עשרת האנשים שצריכים להיות ב"בית היהודי"

חיפשנו בעולם העסקים ובשורות הצבא, באקדמיה ובתקשורת, כדי למצוא את האנשים שבאמת חסרים לנו במפלגות הציונות הדתית. את מי מהם אתם הייתם רוצים לראות בכנסת?

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/05/12 08:48 א בסיון התשעב

עשרת האנשים שצריכים להיות ב"בית היהודי"
יוסי זליגר, צילום: יוסי זליגר

המפקד ל"בית היהודי" אמנם החל כבר לפני כחודש, אולם פנים חדשות בין המתמודדים כמעט ולא מצאנו. חיפשנו את האנשים שיפיחו בנו תקווה, שיתנו לנו אור בקצה המנהרה הפוליטית וירעננו לנו את הנוכחות בכנסת. חיפשנו ועדיין לא מצאנו. עוד מוקדם מלקבוע, אך כנראה שעל פי רוב, מה שהיה הוא שיהיה.

אז התחלנו לחלום בהקיץ וביקשנו להרכיב את נבחרת החלומות שלנו. ה-רשימה לכנסת. לרוב משתתפיה, אין בכלל כוונות פוליטיות. רובם ככולם עסוקים מדיי מכדי לחשוב על ריצה לכנסת, בטח לא על פריימריז או התפקדות המונים. אבל זה לא מה שיעצור אותנו מלחלום או להתפלל, שבעזרת השם ומעט רצון טוב, נצליח למצוא גם אותם על ספסלי הכנסת.

בינתיים מצאנו אותם בתקשורת וברבנות, בעולם העסקים, בשורות הצבא, ובאקדמיה. שמם הולך לפניהם כמי שמצליחים לשנות, להזיז, לפתח וליצור. אז הנה, הרשימה האלטרנטיבית של כיפה. גזרו ושמרו לקלפיות.

דודו סעדה

השם אולי לא מוכר לכם, אבל דודו סעדה הוא האיש החזק ביותר בתקשורת הדתית-לאומית בישראל, כמי שמכהן כיו"ר עיתון "בשבע" - החינמון הפופולארי במגזר, הנהנה מחשיפה כפולה מזו של "מקור ראשון" המתחרה. מאחורי גבו, שלא בפניו, קוראים לו "בולדוזר".

סעדה, תושב קדומים, שימש בעברו כמנהל ישיבת ההסדר בהר ברכה, ממנה פרש לעולם העסקים והצטרף לגרעין מייסדי תחנת הרדיו "ערוץ 7" לצד עסקים נוספים. מאז שנת 2002 הוא עומד מאחורי העשייה הענפה של "בשבע", המוביל במגזר סדר יום חרדי-לאומי כמי שסמוך על שולחנם של הרבנים מלמד, ישיבת הר ברכה וישיבת בית אל.

הקריירה הפוליטית של סעדה הסתכמה עד כה במועמדות למקום ה-11 ברשימת "האיחוד הלאומי", אך אנו תולים בו תקוות משמעותיות יותר. כאיש תקשורת המגיע מעולם העסקים ונטוע בעולם הישיבות, הוא מסוגל להוות גשר אמיתי בין הקהלים השונים בציונות הדתית.

הרב דוד סתיו

במגזר הדתי לאומי כבר נדיר למצוא רבנים-פוליטיקאים, כנראה שהעידן ההוא כבר נגמר. אך אם יש מי מרבותינו שמסוגל להשיב מלחמה שערה מעל דוכן הכנסת, הרי הוא הרב סתיו, המשמש כיום כיו"ר ארגון רבני "צהר" וכרב היישוב שוהם.

(צילום: נתנאל דיין)

הרב סתיו הוא איש חזון, שביקש להקים ארגון רבנים ציוני-דתי אשר יהווה גשר אל המגזר החילוני, וחבר בכך אל הרב יובל שרלו והרב רפי פוירשטיין להקמת "צהר". את השכלתו התורנית רכש בישיבות "נתיב מאיר" ו"מרכז הרב" ואף שימש כמחנך בישיבת "אור עציון", רב בית הספר לקולנוע "מעלה" ורב קהילה בבלגיה. לפני למעלה מ-20 שנה ייסד את ישיבת ההסדר בפתח תקווה, בראשה עמד יחד עם הרב יובל שרלו עד לשנת 2009.

יכולות הביצוע בשטח לצד הכריזמה והמודעות התקשורתית, שכנעו אותנו - הרב סתיו חייב להיות בכנסת.

האלוף יאיר נווה

סגן הרמטכ"ל המכהן קבע היסטוריה מגזרית כשנבחר לתפקידו, בכך שהפך לקצין הדתי הבכיר ביותר בתולדות צה"ל (וזה עוד לפני שכמעט ומונה לרמטכ"ל, בעקבות פרשת 'מסמך גלנט'). יאיר נווה הוא גרסה מתונה יותר מזו של אלעזר שטרן (חברו לספסל הלימודים בישיבה התיכונית "נתיב מאיר"): איש צבא אמיתי, שהתקדם במעלה שדרת הפיקוד ושימש כמפקד פלחה"ן גולני, כמפקד חטיבת גולני, כקצין חי"ר וצנחנים ראשי, כמפקד אוגדת עזה, כמפקד פיקוד העורף וכמפקד פיקוד המרכז - עד שהרוויח ביושר את תפקידו הנוכחי.

לנווה היסטוריה מתוחה עם הציבור הדתי לאומי, בעקבות מעורבתו בביצוע תוכנית ההתנתקות ומאוחר יותר בהריסת הבתים בעמונה. במשך תקופה ארוכה התקיימו אל מול ביתו הפגנות קבועות, מדי שבוע, במהלכן הופנו לעברו קריאות "בוגד". הרב ישראל אריאל אף קבע בעבר כי חל עליו דין "מוסר", מה שגרם לשב"כ להצמיד לו מאבטחים שליווהו אל בית הכנסת, בתקופה אליה התייחס נווה מאוחר יותר כאל "נקודת שבר".

עם זאת, אסור להתבלבל: נווה הוא מופת לקציני צה"ל, הנחשב לקצין מעולה ויסודי ובעיקר - מי שדבק במשימה ונושא באחריות המוטלת עליו, בכל מחיר.

מוטי זיסר

משכונת התקווה אל האלפיון העליון, זיסר עשה את כל הדרך, בעזרת השם. בוגר ישיבת "נתיב מאיר" בירושלים וישיבת "כרם ביבנה", מוכר לציבור הרחב כמי שעומד מאחורי מיזמים עסקיים נרחבים בארץ ובעולם - בעיקר בתחום הנדל"ן.

(צילום: יחצ)

אולם זיסר נחשב לפעיל מרכזי מאחורי הקלעים הפוליטיים של הציונות הדתית, כמי שעמד מאחורי הצטרפות המפד"ל לממשלה בהשתתפות "שינוי" של טומי לפיד ז"ל, ואף מי שכיהן לימים כחבר בוועדה הציבורית שבחרה את נציגי מפלגת "הבית היהודי" בבחירות האחרונות לכנסת.

אנחנו חושבים שזה הזמן לקרוא לזיסר לעבור לקדמת הבמה ולעשות לפוליטיקה את מה שהוא יודע לעשות לעסקים.

הרב אבי גיסר

הרב אבי גיסר, רב היישוב עפרה ויו"ר מועצת החמ"ד, נחשב לאחד מאנשי החינוך המשמעותיים ביותר בציונות הדתית בזמננו. הרב גיסר, דמות מוערכת מאוד במשרד החינוך, הינו יו"ר מכון "משפטי ארץ" בעשור האחרון. מזה כעשרים שנה הוא מכהן כרב היישוב עפרה וכאב בית הדין לענייני ממונות ביישוב.

לפני מערכת הבחירות הקודמת עלה שמו של הרב גיסר כמועמד לרשימת "הבית היהודי", אלא שהוא סירב ברגע האחרון להצעה, בטענה כי הוא מבקש להשקיע את כל זמנו ומרצו בענייני חינוך. בעינינו, הרב גיסר מסוגל להחזיר לסדר היום המגזרי את נושא החינוך שהלך ונשכח ממנו.

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי

למאבק למען האישה הדתית-לאומית יש לא רק פרצוף, אלא גם שם פרטי ושם משפחה. הרבנית מלכה פיוטרקובסקי היא התקווה החדשה לנשים האורתודוקסיות שמבקשות לחזק את מעמדן בתוך העולם ההלכתי, הדתי-לאומי. פיוטרקובסקי היא ממקימי פורום תקנה לטיפול בהטרדות מיניות בציבור הדתי הלאומי, חברה בועד המנהל של בית הספר לקולנוע "מעלה" ושותפה לפעילות הארגון החברתי "מעגלי צדק".

(צילום: matanya)

פיוטרקובסקי מאמינה כי נשים מסוגלות ללמוד בעצמן ולפסוק בעצמן. להתוות לעצמן דרך הלכתית ולפרוץ קדימה מתוך אמונה ומחויבות להלכה. אל מול בתי הדין הרבניים והממסד הנוקשה, יש מי שמבקש להעמיד דור חדש של תלמידות, אשר יקוו לנצח את המערכת.

הרב חיים נבון

רב, סופר ופובליציסט? זו לא סיסמת הקמפיין של המכללה הקרובה למקום מגוריכם, אלא תמצות תפקידיו של הרב חיים נבון, ממקימי ארגון הרבנים החדש "בית הלל", המשמש במקביל כרב קהילה במודיעין וכמרצה במדרשת מגדל עוז, מדרשת לינדנבאום, ישיבת הר עציון, מכללת יעקב הרצוג וישיבת מאיר הראל.

הרב נבון צמח בישיבת הר עציון שבאלון שבות, בה התחנך מפיו של מורו ורבו, הרב אהרן ליכטנשטיין. במשך שנים כתב טור קבוע בעיתון הימני "נקודה" וכיום מתפרסם הטור מעת לעת גם ב"מקור ראשון", לצד מאמרים נוספים שמפרסם הרב נבון באמצעי התקשורת השונים. לצד מאמריו, פרסם הרב נבון ארבעה ספרים עיוניים וספר אחד עלילתי, שעד היום הוא מנסה להסביר שאין מאחוריו משמעויות תורניות נסתרות.

הוא אמנם הגון מדיי מכדי לקפוץ אל מימיה העכורים של הפוליטיקה, אבל תנו לנו להתרפק על הרגע הזה, בו רב רהוט וצעיר, אחוז אייפון, ינסה להסביר בערוץ הכנסת למה הוא חושב שצריך לגייס את החרדים.

שרה ב"ק

את התשובה לכמה סוגיות כאובות העומדות על סדר יומה של החברה הישראלית, ניתן למצוא בתעודת הזהות של שרה ב"ק: דתייה, זמרת, כתבת חינוך לשעבר. שרה ב"ק, תושבת כפר עציון שפצחה באחרונה (ובמפתיע) בקריירת שירה, נטועה עמוק בעולם התקשורת כמגישת "ערב חדש", ככתבת לשעבר בתכנית התחקירים "360" וככתבת החינוך של חדשות ערוץ 2.

(צילום: cc-by-אפי אליאן)

למרות מקומה המחמיא באור הזרקורים, ב"ק מעולם לא הסתירה את עמדותיה, גם בתקופות מורכבות בהן חשפה את הפרשה שהסעירה את המדינה, בה הופלו ילדות ספרדיות בבית ספר חרדי ביישוב עמנואל. בניגוד לחלק מהכוכבים הדתיים שהשתלבו בערוצי התקשורת המרכזיים, ב"ק מצאה עצמה מובילה אג'נדה, מחפשת את הסיפורים המורכבים בתוך מערכת החינוך הישראלית, תוך שהיא מציפה את המקולקל כדי לנסות ולתקן. נשמע כמו משהו שקצת חסר גם לנו.

שר-שלום ג'רבי

הפוליטיקאים במגזר הדתי מתחלקים לשניים: אלו שמחכים לג'רבי שיחזור לעשייה פוליטית ואלו שמפחדים מכך. ראש מנהלת השירות הלאומי, שהצליח להרים את השירות לשיאים חדשים במהלך תקופת כהונתו, החל את דרכו מתוככי הפוליטיקה המגזרית, כמנכ"ל מפלגת הבית היהודי והמפד"ל.

(צילום: cc-by-ששון תירם)

בוגר ישיבת כפר הרא"ה וישיבת ההסדר קריית שמונה מונה ביוני 2010 לתפקידו הנוכחי, לאחר שבג"ץ פסל את מינויו כמנכ"ל משרד המדע, לאחר שקבע כי לג'רבי יש ניסיון בניהול מפלגה, אך לא לניהול משרד. אנחנו לבטח מסכימים עם חלק מהחלטת בג"ץ: ג'רבי צריך לחזור לפוליטיקה שלנו, כי כמו ששאול מופז אמר פעם - "בית לא עוזבים".

הרב ד"ר אביעד הכהן

אם לא נמהר, נמצא אותו כשופט בבית המשפט העליון. אך אם נזדרז, אולי נצליח לשכנע את הכהן, אחד מהמשפטנים המוצלחים ביותר בתקופתנו, לעשות לביתנו ולהצטרף לפוליטיקה. הרי משפטן טוב היה מציל את גבעת האולפנה מבלי להזדקק לרוב בכנסת.


הכהן למד בישיבה התיכונית נתיב מאיר, בישיבת הר עציון ובישיבת הכותל, בטרם פנה ללימודי משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת בר אילן. כיום הוא משמש כדיקן מכללת "שער משפט" וכפרשן המשפטי של העיתון "ישראל היום". לצד פעילותו הענפה כעורך דין מצליח, שמגיע לעתים תכופות לבג"ץ, מכהן הכהן בגופים ציבוריים ובהם עמותת מרכז צדק לנשים ופורום "תקנה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן