביחס לצדדים הטכניים של המפקד: עשרות פניות שהגיעו לידי כיפה, כמו גם מידע שאומת מול ספר הבוחרים ומול חלק ממטות המתפקדים, מעידים על תקלות רבות במערכות המפקד - ששיאן במאות עד אלפי מתפקדים ששמותיהם כלל לא נכנסו לספר הבוחרים. המשמעות: מתפקדים שנרשמו ושילמו, אך ברגע האמת לא יוכלו להצביע.

יוסי, תושב רעננה, התפקד בטופס ידני אותו העביר באמצעות פוקד לידי ועדת המפקד. לאחר בדיקה התברר כי למרבה ההפתעה ועל אף שהתשלום הועבר לידי הועדה - יוסי כלל לא מופיע בספר הבוחרים.

וכך למשל, אם אתם גרים בשכונה או רחוב שבשמו קרוי גם יישוב אחר בארץ, יש לכם סיבה טובה לחשוש כי לא תוכלו להצביע במקום מגוריכם. כך למשל, שכונת "גן שמואל" בבני ברק נרשמה במרשמי וועדת המפקד כיישוב "גן שמואל" הממוקם ליד העיר חדרה הצפונית. מקרה דומה נוסף הוא היישוב "נווה צוף" אשר מופיע בשם יישוב אחר בארץ זאת לאור העובדה כי במרשמי משרד הפנים מופיע בשם "חלמיש" כך ששוב, מתפקדי היישוב לא יוכלו להצביע במקום מגוריהם.

(ועידת המפד"ל. צילום: יוסי זליגר)

בעיה נוספת התעוררה במקרים בהם זוג שהתפקד ושילם בצ'ק אחד או עסקת אשראי אחת, קלטה מערכת המפקד רק את שם אחד מבני הזוג. מלאכת איתור המתפקדים האובדים הופכת קשה לאור העובדה כי בספר הבוחרים מופיעים רק שמותיהם של המתפקדים ללא תעודות הזהות, דבר שנועד בתחילה על מנת להגן על פרטיות המתפקד - אך כעת הפכה לרועץ ולמכשול משמעותי.

הרב אבינר וניסן סלומיאנסקי התפקדו - ולא הופיעו בספר הבוחרים

הרב שלמה אבינר, לדוגמה, התפקד יחד עם אשתו ביישוב בית אל - אך מבדיקת כיפה עולה כי שמו אינו מופיע בספר הבוחרים המציג את המתפקדים ביישוב. לפניית כיפה השיב הרב אבינר כי ככל הידוע לו הוא התפקד באופן מלא ובכוונתו להגיע ולהצביע בבחירות לראשות ולרשימה. הרב אבינר, כידוע, מתכוון להצביע עבור המתמודד נפתלי בנט, בו הביע תמיכה.

אפילו ניסן סלומיאנסקי, מותיקי המפד"ל ומי שאף כיהן כח"כ מטעם המפלגה, כלל לא מופיע בספר הבוחרים. סלומיאנסקי הופתע לגלות שהוא כלל לא מופיע בספר - והוא פנה בדחיפות לועדת המפקד, שהשיבה לו כי מדובר בבעיה טכנית שמטופלת בימים אלה.

(הרב אבינר. יוכל להצביע? צילום: אלנתן גוטוירט)

שלא כבמקרה של הרב אבינר או ניסן סלומיאנסקי, הכישלון הטכני של המפקד מהווה בעיה משמעותית עבור ח"כ זבולון אורלב והשר דניאל הרשקוביץ - שרוב המתפקדים שלהם התפקדו בטפסים ובאופן ידני. המתמודד נפתלי בנט מחזיק אף הוא בלא מעט טפסים, אך גם ברוב גדול מאוד של מתפקדים באמצעות האינטרנט, שיטה שבדרך כלל עבדה ללא תקלות במפקד הנוכחי.

ועדת המפקד: הליקויים שגרתיים ונפעל לתיקונם

ובכל מקרה, אם ברצונכם לבדוק האם התפקדותכם נקלטה במערכת, אתם יכולים לעשות זאת באמצעות אתר האינטרנט של ועדת המפקד, על ידי הקשת מספר תעודת הזהות. כדאי לעשות זאת גם אם קיבלתם אישור כי ההתפקדות בוצעה, שכן מבדיקת כיפה בספר הבוחרים עולה כי בלא מעט מקרים הנתונים לא נקלטו סופית. אינם מופיעים בספר הבוחרים? חבל, כי המועד האחרון לערעור על ספר הבוחרים כבר חלף השבוע.

עו"ד אילן בומבך, יועצו המשפטי של ח"כ זבולון אורלב, שיגר מכתב נוקב ליו"ר ועדת המפקד של "הבית היהודי", הרב ד"ר דני טרופר, בו הוא מבקש להסדיר במהרה את הכשלים בספר הבוחרים ולאפשר לפוקדים לערער בשמם של המתפקדים על מנת לזרז את ההליכים. נזכיר כי על פי לוח הזמנים של וועדת המפקד ספר הבוחרים הסופי עתיד להתפרסם בעוד כארבעה ימים ועד אז יהיה על וועדת המפקד להסדיר הבעיות שהתגלו.

יהושע מור יוסף, דובר ועדת המפקד, לא הכחיש את הבעיות המתפרסמות בכתבה זו, אך ציין כי בוועדה מדברים על היקפי תקלות נמוכים יותר מאלו שהתגלו על ידי מערכת כיפה. "ועדת המפקד שוקדת עם חברת המחשבים לתקן ליקויים שנתגלו בספר הבוחרים. מדובר בליקויים שגרתיים המלווים כל בניית ספר בוחרים. ספר הבוחרים המתוקן יהיה מוכן במועד שנקבע. עד למועד שנקבע יתפרסם ספר בוחרים ללא לקויים כרגע מדובר בספר הראשוני", נמסר בתגובה.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il