זמן לחשבון נפש: על הטעויות והלקחים שימינה צריכה להפיק מדחיקתה לאופוזיציה

איתי גרנק הסתכל מהצד על דחיקתה של ימינה לאופוזיציה ברגע האחרון, מצביע על הטעויות שנעשו מול נתניהו בניהול המשא ומתן, וקורא למפלגה להפיק את הלקחים ולאחד שורות לקראת הפעם הבאה

חדשות כיפה איתי גרנק 13/05/20 16:03 יט באייר התשפ

זמן לחשבון נפש: על הטעויות והלקחים שימינה צריכה להפיק מדחיקתה לאופוזיציה
סמוטריץ' ובנט. מתבקשים להפיק לקחים, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

יש רגעים בחייו של אדם שהוא צריך הפסקה ממירוץ החיים לחשבון נפש, עכשיו הגיעה שעתה של הציונות הדתית הפוליטית לחשבון נפש. שנתניהו מזלזל בימינה הוא לא מזלזל בציונות הדתית כי מרבית הציונות הדתית אכן הצביעה לליכוד וגם רבים מהאנשים שאני מכיר שהצביעו לימינה לא עשו זאת מתוך תחושה אמיתית שזה הבית שלהם אלא כי לא היה להם משהו אחר להצביע אליו, בנוסף לזה אף אחד מחברי הכנסת של ימינה לא העמיד את עצמו לבחירה פנימית של הציונות הדתית, נתניהו אשף פוליטי והוא יודע לזהות חולשות והוא רואה את הציונות הדתית מפולגת מתמיד כאשר מפלגת האם הבית היהודי רק עם מנדט אחד בודד, והוא מנצל אתת החולשה הזאת.  

אם הייתי יועץ של נתניהו הייתי מייעץ לו לשמור על הגוש גם במחיר כבד בתוך סיעתו , למרות שהוא לא מסתדר כל כך עם שקד ובנט, הגוש זה מה שנתן לו את הכוח בשלושת מערכות הבחירות האחרונות ולוותר על הנכס הגדול שלו זה טעות. השילוב המוצלח בין החרדים, הדתיים הלאומיים הוכח כמנצח ומייצג את רוב העם. נתניהו טעה ובגדול וייתכן ואף ישלם על כך מחיר אישי כבד בעתיד.

גם ימינה טעו במהלך המשא ומתן, בנט אחד המוכשרים במשא ומתן ובעבר אמר שהתייעץ עם פרופסור אומן שזכה בפרס נובל על מחקרו בתורת המשחקים. אחד הכללים המרכזיים בתורת המשחקים זה מה הקלפים שיש לך ביד מול היריב. בנט שהיה רגיל מ2013 שתמיד בלעדיו אין ממשלה והפעם לנתניהו יש 61 בלעדיו. במצב כזה היחסים לא היו צריכים להיות יחסי כח כמו שהיה בעבר ואף הביאו לאיילת שקד את משרד המשפטים לקדנציה מעולה אלא יחסים של הבנה, ייתכן ואפילו היה צריך לתת לבצלאל לנהל את המשא ומתן שכן יחסיו עם ראש הממשלה יותר טובים.

אבל החשבון נפש האמיתי שימינה צריכים לעשות הוא לא על המשא ומתן אלא על כל מה שקרה פה בשנה וחצי האחרונות ומנטישת הציונות הדתית של שקד ובנט ועד זריקת בן גביר ויוגב במדרגות – יש להקים מפלגה אחת שתכלול את כל חלקי הציונות הדתית , הכיפות הגדולות, הקטנות , אנשי העיר ואנשי ההר, הליברלים והשמרנים ולהתחיל עכשיו מפקד גדול שיכלול עשרות אלפים ואף יותר ולפני הבחירות הבאות ייערכו פריימריז על הראשות וההנהגה. אנשי עוצמה יהודית גם צריכים להצטרף למפקד כזה. אין לנו את הפריבילגיה להתחיל לסנן מועמדים , ציבור המתפקדים יחליט וככל שהוא יהיה יותר רחב הבחירות המקדימות ייצגו את הציבור יותר טוב.

ישיבה של ימינה באופוזיציה בטוח תקדם איחוד למפלגה אחת עם פריימריז . לחברי הכנסת זמן לבנות לציונות הדתית מפלגה חזקה וגדולה ואולי קצת זמן לחשבון נפש. באופוזיציה לא מתעסקים במשרדים ממשלתיים וגם השטח פחות תלוי במנגנונים ואפשר לעשות שינוי. כדאי להם גם להיפגש עם אורי אריאל, שהיה באופוזיציה הצליח לקדם הרבה דברים בצורה מרשימה לטובת הציונות הדתית אפילו יותר מחברי המפד"ל שהיו בקואליציה, הליכה לאופוזיציה היא לא סוף העולם וייתכן שאף במצבה של הציונות הדתית היא הדבר הנכון עבורה לתיקון.

לפני הבחירות הקודמות הובלנו קמפיין לאיחוד המפלגות ולקיום פריימריז והצלחנו להשפיע דעת הקהל ולרתום ציבורים גדולים אבל לא את חברי הכנסת. ברור שהציבור הדתי לאומי בשל לזה ורוצה בזה ואף יצטרף בהמוניו. פוליטיקה היא ריצה למרחקים ארוכים ואסור לחכות לבחירות הבאות אלא חייבים להתחיל עכשיו מפקד גדול וייסודי שיוכל לבנות את הציונות הדתית לקראת האתגרים הבאים של מדינת ישראל ואז באמת נוכל להגיד בגאווה שיש מפלגה אחת שמייצגת אותנו.