רב - המפריד | ביקורת על החוברת של הרב אלי סדן

תחת הכותרת "רב המאחד על המפריד" יצאה חוברת שפרסם ראש מכינת עלי הרב אלי סדן, העוסקת במה מאחד את הציונות הדתית. אלא שעו"ד אלעד קפלן מצא בחוברת הוא בעיקר הדרה כלפי נשים במרחב הציבורי, שעל זה אין אחדות מחשבתית בציונות הדתית

חדשות כיפה עו"ד אלעד קפלן 10/05/20 18:07 טז באייר התשפ

רב - המפריד | ביקורת על החוברת של הרב אלי סדן
עו"ד אלעד קפלן, צילום: ארגון עתים

בחוברת חדשה מנסה הרב אלי סדן, ראש המכינה בני-דוד שבעלי, להגדיר את מה שמאחד את הציונות הדתית. ניסיון שאולי יש בו גם מן היומרה. לאורך הדרך, הוא מרבה להשתמש במונח "הכול מסכימים" בכדי לתאר הנחות יסוד, מוסכמות לשיטתו, ובכך לשרטט את גבולות הגזרה. חייבים להודות שמדובר בניסיון תמוה: כיצד ניתן לקבוע עבור אחרים על מה הם מסכימים? בפרט, כיצד ניתן לבקש לאחד את הציונות הדתית בצורה חד צדדית? התנאי הבסיסי לאחדות הוא קבלת דברי חז"ל: "כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות", ולא קביעת דרך אחת שלכאורה נכונה עבור כולם.

אחת מנקודות השבר המרכזיות בציונות הדתית היא סביב סוגיות של שוויון מגדרי. הרב סדן מתייחס לנקודה זו וטוען כי נשים "צריכות לכלכל את מעשיהן באופן שלא יפגעו בתפקידן הראשון במעלה כאם וכרעיה בישראל". למי שתהתה, פסקה מקבילה על גברים אינה מצויה בחוברת. אולם, כאשר הרב סדן קובע על מה "כולנו מסכימים" ביחס למעמד האישה, הוא מפספס את נקודת המחלוקת המרכזית. השאלה החשובה אינה מה נשים רשאיות לעשות או לא לעשות ומה עליהן להיות או לא להיות. נקודת המחלוקת ביסודה היא האם נשים הן אובייקט, ש"הכול מסכימים" כיצד יש או אין להתייחס אליו, או סובייקט, שרשאי לקבוע בעצמו את סדרי חייו והעדפותיו.

משום כך צורמת כל כך ההשתתפות של רבנים מתוך האגפים המתונים יותר בציונות-הדתית ביום עיון פתוח לציבור של מכינת בני-דוד, שיתקיים בל"ג בעומר לשם השקת החוברת. יום עיון, בדומה לחוברת, יתקיים תחת הכותרת היומרנית "רב המאחד על המפריד". אף אישה אינה שותפה לרשימת הדוברים; גם מרצה שאינו נמנה על קהילות יוצאי אשכנז כנראה לא מצאו. מדובר ביום עיון על אחדות הציונות-הדתית, שרוב רובם של הקהילות והאנשים שמרכיבים את הציבור המדובר אינם מיוצגים בו כלל.

אני מעריך, באמת ובתמים, את הרבנים שמבקשים לקיים שיח פתוח עם נציגי היהדות החרד"לית. אני גם מבין שלפעמים בכדי לנהל שיח כזה נדרש להשתתף בפורומים שאינם פתוחים ומכילים כפי שהיינו רוצים, בכדי לשמוע ולהשפיע. עם זאת, כאשר מתקיים כנס לציבור הרחב תחת כותרת כזאת, זה לא "רב המאחד" אלא, לכל היותר, "מאחד (כמה) רבנים".

כאשר מקיימים בשם "אחדות" כנס ללא נשים, אין בכך דיון אלא הכרעה. יש בכך מסר חינוכי פוגעני לאלפי תלמידות במדרשות ובתי מדרש לנשים, שגם אם יגדלו להורות תורה והלכה לרבים, עדיין קולן לא יישמע בפורומים כאלו ולמעשה הן אינן חלק מהאחדות, אלא לכל היותר אובייקט שהדיון על אחדות עוסק בו. לאף אחד אין את הרשות לוותר על מקומן בשיח בשם מצג שווא של אחדות, וכמובן שבאותה מידה לא ניתן לדבר על אחדות אמיתית בלי נציגיהן של מסורות מרכזיות נוספות שמרכיבות את הציונות הדתית.

אין לי ספק שרוב הרבנים אישרו את השתתפותם מבלי שידעו כי הדבר יוצג בצורה כזאת. נעשה כאן שימוש פסול בשמם, לשם קידום חוברת שלמעשה מפרידה הרבה יותר מאשר מאחדת. דיון על הערכים והדרך ניתן ורצוי לנהל, גם כאשר המחלוקות הן עמוקות, אך חשוב להבהיר כי "אחדות" שמדירה מתוכה את רוב הציבור אינה אחדות כלל.

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל ארגון 'עתים'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן