דרעי מסרב לאשר חוקי עזר עירוניים לפתיחת עסקים בשבת

משרד הפנים הפעיל את סמכותו וסירב לאשר חוקי עזר עירוניים לעקיפת 'חוק המרכולים' שחוקקו חמש ערים. האיחוד הלאומי: "לא לתת יד לקמפיין ההחלנה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/18 20:24 כד באב התשעח

דרעי מסרב לאשר חוקי עזר עירוניים לפתיחת עסקים בשבת
חנות am:pm, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

משרד הפנים דחה היום (א') את חוקי העזר העירוניים לעקיפת 'חוק המרכולים', שנחקקו בחמש ערים - כך פורסם בכאן רשת ב'. מדובר בחוקי עזר של עיריות מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה שנועדו לאפשר פתיחת בתי עסק בשבת. 

מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, שלח מכתב לרשויות בו נכתב כי הן לא נימקו את חיוניות פתיחת העסקים בשבת. "משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באיזור פעולתם. זאת אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר", כתב מנכ"ל משרד הפנים

שר הפנים אריה דרעי אמר כי הוא: "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק. יצויין כי האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת, היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".

"הייתי קם מהשבעה". אריה דרעי

"שר הפנים אריה דרעיצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתנועת האיחוד-הלאומי נמסר בתגובה: "השבת היא  לא עניין פרטי, היא חלק מעיצוב הזהות של מדינת ישראל כולה. חיזוק השבת הציבורית וזהותה היהודית של המדינה היא ערך עליון של כל אזרח בישראל. 
מעבר לכך, גם בהקשר של שלטון החוק, לא ייתכן שכל עיר תתנהל בצורה שרירותית בנושא השבת במדינת ישראל. אנו קוראים לכל מי שמדינת ישראל חשובה לו לא לתת יד לקמפיין ההחלנה שמנסה לפרום את ההסכמות הלאומיות ולפגוע באחדותינו כעם". 

תנועת נאמני תורה ועבודה מסרה: "במקום להרגיע את הרוחות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, שר הפנים אריה דרעי ממשיך ללבות את האש והמתיחות בין חילונים, מסורתיים ודתיים בנושא השבת במרחב הציבורי. זהו עוד ספיח של חוק המרכולים שכל מהותו יצירת קיטוב כאשר מרכול אחד לא נסגר עד היום בגללו וגם אף אחד לא ייסגר בעקבות המכתב הזה.
אנו קוראים לראשי הרשויות לא להיגרר למלחמת אחים נוספת בעקבות השר דרעי אלא לאפשר שיח מכבד בנושא השבת במרחב הציבורי ברוח אמנת גביזון-מדן".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מ'הבית היהודי' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "כל הכבוד לשר אריה דרעי. מדינת ישראל היא מדינה יהודית והשבת היא מאבני היסוד שלה. עם ישראל הנחיל לעולם כולו את השבת כערך רוחני וכערך חברתי של מניעת עבדות ושיעבוד מוגזם לעבודה ולחומריות. יש שישה ימים לשופינג ופרנסה, ויש יום אחד למשפחה, למנוחה, לרוח ונפש."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן