דרישה: לגרש את משקיפי TIPH מישראל

על רקע מקרי האלימות בהם סטר משקיף לילד יהודי בן 10 ואחר ניקב צמיגי רכב של אחת התושבות, דרשה ח"כ מועלם רפאלי ממשרד החוץ לגרש את כל הכוח מחברון לאלתר. סגן השר אורן: "אדבר עם ראש הממשלה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/07/18 14:43 ו באב התשעח

דרישה: לגרש את משקיפי TIPH מישראל
דרישה לגרשם מישראל. משקיפי TIPH. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, דרשה היום (רביעי), בשאילתא שהגישה בכנסת, לגרש לאלתר את משקיפי TIPH, ששניים מהם היו מעורבים באירועי אלימות מול תושבי הישוב היהודי בחברון.

TIPH הא ארגון בינלאומי הכולל משקיפים מאירופה, אשר נכנסו במסגרת הסכם Y לחברון לפני כעשרים שנה. חברי צוות המשקיפים מגיעים ממדינות כמו שווייץ, שבדיה וטורקיה ותפקידם לפקח על אכיפת ההסכם בין ישראל לרשות הפלסטינית

בשבוע האחרון פורסם כי אחד המשקיפים, שהגיע משוויץ, סטר לילד יהודי בן 10, תושב חברון, במהלך סיור שקיים עם ארגון 'שוברים שתיקה'. הבוקר פורסם כי משקיף נוסף חשוד בניקוב צמיגי מכוניתה של אחת מתושבות הישוב היהודי בעיר, בעוד 2 נוספים אבטחו אותו.

בשאילתא שהגישה למשרד החוץ שאלה מועלם רפאלי האם המשקיף שגורש מישראל יעמוד למשפט, האם הילד שהוכה יפוצה וכן "איזו הגנה תינתן לילדים יהודים בחברון מפני משקיפים עוינים וחסיני ענישה?".

שולי מועלם

שולי מועלםצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

משרד החוץ ניסח את תשובתו, אותה הקריא סגן השר מייקל אורן מכולנו ובה נאמר בין היתר כי "משרד החוץ עודכן על ידי הגורמים בשטח כי הדברים נעשו מחוץ לחסינותו של המשקיף וכי אין מניעה לחקור אותו באזהרה. האיש נחקר וטען בחקירתו שהותקף יחד עם קבוצה עמה סייר בביצים. כאשר ראה ילד שמנסה לזרוק עליהם אבנים ניסה לעצור זאת". 

עוד נאמר בתשובה כי "ראש הממשלה הודיע לשווייצרים שהתנהלות זו לא מקובלת וכי עליו לעזוב את ישראל עוד באותו היום. גם שגרירות ישראל הבהירה את חומרת הדברים ודרשה לחדד את ההנחיות על מנת שאירועים מסוג זה לא יישנו. המשקיף עצמו התנצל על התקרית".

כשסגן השר אורן סיים להקריא את התשובה הרשמית אמר כי "רמה האישית, אני תוהה מדוע אנחנו צרכים את הכוח המשקיפים הזה שמכיל גם משקיפים וחיילים טורקיים. מדוע ממשלת ישראל מחדשת אחת לשלושה חודשים את תוקף פעילותם כאן".

קורא לחסל מחבלים ולא לנטרל אותם. אורן

הסכים עם עמדת ח"כ מועלם רפאלי. סגן השר אורןצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

חברת הבית היהודי הגיבה לדבריו ואמרהח"כ שולי מועלם רפאלי השיבה לדבריו ואמרה כי גם במקרה של המשקיף החשוד בניקוב הצמיגים, מה שתועד במצלמות האבטחה במקום, הוא גורש ללא שעמד לדין וללא כל פיצוי שניתן לבעלת הרכב.

"ואני שואלת",הוסיפה מועלם רפאלי, "מה ההיגיון? מה ההיגיון בלהשאיר את כוח המשקיפים הזה בתוך מרחב המחיה המצומצם של הישוב היהודי בחברון, כשהם יכולים לפגוע, וממשיכים לפגוע בתושבים, כי הם יודעים שאין דין ואין דיין? האם לא הגיע הזמן להפסיק את המנדט שלהם, שנמשך כבר יותר מידי זמן, כמעט כמו המנדט הבריטי?".

על דברים אלה השיב אורן כי "באופן אישי אני מסכים עם כל מילה שלך ואני גם מכיר את התקריות המדוברות. אני אדבר על זה היום עם ראש הממשלה. אני לא רואה שום ערך מדיני להציב משקיפים וחיילים טורקיים בחברון. זו במידה מסוימת גם דבר מסוכן. כל שלושה חודשים מאריכים את התוקף שלהם ואני מבטיח לחזור אליך עם תשובה מתי בדיוק הפעם הבאה שאמורים להאריך את תוקף פעילותם – על מנת שזה לא יקרה".