"גם ציבור שאינו פוקד את בתי הכנסת שלוש פעמים ביום, רואה ברב אריאל דמות מיוחדת"

מוטי שומרון, ראש המחלקה המדעית במכון התורה והארץ, מסביר מדוע הרב אריאל צריך לזכות בפרס ישראל ומונה את תכונותיו הייחודיות: "זכה עם ישראל בדורנו להנהגתו התורנית - אמונית של הרב שליט"א מתוך ענווה גדולה וחזון של גאולת ישראל"

חדשות כיפה מוטי שומרון 27/04/20 13:26 ג באייר התשפ

"גם ציבור שאינו פוקד את בתי הכנסת שלוש פעמים ביום, רואה ברב אריאל דמות מיוחדת"
הרב יעקב אריאל בכנס, צילום: המרכז האקדמי לב

ניתן להגדיר את הרב הגאון יעקב אריאל שליט"א כרב ארץ ישראלי הדואג לכלל הציבור בארץ. הרב שימש בצעירותו כרב במושב כפר מימון שבנגב, הנהיג את הקהילה, העביר שיחות ושעורי תורה והיה כתובת אישית לכל דורש. אולם הרב לא הסתפק בכך, וכאשר היה נשאל על ידי החקלאים שאלות בתחום המצוות התלויות בארץ כגון שמיטה, ערלה, תרומות ומעשרות וכלאים, היה יוצא עם החקלאים לשדה, כדי להבין באופן מעמיק את הבעיות ההלכתיות. הרב היה נותן לחקלאים מענה הלכתי לבעיות רבות שהתחדשו בחקלאות המודרנית, כאשר לנגד עיניו שמירת ההלכה בדקדוקה מחד, וצרכי החקלאי ופרנסתו מאידך. הקשר ההדוק שלו לשטח וברור המציאות לפרטי פרטים, הם נר לרגליו בליבון הסוגיות ובגיבוש מענה הלכתי רחב ומעמיק, בתחומים הרבים בהם עוסק הרב מאז ועד היום.

עוד בצעירותו, כאשר כיהן כרב המושב כפר מימון, ראה את צרכי האזור כולו. הוא יזם הקמת ישיבה תיכונית לילדי האזור, כדי שלא יגרע חלקם בחינוך התורני המיטבי, לעומת אזורים אחרים. הרב לא הסתפק בתפקידו כרב מושב, אלא פרש את חסותו גם על הקיבוצים והמושבים בסביבה. בעזרת רעייתו הרבנית נחמה, שהיא אישיות תורנית מיוחדת בפני עצמה, עמלו השנים, בנוסף לגידול ילדיהם ומשפחתם, לחיזוק הקשרים עם הציבור הדתי ושאינו דתי בסביבה כולה. זוגות צעירים רבים אשר גדלו בקיבוצים שאינם שומרי דת ומסורת, זכו להינשא על ידי הרב והרבנית בחצר ביתם בכפר מימון. הם היו משוחחים עימם על משמעות הנישואין ועורכים חופה וקידושין בחצר ביתם, כאשר הרבנית דואגת גם לכיבוד. כך זכו זוגות רבים להינשא כדת משה וישראל, מתוך מאור פנים של בית יהודי.

הרב עמל כל ימיו בתורה בשקידה עצומה, הן בתקופה ששימש כראש ישיבה בעיר ימית ובנווה דקלים, והן בתקופה ששימש כרב העיר רמת גן. כאשר פרש לפני שנים אחדות מכהונתו כרב העיר ונשאל ע"י תלמיד  מה יעשה כעת הרב, ענה כי סוף סוף יוכל להתמסר כל היום ללימוד תורה.

הציבור התורני בארץ ובחו"ל מכיר בגדלותו העצומה בתורה, והרב נשאל בכל יום שאלות הלכתיות רבות ומורכבות בכל התחומים : משפחה, רפואה, כלכלה, צבא, שבת, טכנולוגיה, חקלאות, מדע, אתיקה מקצועית ועוד. הרב עונה לשאלות תוך בירור מדויק של המציאות ולימוד ההשלכות ההלכתיות והחברתיות שיש למענה ההלכתי.  התמצאותו הרחבה בתחומי חיים כה רבים, היקנתה לו מעמד של הפוסק הבכיר בדורנו בתחומים שונים. תשובותיו ההלכתיות של הרב מעוגנות בידע הלכתי רחב ביותר, אך ניתנות לשואלים הרבים מתוך ענווה מיוחדת. הרב מתייחס לכל שואל במלוא הכבוד וההערכה ואינו נמנע מלעסוק בכל תחום ולומר את דעת התורה באופן נחרץ וברור. התנסחותו של הרב בתשובותיו ההלכתיות הרבות במגוון התחומים, בהירה וחדה. בעולמנו המודרני מתחדשות כל העת שאלות הלכתיות ואתיות- מוסריות . הרב משתדל לתת מענה הלכתי מקיף לשאלות, תוך התייחסות להתקדמות הטכנולוגית ולחידושים הצפויים, ולהשפעתם על החברה בעתיד. לדוגמה, הרב עוסק במשמעות ההלכתית והציבורית של פיתוח מכונית, ללא נהג בימי חול ובשבת. בתחום הקיימות ואיכות הסביבה עסק הרב כבר לפני עשרות שנים עת כיהן כרב מושב. הרב יוזם ומפעיל קרנות חסד וצדקה ובהם נתינת מעשר עני בפועל לעניים, דבר שכמעט ולא היה מקובל במשך שנים רבות. בשמיטת הקרקעות ובשמיטת החובות הכספיים רואה הרב מנוף הלכתי – חברתי, לתיקון מידותיו של האדם הפרטי והחברה כולה בדרך לתיקון העולם, וכבר יזם פעילויות למימוש הנושאים בחיי המעשה.

הרב משמש כנשיא ופוסק של מכונים תורניים רבים המתמודדים עם אתגרי המודרנה והחדשנות. זכה מכון התורה והארץ שהרב מכהן כנשיאו מעת היווסדו. השאלות ההלכתיות המרובות בנושאי המצוות התלויות בארץ, כשרות, הנהגה ציבורית, חידושים טכנולוגיים ועוד הנידונות במכון התורה והארץ, מגיעות בעת הצורך להכרעתו של הרב בדיונים הלכתיים – מעשיים. מכון התורה והארץ הוציא כבר ספרי הלכה והגות של הרב אריאל שליט"א ובהם : באהלה של תורה על חלקי השו"ע, מאהלי תורה, הלכה בימינו ועוד. פסקיו הרבים של הרב והגותו התורנית  בכתב, בשיחות ובמענה באינטרנט, נערכים במכון התורה והארץ כל העת, ומופצים לזיכוי הציבור כולו. מסתבר שלא רק הציבור התורני רואה ברב מורה דרך בעל שעור קומה מיוחד. גם הציבור שאינו פוקד את בתי הכנסת שלוש פעמים ביום (כמו כולנו בימים מיוחדים אלו...), רואה ברב דמות מיוחדת, המשלבת הנהגה ציבורית בעלת חזון עם התייחסות לכל צרכי הפרט באשר הוא. זכה עם ישראל בדורנו להנהגתו התורנית - אמונית של הרב שליט"א מתוך ענווה גדולה וחזון של גאולת ישראל.  אשרינו.