אפקט הפחד וההסתרה: הפטרונות האמריקאית עברה לנתניהו

מתחילת הדרך פרטי תכנית השלום האמריקאית היתה תעלומה, כאשר הצוותים בוושינגטון מעצבים את החיים בחבל הארץ הקטנטן שלנו ואנו צריכים להמתין בסבלנות. כל זמן שהפלסטינים היו הסרבנים היה לנו נח להמשיך עם התכנית, אך כעת אנחנו מבינים שהפטרונות האמריקאית כואבת גם לנו ומחלחלת גם לראשי הממשל שלנו, שמסתירים מידע קריטי

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 05/06/20 09:00 יג בסיון התשפ

אפקט הפחד וההסתרה: הפטרונות האמריקאית עברה לנתניהו
נתניהו וטראמפ בפגישתם בניו יורק לפני מספר חודשים, צילום: צילום מסך מיוטיוב

בשבועות האחרונים במועצת יש"ע החריפו את המאבק נגד החלת הריבונות במחיר של הכרה במדינה פלסטינית. המריבות המילוליות ברשתות החברתיות הופכות לקשות מאוד והכל בחסות המסתורין והלא נודע שיש בתכנית המאה של הנשיא דונלד טראמפ. עד לרגע זה, פחות מחודש לתאריך המתוכנן של החלת הריבונות, ישנם אנשים ספורים בארץ שיודעים מה היא כוללת, אך היא תשפיע על כמעט עשרה מיליון בני אדם שחיים בארץ ישראל מהירדן ועד הים התיכון, ואף מעבר לכך. 

לאורך כל הדרך דברים רבים בתכנית הזו היו בגדר תעלומה. ביולי 2018 פורסמו לראשונה חלקים מהתכנית, אולם חודשיים לאחר מכן חזר המסתורין כאשר לקראת אוגוסט באותה השנה דעכו הדיווחים בכלי התקשורת אודות התכנית, וגם טראמפ נמנע מלהזכירה. במערכת הבחירות הראשונה, בפברואר 2019, נפתלי בנט, אז יושב ראש הימין החדש, דרש לדעת מה כוללת התכנית אך נענה בשלילה. חשוב לציין כי מההתחלה זו היתה תכנית אמריקאית, לא ישראלית-פלסטינית. הם, בפטרונות נוראית, מחליטים ומעצבים את החיים בחבל הארץ הקטנטן שלנו כאילו יודעים טוב יותר 'מהילידים שלא מפסיקים לריב בניהם במזרח התיכון'. אומנם מתקיים דיבור רצוף עם הצוותים הישראלים, אך לא עם  הפלסטינים, שהודיעו כבר שהם לא מקבלים את התכנית. 

כל זמן שהפלסטינים היו הסרבנים היה לנו נח להמשיך עם המתווה האמריקאי בידיעה שהנשיא טראמפ 'ידיד קרוב של ישראל'. אך כעת ההדרה הזו מגיעה גם אלינו ולכן נשמעים קולות הנהי והבכי. הרגלי ההסתרה של האמריקאים לא נשארו מעבר לים, נתניהו אימץ אותם וממשיך להסתיר  מעמו מה כוללת התכנית ועל מה אנו נאלצים לוותר. בשבועות האחרונים אנחנו שומעים הרבה הדלפות, ספקולציות ורעשי רקע, במקום להבהיר מה אמת בתוך כל התדרוכים. ראש הממשלה טוען שזה בגלל שהמתווה עדיין נמצא במשא ומתן עם האמריקאים, אך גם לישראלים מותר כבר לדעת מה ירד משולחן המשא ומתן. 

בתכניות שלום אחרות, שהיו בשנים האחרונות, הפרטים היו ידועים לצדדים והיינו יכולים לפחות לקיים וויכוח ציבורי מושכל, כרגע אפילו הוויכוחים נראים סתמיים כשרק שלושה אנשים בארץ יודעים מה התנאים כוללים. מה האינטרס של האמריקאים ושל נתניהו במשחק המחבואים הזה? כנראה גם הם יודעים שהישראלים לא יסכימו למתווה, לא מצד ימין ולא מצד שמאל של הקשת הפוליטית. טראמפ, לקראת הבחירות הקרובות בארצות הברית בסתיו הבא, רוצה להראות הישגים והתקדמות גדולה יותר משהשיגו אובמה ושליחיו, למרות שלבסוף לא ייחתם הסכם. ונתניהו? הוא רוצה להיזכר ולהיכתב בספרי ההיסטוריה כמי שהשיג את השליטה הישראלית ביו"ש ומאמין שהוא פשוט יודע יותר טוב מכולנו.