הרשקוביץ יוצא למאבק להוזלת תשלומי ההורים במגזר הדתי

השר דניאל הרשקוביץ נפגש עם קבוצת הורים הפועלת להורדת גובה תשלומי ההורים במוסדות החינוך של המגזר הדתי-לאומי והבטיח להוביל את המאבק במסגרת הדיונים על תקציב המדינה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 26/07/12 19:14 ז באב התשעב

הרשקוביץ יוצא למאבק להוזלת תשלומי ההורים במגזר הדתי
יחצ, צילום: יחצ

יו"ר "הבית היהודי" ושר המדע והטכנולוגיה, הרב דניאל הרשקוביץ, יוצא היום (ה') למאבק בתשלומי ההורים הגבוהים במוסדות החינוך הדתי. בכוונת הרשקוביץ, המתמודד לראשות "הבית היהודי" במפקד המתקיים בימים אלה, להוביל את המאבק, בין השאר במסגרת הדיונים על תקציב המדינה ובשיתוף קבוצה גדולה של הורים שהתארגנה ופנתה אליו בנושא.

הרשקוביץ הסביר היום לכיפה כי "לתשלומים הגבוהים בחינוך הדתי ישנן מספר סיבות, כשהבולטות שבהן הן שינוי שיטת התקצוב של משרד החינוך, לפני מספר שנים: במקום השיטה שהתחשבה במאפיינים הייחודיים של החינוך הדתי כגון הפרדה ותכניות לימודים שונות לבנים ולבנות, מתקצב כיום משרד החינוך את החינוך הדתי על-פי מספר התלמידים, ולא על פי מספר הכיתות והצרכים הפונקציונאליים".

עוד ציין הרשקוביץ כי בנוסף לכך, "תקציב החינוך אינו לוקח בחשבון את הצרכים הייחודיים של החינוך הממ"ד. לציבור זה יש דרישה טבעית לתגבור תורני מעבר למכסה הרגילה של משרד החינוך, מבלי להתפשר על היקף הלימודים הכלליים, ותוך שאיפה למצויינות בשניהם".

הרשקוביץ ממקד את המאבק בשתי דרישות עיקריות. לדבריו, "במסגרת המאבק, נדרוש שמשרד החינוך יתקצב את הפער בשעות הלימוד בין בתי הספר הממלכתיים לבין בתי הספר הממלכתיים-דתיים. במקביל, נדרוש מרשתות החינוך הממ"ד והעמותות השונות להתייעל ולהביא להקלה משמעותית בתשלומי ההורים".

קבוצת הורים הגישה השבוע לשר הרשקוביץ עצומה עליה חתמו 4,700 הורים לילדים. במכתב שצירפו לעצומה כתבו ההורים: "אנו, הורים לילדים מרחבי הארץ הלומדים במוסדות חינוך דתיים על יסודים, פונים אליך כדי שתטפל בבעיה כואבת וארוכת שנים שאנחנו, האוכלוסייה הדתית-לאומית נושאים על כתפינו והיא גובה השכר הלימוד שאותו אנחנו נאלצים לשלם עבור כל ילד מכתה ז' ואילך".

בין ההורים יש מי שנקלעו לקשיים כלכליים חמורים, ולחובות שאין ביכולתם להחזיר. במכתבם הם מציינים כי "המצב מכניס לחובות הרבה משפחות דתיות והשאר פשוט נאלצות לצמצם בדברים אחרים. בעקבות המחאה החברתית שהתחילה לפני כשנה, הוקמה ועדה בכנסת שתפקידה לטפל בנושא שכר הלימוד הגבוה. הועדה היתה אמורה להגיש מסקנותיה בתוך 3 חודשים מיום הקמתה. עד כה, זמן רב לאחר המועד שבו היתה צריכה להגיש את מסקנותיה, לא אירע דבר. מקריאה של תגובות נציגי ההורים בוועדה עולה התחושה כי נציגי המוסדות החברים בוועדה אינם מעוניינים לשתף פעולה עם נציגי ההורים ואנחנו ההורים ממשיכים לקרוס תחת הנטל הכלכלי".

השר הרשקוביץ נפגש עם נציגי ההורים והודיע כי הוא יוצא עימם למאבק משותף. "זה המאבק שלנו לשוויון בנטל", אמר, "הגיע זמן להפסיק להיות מנומסים ולדאוג גם לעצמנו. אנחנו משלמים עבור חינוך ילדינו סכומים כבדים שאף מגזר בישראל לא משלם. דורשים מאיתנו לשאת בהוצאות שלא דורשים מאחרים. תקציב החינוך החרדי גדל ב-46% בהתמדה, ולחינוך הדתי קיצצו קרוב ל-80 אחוז מהתקציב הממוצע לתלמיד. בדיוני התקציב נאמר הפעם: עד כאן. מחובתנו להילחם למען הציבור שלנו, שקורס תחת נטל התשלומים".