ברקוביץ לליאון: מנע את השתלטות ארדואן על מזרח ירושלים

יו"ר התעוררות דרש את התערבותו של ראש העיר במניעת פעילות עמותות טורקיות במזרח הבירה שלדבריו, "מקורבות לנשיא ארדואן, מקיימות קשר עם ארגוני טרור, ומערערות את הריבונות הישראלית על ירושלים המאוחדת"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 29/04/19 15:31 כד בניסן התשעט

ברקוביץ לליאון: מנע את השתלטות ארדואן על מזרח ירושלים
ברקוביץ וליאון, צילום: רפי קוץ, יונתן זינדל פלאש 90

ממשלת ארדואן מגבירה בתקופה האחרונה את אחיזתה במזרח ירושלים באמצעות עמותות טורקיות שבאות במגע ישיר עם תושבי האזור. לקראת כינוס מועצת העיר מחר (ג') הגיש יו"ר התעוררות, עופר ברקוביץ, שאילתא בנוגע לפעולות העירייה בנושא, מתוך חשש כי לפעילות זו יש קשר לטרור.

"בעיר ירושלים", כתב ברקוביץ בפנייתו למשה ליאון, "פועלות עמותות טורקיות שמבססות עצמן במתרחש במזרח ירושלים ונוגעות בתחומים רבים בחיי התושבים".

לדבריו, "הדבר מתבטא בין השאר בתקציבים שעמותות איסלאמיות בטורקיה, המקורבות למפלגת השלטון של ארדואן, מעבירות לגופים במזרח ירושלים: בטיולים מאורגנים שעמותות איסלאמיות בטורקיה מביאות למזרח העיר; בנוכחות בולטת של פעילים הקשורים לטורקיה בהפגנות סביב הר הבית; ובפעילות חברתית ענפה הכוללת שיפוץ בתים, חלוקת הלוואות למבקשים וחלוקת מזון לנזקקים".

שכונת סילוואן במזרח ירושלים

שכונת סילוואן במזרח ירושליםצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

אחת העמותות שפועלות לחיזוק הקשר שבין תושבי מזרח עיר הבירה לשלטון הטורקי, כפי שהעיד ברקוביץ, היא עמותה בשם "מורשתינו" שמשקיעה סכומים משמעותיים ביותר בשיפוץ בתים
ברובע המוסלמי. כמו כן, העמותה מפעילה את האגודה להגנה על המורשת העות'מאנית בירושלים ובסביבתה, מחלקת מצרכים וחפצים לתושבים, מארגנת משלחות מטורקיה להר הבית, מתרימה אזרחים טורקיים עבור תושבי מזרח ירושלים, מטיסה בני נוער מקומיים לכנסים המתקיימים בטורקיה ועוד.

נשיא טורקיה עצמו אף התבטא לאחרונה בנושא בירתה של ישראל ואמר: "נמשיך במאבק שלנו למען ירושלים עד נשימתנו האחרונה. גם אם כולם יישארו בשקט, אנחנו לא נפסיק לדבר". לדברי חבר מועצת העיר, שהתמודד על ראשותה במערכת הבחירות האחרונות, "עמותות טורקיות אלו, המקורבות לנשיא ארדואן, מקיימות גם קשר עם ארגוני טרור ותומכות באופן פומבי בחמאס ובארגון שבאב אל אקצה, המזוהה עימו בירושלים.

נשיא טורקיה ארדואן מטיף לישראל

משתלט על מזרח ירושלים? נשיא טורקיה ארדואןצילום: shutterstock

"מיותר לציין שמעורבות עמותות טורקיות במזרח העיר בהיקפים שצוינו מערערת את הריבונות הישראלית על ירושלים המאוחדת. המעורבות הטורקית נכנסת לוואקום מוניציפלי במזרח ירושלים, לאחר ניתוק של שנים בין העירייה לאזור, ומאפשרת התבססות טורקית נרחבת ומסוכנת מבחינה ביטחונית, אסטרטגית, ריבונית וחינוכית". 

לסיום הוא פנה לליאון ושאל: "האם קיים מנגנון פיקוח מצד העירייה להתמודדות עם העמותות האזרחיות הטורקיות שמבססות מעמדן במזרח העיר, והאם נבחן הקשר בין ארגוני טרור לבין אותן העמותות?".

 מעיריית ירושלים טרם נמסרה תגובה.