שר החינוך לא צריך לחנך, הוא צריך לאפשר

שר חינוך לא צריך לחנך, בטח לא להעמיס את ערכיו ואמונותיו על כלל ילדי ישראל ומוריהם. שר חינוך צריך בעיקר לאפשר, לתת את הכלים והמסגרות שיאפשרו להצמיח תלמידים. איש איש בדרכו, בערכיו ובאמונתו

חדשות כיפה אבישי מזרחי 15/05/20 10:33 כא באייר התשפ

שר החינוך לא צריך לחנך, הוא צריך לאפשר
תלמידים. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

שר החינוך הנכנס (ולא באמת משנה מי תהיה) ברכות חמות על התפקיד המכונן שאתה זוכה לשאת על כתפיך הרחבות - חינוך ילדי ישראל זו משימה קדושה!

אמנם כמה שזה ישמע מוזר - שר חינוך לא צריך לחנך, בטח לא להעמיס את ערכיו ואמונותיו על כלל ילדי ישראל ומוריהם. שר חינוך צריך בעיקר לאפשר, לתת את הכלים והמסגרות שיאפשרו להצמיח תלמידים. איש איש בדרכו, בערכיו ובאמונתו.

יש דרכים טובות להשפיע ולהאיר לעולם - לא דרך כפיית ערכים. לילדים רכים יש הורים - הם אמונים על חינוכם לא שר החינוך ולא כל גורם חיצוני המשתמש בכוחו כדי להשליט את ערכיו ותרבותו על הילדים.

זה נכון לכל הצדדים, אל תכפו על בתי ספר חרדים או דתיים לימודים שלא מתאימים לדרכם, ואל תכפו על בתי ספר חילוניים ערכים שאינם חפצים בהם. בתי הספר אינם הזירה המתאימה למלחמות תרבות - ככלל מלחמות הן לא הדרך להנחיל תרבות וערכים.

מותר להציע, אפשר להאיר, לתת דוגמא אישית, לדון בנימוס, לקרב באהבה - ככה חושפים בפני ציבור רחב עולם ערכי שלא נגיש או מוכר לו. אך את הילדים הוציאו מחוץ לתמונה, יש להם הורים - הם ורק הם יחליטו איזו דרך חינוכית מתיאמה להם.

שר החינוך היקר, אם תתן אמון עמוק במורי ישראל, באנשי החינוך, במנהלי בתי הספר, בהורים ובתלמידים, באשר הם שם, ותדע להעניק שרות טוב ורוח גבית, מצמיחה ומגדלת - תקנה בזה את עולמך.

הכותב הוא מנהל תכנית "חינוך ומשמעות בעידן הדיגיטלי" במכון באר אמונה