טבילה במקווה בקורונה: מי דואג למקוואות בירושלים?

שאילתא שהוגשה לעיריית ירושלים מציגה תמונת מצב עגומה של הזנחת מקוואות הנשים ואי קיום הנחיות משרד הבריאות למניעת התפשטות נגיף הקורונה. לדברי גורם המקורב לנושא: "המצב זהה בכל הערים הגדולות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/06/20 12:42 יא בסיון התשפ

טבילה במקווה בקורונה: מי דואג למקוואות בירושלים?
ארכיון, צילום: Hadas Parush/Flash 90

על שולחן עיריית ירושלים הוגשה שאילתא מטעם חבר מועצת העיר אלעד מלכא מטעם סיעת "התעוררות", המציגה תמונת מצב עגומה באשר לקיום הנחיות משרד הבריאות במקוואות הנשים בעיר. לטענת מלכא הנחיות משרד הבריאות לא מתקיימות אחד לאחד במקוואות בירושלים. לדבריו למרות הדרישה לרוקן את בור המים פעם אחת ביום,  הדבר לא מתקיים במוצאי שבתות ובחגים מפאת הזמן הנדרש לפעולה שכזו.

מלכא מציין כי עבודת הבלניות היא בחלקיות משרה דבר שמקשה עליהן את ניהול לוז המקווה. וכי למרות הדרישה לנהל יומן מסודר המתעד את שעת כניסת ויציאת הטובלות ולקבוע תור מסודר טרם ההגעה למקוואות, הדבר כמעט ולא אפשרי ונשים רבות מגיעות ללא תיאום מראש. דבר המסכן את בריאות הטובלות והבלניות כאחד, בייחוד כאשר חלק לא מבוטל של העובדות במקווה, נמנות כחלק מקבוצת סיכון. 


להורדת הקובץ

מלכא פונה לעירית ירושלים כמי שאחראית על המועצה הדתית ובכך גם על המקוואת בירושלים בשאלה הפשוטה - מה העירייה עושה בנידון ואומר: "מצב בו נשות ישראל הולכות למקווה טהרה ומוצאות עצמן במוקד הדבקה הוא בלתי מתקבל על הדעת. למעשה עיריית ירושלים והמועצה הדתית מותירות בחירה: לשמור על ריחוק בין בני הזוג או להסתכן בהדבקה. על עיריית ירושלים והמועצה הדתית לפעול בהקדם האפשרי לניקוי והחלפת מים ולדאוג למערכת זימון תורים"

גורמים המתעסקים בנושא אומרים כי ברוב הערים הגדולות כשהמקווה הוא לא פרטי, זה המצב. המועצות הדתיות מנסות לשנות תהליכים אך מתקשות לעבור לנהלים החדשים בצורה חלקה.

מעיריית ירושלים נמסר כי התשובה לשאילתה תימסר ביום חמישי בישיבת המועצה.

מהמועצה הדתית ירושלים נמסר: "שירותי הטהרה פועלים ברציפות בעיר הבירה תוך מסירות נפש יוצאת דופן של צוות עובדות ועובדי המועצה הדתית, אשר עמלו לוודא כי לא תיפסק טהרה מישראל גם בשיאה של התפשטות נגיף הקורונה, והכול תוך שמירה קפדנית ועמידה בכלל הוראות משרד הבריאות הרלוונטיות. הניסיון "לחפש" בנרות תקלות זניחות במערך כ"כ גדול ומורכב, אינו ראוי להדהוד תקשורתי. במבחן התוצאה המדבר בעד עצמו מלמד כי לכול אורך המאבק בקורונה, לא אירע מקרה של הדבקה חלילה בשירותי הטהרה, והמציאות כאמור רחוקה מאוד ממה שהצטייר במכתב שהופנה אלינו".