המנצחים והמפסידים והמט של נתניהו

נתניהו הוכיח שוב שהוא שחקן פוליטי בליגה אחרת, גנץ, ללא ברירה אחרת, הפר את שתי הבטחות הבחירות הגדולות שלו, שבגללן מדינת ישראל הלכה לבחירות שלוש פעמים. והעיקר, מדינת ישראל הרוויחה. סיכום הדרמה.

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 27/03/20 10:37 ב בניסן התשפ

המנצחים והמפסידים והמט של נתניהו
ממשלת אחדות בדרך., צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כמה מילים על היום הדרמטי שהיה, שאם נשתמש בעולם הדימויים מעולם השח- מט, התחיל ב"שח" של כחול לבן ויאיר לפיד על נתניהו, והסתיים ב"מט" ברור לטובת נתניהו.

  1. אין ספק, נתניהו הוכיח שיש לו לא תשע נשמות, אלא הרבה יותר, שהיכולת הפוליטית שלו ברמה אחרת לגמרי מיריביו, ושהשאלה היא לא תמיד כמה מנדטים קיבלת, אלא מה תעשה איתם ואיך תשמור על הגוש. הדוג' הברורה ביותר לכך היא "בלוק הימין"- המונח שהומצא עוד בסבב בחירות הקודם, מקפל בתוכו אסטרטגיה מנצחת. לחץ על שותפים פוליטיים, כאשר לכולם יש מה להפסיד, ולכן לכולם יש אינטרס להישאר יחד, גם במחיר של הליכה לבחירות, ואל תטעו, לולא התקפלות של גנץ, היינו הולכים לבחירות רביעיות. הלחץ של נתניהו על גנץ, לחץ ש"כחול לבן" קלטה, והגדירה כל צעד שנבע ממנו כספין, ואפילו הצליחה לעמוד כנגדו עם ספינים משלה. התברר כגדול על יאיר לפיד, בסוף, גם ספין, כשהוא באמת מוצלח, עושה את העבודה
     
  2. הסיפור הוא לא רק גדלות נתניהו, אלא גם סיפורו הטרגי של בני גנץ ההבנה הריאלית שאין לו ברירה. התפשטות נגיף הקורונה והעלייה במספר המתים. ההצהרות הדרמטיות של נתניהו ואנשי משרד הבריאות מדי ערב, לא אפשרו לו ברירה אחרת. ההבנה שממשלת מיעוט אינה אופציה אמיתית, בעיקר בעקבות התנגדות האוזר והנדל, אך גם רבים מכחול לבן, שלא רואים את עצמם נתמכים באנשים מסוגה של היבא יזבאק, גרמה לו לחשב מסלול מחדש. בחירות רביעיות, גם לא היוו אופציה אפשרית- הירידה בסקרים בעקבות ההסכמה לתמיכת הרשימה המשותפת, שנזכיר שהגיעה בעקבות לחץ גדול מצד יאיר לפיד, גרמה לאבדן קולות ה"ימין הרך". האפשרות שיודח על ידי חבריו לקוקפיט, החל מלפיד וכלה באשכנזי, גם לא נראתה כל כך רחוקה, אחרי שבסוף במבחן התוצאה, לאחר שלוש מערכות בחירות לא הצליח להרכיב ממשלה.
     
  3. כולם מספידים את בני גנץ, אך אם נסתכל על לוח הזמנים הפוליטי והמשפטי, לא בטוח שהכרעתו לא היתה נכונה גם בטווח הארוך. האישומים החמורים בתיקי נתניהו, אשר בישרו ש"לא יהיה כלום כי אין כלום"- לא בהכרח משפט נכון, וכי סופו הפוליטי של ראש הממשלה בעקבותיהם הוא לא תרחיש דמיוני. אם וכאשר זה יקרה, בני גנץ יוכל לאסוף את שברי הליכוד, שיתרסק עם עזיבת נתניהו, כמו כל עזיבת מנהיג גדול שלו בעשרות השנים האחרונות, ולמתג את עצמו כמנהיג הימין - מרכז החדש.
     
  4. הימין הפסיד, "תכנית המאה" נראית כחלום רחוק, וסיפוח בקעת הירדן נזרק לסל ההבטחות הריקות של נתניהו. יש שם כבר לא מעט כאלה, למשל, פינוי חאן אל אחמר, פסיקת בגץ חלוטה, שעוד לא קוימה. גם השינויים הדחופים במערכת המשפט, בעיקר על רקע הימים האחרונים, יידחו למועד מאוחר יותר, עכשיו כשחילי טרופר וניסנקורן סביב שולחן הממשלה.
     
  5. גוש השמאל- גם הפסיד. האפשרות הכי קרובה להחלפת נתניהו, הקמת ממשל מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, כשאפילו בל"ד בצעד היסטורי, הסכימה להמליץ על בני גנץ, רמט"ל לשעבר, להרכבת הממשלה, לא צלחה. הישג כזה כבר לא יחזור, בסוף, גם ליברמן הוא איש ימין ברוב דעותיו, והסיבה היחידה שהוא איכשהו שיתף פעולה עם הרשימה המשותפת הייתה כדי להפיל את נתניהו. אם נתניהו ילך, נראה את ליברמן מהר מאוד חוזר לדבר על חילופי שטחים.

אז מי כן ניצח? מדינת ישראל, שזקוקה באופן דחוף לממשלה מתפקדת שתתמודד עם אחד המשברים הגדולים בתולדותיה, התפשטות נגיף הקורונה. תיקון תקנות על פי המלצות משרד הבריאות, החלטה על משק בשעת חירום, סיוע לעסקים ולעצמאים,  פריצת מסגרת התקציב וחקיקת תקציב מעודכן, הן רק מעט מהצעדים שהממשלה צריכה לעשות החל ממחר בבוקר.

אז נתניהו וגנץ, הכיוון כבר ברור, נשאר לסגור את הפרטים, ולהתחיל להציל את מדינת ישראל. והעיקר, אין בחירות רביעיות.