פוסק הלכה עם אחריות ציבורית – הספד לרב רבינוביץ זצ"ל

הרב שאול פרבר בהספד על הרב רבינוביץ' שהיה בעיניו קודם כל אדם רגיש וקשוב לכל אדם ולגרים במיוחד. "היה מנהיג גדול, שהחמיר בכבוד הבריות ודאג לעתידו הפיזי והרוחני של העם היהודי"

חדשות כיפה הרב שאול פרבר 12/05/20 12:10 יח באייר התשפ

פוסק הלכה עם אחריות ציבורית – הספד לרב רבינוביץ זצ"ל
הרב נחום רבינוביץ', צילום: Hadas Parush/Flash90

עולם התורה איבד את אחד מענקי הרוח שלו, הרב נחום אליעזר רבינוביץ' זצ"ל. הוא ייזכר לעד בזכות פירושו "יד פשוטה" על הרמב"ם, פסיקת ה הלכה פורצת הדרך שלו בשו"ת "שיח נחום" ובטיפוח דורות של תלמידי חכמים בישיבת "ברכת משה " במעלה אדומים. עם פטירתו של הרב רבינוביץ' איבד עם ישראל מנהיג רוחני שפעל ללא לאות למען אחדות ישראל והחמיר בהלכות ש"בין אדם לחברו" לא פחות מהלכות ש"בין אדם למקום".

מעלות אלו באו לידי ביטוי ברשת בתי הדין "גיור כהלכה", שהרב רבינוביץ' כיהן כשנשיאה . במסגרת פעילות בתי הדין בחמש השנים שחלפו מאז הקמתה, הייתה לי הזכות לעבוד עמו מקרוב ולחזות בדמותו הייחודית, וביכולתו להפוך תלמוד למעשה מתוך אחריות עמוקה לציבור ואמונה גדולה בעם ישראל.

הרב רבינוביץ' זצ"ל היה מסור לנס קיבוץ הגלויות, ורגיש למצוקתם של מאות אלפי עולים, בעיקר מבריה"מ לשעבר, ששורשיהם יהודיים אך הם אינם יהודים על פי ה הלכה. הרב השקיע מאמצים אדירים בכדי להחזיר את אחינו ואחיותינו לחיק היהדות וחינך כי קיומה של מדינת ישראל יצר מציאות מיוחדת, שדורשת מאיתנו למצוא פתרונות הלכתיים, בכדי לפתוח את שערי הגיור לאלפי קטינים שהוריהם מעוניינים בכך. הוא ראה בכך משימה חיונית למען עתידו של עם ישראל.

כשעלתה האפשרות להקים רשת עצמאית של בתי דין לגיור שפועלת שלא במסגרת הרבנות, הרב רבינוביץ' זצ"ל לא היסס כלל. כשביקשתי ממנו לכהן כנשיא הרשת השיב בצורה האופיינית לו ואמר שהוא אינו מרגיש ראוי, אך הוא מוכן לקבל על עצמו את העול אם הדבר יביא להתגייסות של הציבור הדתי לאומי לאתגרים הללו – וכך היה.

על אף עיסוקיו הרבים, הרב היה מחויב לחלוטין להצלחת הפרויקט. באוגוסט 2015 ,בוטלה החלטת ה ממשלה לאפשר הקמת בתי דין בראשות רבני ערים שיוכרו על ידי המדינה, בליווי וועדת רבנים מייעצת שהרב רבינוביץ' היה אמור להימנות בין חבריה . מהרגע שהובן שהפוליטיקה מונעת ממדינת ישראל לתת מענה לאתגר הגיור, הרב נענה לשבת כדיין בהרכב הדיינים הרשמי הראשון של "גיור כהלכה" ואף הציע שרבנים נוספים יבואו לצפות, "הם צריכים לראות כיצד זה יכול להיעשות" אמר. כך, בדיון הראשון היו שלושה רבנים מגיירים ועוד יותר מ-20 רבנים צופים שהצטרפו בעקבות הרב לשורות רשת בתי הדין לגיור.

הרב סבר ופסק כי ישנה דרך הלכתית סלולה לגיור ילדים שעדיין לא הגיעו לגיל מצוות. בעיניו, טענות כנגד גישה זו העידו על חוסר כנות הלכתית והתעלמות מהמציאות החברתית שמתרחשת לנגד עינינו. הוא נדהם כאשר מצא שהרב הראשי הרב יצחק יוסף שליט"א הקדיש פרק שלם כדי לתקוף את גישתו ההלכתית, וכמענה הקדיש זמן יקר להבהיר את תמיכתו ב"גיור כהלכה" בפני תלמידי חכמים, ביניהם הרב חיים דרוקמן והרב דב ליאור שליט"א.

מה שהותיר עליי את הרושם החזק ביותר הייתה רגישותו יוצאת הדופן של הרב. תמיד סיים את השיחות שלנו בשבח העבודה של "גיור כהלכה", ואף כשהעלה ספק לגבי מקרה כזה או אחר, עשה זאת בצורה מכבדת וקשובה. במיוחד בלטה יכולתו לשוחח בגובה העיניים עם ילדים שהופיעו בפני בתי הדין, גם לאחר הגיעו לגבורות. בתחילת כל דיון בגיור ילדים היה נותן לילדים שוקולד כדי ש"יבינו כמה זה מתוק", כפי שאמר.

הרב רבינוביץ' זצ"ל היה מנהיג גדול, שהחמיר בכבוד הבריות ודאג לעתידו הפיזי והרוחני של העם היהודי. הייתה לי הזכות לעבוד לצדו וללמוד ממנו מהן פסיקת הלכה עם אחריות ציבורית, רגישות ואהבת ישראל. חלל עצום נוצר עם לכתו, ואנו נפעל במלוא כוחנו בכדי לנסות למלאו ולהמשיך בדרכו.

הרב שאול פרבר ממייסדי רשת בתי הדין העצמאיים "גיור כהלכה" ויו"ר ארגון 'עתים'