החוק הנורבגי הרחב – פשע דמוקרטי

סעיף בהסכם הקואליציוני, שעשוי לאפשר למועמדים ברשימה של חוסן לישראל לאייש תפקידי שרים ולדלג מעל חברי כנסת מיש עתיד ותל"ם שיוכלו להיכנס בבוא הרגע, מכעיס את הרב שלמה הכט שטוען: השינוי המוצע הוא חמור מאד ומשנה את תוצאות הבחירות

חדשות כיפה הרב שלמה הכט 22/04/20 12:19 כח בניסן התשפ

החוק הנורבגי הרחב – פשע דמוקרטי
גנץ ולפיד. חוסן לישראל תוכל לעקוף את יש עתיד, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במסגרת ההסכם הקואליציוני מוצע סל חקיקה נרחב.חלק מהחוקים מיועדים להגן על ראש הממשלה נתניהו מאימת בג"ץ, הן לפני והן אחרי הרוטציה. ישנו חוק מוצע לקביעת מועד מוקדם לבחירות (בעוד שלש שנים) – בניגוד לחוק יסוד הכנסת.

אחד החוקים מכוון במיוחד למצבה של מפלגת כחול לבן: יש למפלגה צורך ליישם "חוק נורבגי" שיאפשר לשרים להתפטר מהכנסת כדי שייכנסו חברי כנסת במקומם. על פי החוק הנורבגי (שכבר קיים כיום) אם שר שהתפטר מן הכנסת מפסיק להיות שר, הוא חוזר בחזרה לכנסת.

אבל למפלגת כחול לבן יש בעיה: היא רצה לכנסת ברשימה שמורכבת משלש מפלגות נפרדות (יחד עם יש עתיד ותל"ם). אם שרי כחול לבן יתפטרו מן הכנסת, ייכנסו במקומם חברי כנסת של יש עתיד ותלם (בחמשת המקומות הבאים בתור ברשימה).

מה עושים? מחוקקים: בחוק ייקבע כי לעניין רשימת מועמדים המורכבת מצירוף של מפלגות, ייראה כל מרכיב שלה לצרכי החוק הנורבגי כסיעה נפרדת, באופן שבמקום שר או סגן שר שיתפטר מן הכנסת, יבוא המועמד הראשון ברשימה שאינו חבר כנסת הנמנה עם מפלגתו של השר או סגן השר בהתאם לרישום שנעשה בעת אישור רשימת המועמדים לכנסת על ידי ועדת הבחירות המרכזית.
(מתוך ההסכם הקוליציוני)

החוק הקיים, חוק יסוד הכנסת, קובע במפורש: 
43 א:  נתפנתה משרתו של חבר הכנסת, יבוא במקומו – מתוך רשימת המועמדים שכללה את שמו – המועמד ששמו נקוב ראשון אחרי שמו של אחרון הנבחרים.
בכנסת ה20, תוקן החוק בהוראת שעה ונחקק ה"חוק הנורבגי" שאיפשר לשרים להתפטר מן הכנסת ולשוב אליה בתום כהונתם: 
43 ב: מי שחברותו בכנסת הושעתה לפי סעיף 42ב, משרתו תתפנה לתקופת ההשעיה ויבוא במקומו המועמד כאמור בסעיף קטן (א); חזר למלא את משרתו, יחדל לכהן האחרון שנהיה לחבר הכנסת מתוך רשימת המועמדים, ולא תיפגע בשל כך בלבד זכותו של האחרון לשוב ולהיות לאחר מכן חבר הכנסת מכוח הוראת סעיף קטן (א).

חוק זה היה הוראת שעה ותוקפו כבר פקע.

השינוי המוצע היום בחוק יסוד הכנסת הוא חמור מאד, מפני שהוא משנה את תוצאות הבחירות לכנסת באופן רטרואקטיבי. עד היום הבחירות לכנסת נעשו מתוך רשימות מועמדים סגורות וידועות מראש. כל מי שבחר ברשימה מסוימת, עשה זאת על דעת של בחירה ברשימה כולה. אין כל דרך לחלק ולהפריד את הבוחרים שהצביעו בפתק "פה" בבחירות לכנסת ה23 לפי הרשימות השונות, ולכן סדר החברות בכנסת חייב להיות סדר הרשימה בעת הבחירות.

שינוי תוצאות הבחירות לכנסת לאחר מעשה הוא עוול מוסרי וחטא דמוקרטי חמור. אני קורא לכל חברי הכנסת לגלות עצמאות ונאמנות לבחוריהם ולהתנגד להצעה הנפשעת הזו. אם מפלגת חוסן לישראל לא יכולה להתמודד עם חמישה עשר תפקידי שרים, תואיל ותוותר על חלקם, או תמנה שרים שאינם חברי כנסת (הח"מ מתנדב מראש).