דרישה: לבטל את הדרכת הכלות

חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה ידונו בכנסת בנושא ההדרכה המסורתית לנשים העומדות בפני נישואין. הרקע לפי ח"כ מלינובסקי: "חדירה לפרטיות ואפליה ברישום לנישואים בהקשר של הדרכת כלה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/06/18 08:05 יב בתמוז התשעח

דרישה: לבטל את הדרכת הכלות
הדרכות כלה הן חדירה לפרטיות?, צילום: shutterstock

האם הדרכת הכלות, בה מחויבת כל אשה טרם נישואיה עומדת בפני ביטול? בדיון מיוחד שיתקיים היום (שני) בכנסת ידונו חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה בהליך שיש הטוענים כי הוא פסול.

את הדיון יזמו חברות הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), טלי פלוסקוב (כולנו), מרב מיכאלי (המחנה הציוני) ומיכל רוזין (מרץ) וח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד).

בבקשתה להעלות את הנושא לסדר יום הועדה כתבה מלינובסקי בין היתר כי "עם פתיחת עונת החתונות, פניות רבות המגיעות מכלות לעתיד מצביעות על כאוס, בלבול, חדירה לפרטיות ואפליה ברישום לנישואים בהקשר של הדרכת כלה".

תוקפת את הרב קרים. ח"כ מיכאלי

ח"כ מיכאליצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

לדבריה, "הדרכת כלה היא נוהג שהחל בעשורים האחרונים כהתניה לרישום נישואים. במקרים רבים, הדרכת הכלה יכולה להיות חוויה מלמדת וחיובית עבור הכלות, אולם לצד זאת, האופן שבו הדרכות אלה נכפות על הכלות, אי־הסדר בכל הנוגע לאופיין, לתכניהן ולתנאי ביצוען, יוצר אנטיגוניזם נגד הממסד ופועל הפוך מהמטרה העיקרית".

יש לציין כי כבר לפני יותר מעשור הגיש המרכז לפלורוליזם בג"ץ בדרישה לבטל את הדרכות הכלה ובתגובה הוציאה מועצת הרבנות הראשית הנחיה כי ההדרכות יכללו רק נושאים הקשורים לסידור טקס החופה והקידושין ולא יגעו בנושאי המצוות ויחסי האישות בין בני הזוג.

ח"כ מיכאלי טענה בבקשתה לקיים את הדיון כי "מהתלונות הרבות בנושא אנו למדים כי לא רק שהרבנות איננה עומדת מאחורי תגובתה לבית המשפט, אלא כי בשנים האחרונות בחלק מהמקומות הוחמרו הכללים בדבר הדרכות הכלה וכי קיים חוסר אחידות בין המועצות הרבות והשונות בתוכני ההדרכה, באורכה ובעלויותיה, וכן אין סטנדרטיזציה של מדריכות הכלה, בהכשרתן ובקריטריונים להכרה מצד הרבנות הראשית".