הרב חיים נבון על הועדה למינוי דיינים: "ככה זה כשאין לך כוח פוליטי"

אז מה החשיבות העיקרית של הוועדה למינוי דיינים מבחינת הציונות הדתית? לוודא שנבחרים המועמדים שהם באמת החכמים ביותר והמתאימים ביותר מבחינת אישיותם, וגם לוודא שלא מקפחים את אלו מבני הציונות הדתית שמתאימים למשרות הללו

חדשות כיפה הרב חיים נבון 02/06/20 09:24 י בסיון התשפ

הרב חיים נבון על הועדה למינוי דיינים: "ככה זה כשאין לך כוח פוליטי"
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: דוברות בתי הדין

1. הליכוד העביר את ראשות הוועדה למינוי דיינים לש"ס, אחרי שבקדנציה הקודמת עמד בראשה איש ליכוד. המשמעות היא, כנראה, פגיעה במינוי דיינים מהציונות הדתית.

2. עם התעוררות העניין הציבורי בוועדה למינוי שופטים, עלתה גם המודעות לוועדה למינוי דיינים. אך האמת היא שלמינוי דיינים, בניגוד למינוי שופטים, אין משמעות אסטרטגית בהובלת המדינה. המערכת המשפטית קצצה בעשורים האחרונים את כנפיהם של בתי הדין הרבניים. בג"ץ אסר עליהם, בהחלטה שערורייתית, לדון בדיני ממונות, אפילו אם שני הצדדים רוצים בכך. בתי הדין למשפחה נוטלים הרבה מסמכויותיהם אפילו בתחום האישות. אין לדיינים הרבה מרחב להכריע בו, והם בעיקר נותני שירות, שמעניקים לציבור שירות משפטי-הלכתי (חיוני). תפקידם של רבני ערים, למשל, חשוב ומרכזי ומשפיע הרבה יותר.

3. כיוון שהתחום שבו עוסקים הדיינים הוא רגיש כל כך, יש חשיבות יהודית ואנושית לכך שהדיינים יהיו אנשים קשובים ורגישים. התכונות הללו אינן מונופול של הציונות הדתית. ממה שאני שומע, הדיינים הש"סניקים הצעירים בדרך כלל רגישים וענייניים. אם הם כאלו, לא אכפת לי באיזה צבע הכיפה שלהם.

4. אז מה החשיבות העיקרית של הוועדה למינוי דיינים מבחינת הציונות הדתית? לוודא שנבחרים המועמדים שהם באמת החכמים ביותר והמתאימים ביותר מבחינת אישיותם, וגם לוודא שלא מקפחים את אלו מבני הציונות הדתית שמתאימים למשרות הללו, ושלא דוחים אותם רק בגלל כיפתם. לשאלה הזו - שאני מודה שאינה השאלה הכי חשובה על סדר היום הלאומי - אני באמת לא יודע מי ידאג בקדנציה הקרובה. ככה זה כשאין לך כוח פוליטי.

5. אני לא חושב שנתניהו חשב על משהו מכל השיקולים שהעליתי כאן. למה הוא מסר את הוועדה לחרדים? נתניהו, יהיו אשר יהיו חסרונותיו, הוא אדם עקבי מאוד. ובאופן עקבי הוא מעדיף מבחינה פוליטית את החרדים על פני הציונות הדתית. למה? משום שלחרדים יש כוח פוליטי חזק וגם יש להם ברירה, והם יכולים ללכת עם יריביו, בעוד לסרוגים אין ממש כוח ואין ממש אלטרנטיבה. זה כנראה החשבון של נתניהו, והוועדה למינוי דיינים בהחלט אינה המחיר הכי גבוה שמשלמת הציונות הדתית על החשבון הזה.

 

פורסם בדף הפייסבוק של הרב חיים נבון