הברירה היחידה של גנץ, המלכוד של בנט

לבני גנץ לא נותר סיכוי מעשי להגיע לראשות הממשלה מלבד הדרך בה בחר, אבל הוא יצטרך לעבוד קשה מאוד (ולהתפלל חזק) כדי שנתניהו יקיים את חלקו ברוטציה. גם בנט יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי לשרוד במריבות התיקים בימינה, וכדי להשיג לעצמו מעמד בממשלה הבאה. חמש הערות על יום פוליטי מטורף, ועל מה שיבוא בעקבותיו

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/03/20 09:41 ב בניסן התשפ

הברירה היחידה של גנץ, המלכוד של בנט
בחר באופציה היחידה שנותרה לו. גנץ, צילום: פלאש 90, גילי יערי

1. בני גנץ הבין שראש ממשלה הוא כבר לא יהיה. הסקרים שהתפרסמו מאז הבחירות קירבו את הליכוד לסף 40 המנדטים, ואת "כחול לבן" אל מתחת לשלושים. ממשלה עם "הרשימה המשותפת" הוא לא יכול היה להקים, בגלל ההתנגדות של הנדל, האוזר ולוי-אבקסיס, וגם כנראה כי הוא לא ממש רצה, ועל ממשלת אחדות "מלאה", עם כל "כחול לבן", לפיד ויעלון פשוט לא הסכימו לשמוע. הברירה היחידה שנותרה לו היא המהלך בו בחר, להיכנס לממשלה תחת נתניהו, ולקבל תפקיד שר בכיר (החוץ או הביטחון, לפי הדיווחים האחרונים).

2. התקווה היחידה של גנץ להפוך עדיין לראש ממשלה היא שהסכם הרוטציה, שצפוי להיחתם עם "הליכוד", אכן יקויים, והדרך לשם לא תהיה פשוטה. ההסכם המסתמן הוא רוטציה של שנה וחצי לנתניהו - שנה וחצי לגנץ. (לא ברור מה יקרה אחר כך, אבל במונחים של פוליטיקה ישראלית זה כמו לתכנן את בניית בית המקדש). כדי לוודא שנתניהו אכן יפנה את מקומו לגנץ, ולא יפזר את הכנסת, בחוסן לישראל ידרשו לעגן את ההסכם הקואליציוני בחקיקה, וכנראה גם ערבויות מהמפלגות החרדיות, ואולי יבקשו נוסף לכל גם שאם הכנסת מתפזרת - ראש הממשלה הזמני יהיה גנץ ולא נתניהו.
גם אם כל התנאים האלה יתקבלו, קשה היה למצוא אמש מישהו מחוץ ל"חוסן לישראל" (מפלגת המקור של גנץ, למי שהספיק לשכוח) שמאמין שגנץ באמת יזכה לשבת בכיסא ראש הממשלה בעוד שנה וחצי, וזה כנראה האתגר הגדול ביותר של בני גנץ. 

נתניהו. כופר בטענות

גנץ יצטרך לחשק אותו היטב. נתניהוצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

3. המפסידה הגדולה מהקמת הממשלה המסתמנת היא כמובן "ימינה". המפלגה שאיבדה מנדט מכוחה מחזיקה כיום בשלושה תיקים משמעותיים לשישה ח"כים. זה כבר לא יקרה בממשלה הזו. בנט יאבד את תיק הביטחון בוודאות, סמוטריץ' אולי יצליח להישאר בתחבורה, אבל שלושה תיקים כבר לא יהיו לימינה.
נפתלי בנט הוכיח עד היום שהוא מצליח להוציא הרבה מעבר לכוח הפרלמנטרי שלו, אם זה בקדנציה הראשונה שלו, כשהקים את 'ברית האחים' המפורסמת עם לפיד, וכפה על נתניהו להקים ממשלה בתנאים שלו, אם זה בקדנציה השנייה, כשהשיג שלושה תיקים - בתוכם תיק המשפטים - וראשות ועדה מרכזית למפלגה של שמונה מנדטים, ואם זה בכנסת הקודמת, כשהשיג את תיק הביטחון מהמקום הרביעי במפלגה של שבעה מנדטים. בנט יצטרך להתעלות על עצמו הפעם כדי להגיע להישג משמעותי.

ראשי ימינה חוגגים

הקרב החל. ראשי ימינהצילום: ללא

4. המשימה של בנט תהיה קשה שבעתיים, כי הוא כבר לא יו"ר מפלגה הומוגנית כפי שהיה ב-2013 וב-2015. כל ארבעת ראשי "ימינה" (זה אגב פלא גדול, מפלגה של שישה ח"כים עם ארבעה ראשים) רואים עצמם ראויים לתיק, ושלושה מהם כבר מחזיקים בו.
רפי פרץ כבר שלח את מקורביו להצהיר מעל כל עץ רענן אתמול ש"נתניהו הבטיח לי את תיק החינוך, ואני לא מאמין שלא יעמוד במילתו", מסביבת איילת שקד כבר יצאו תדרוכים שהפעם, אחרי שויתרה על תיק בפעם הקודמת (כשבנט קיבל את הביטחון), היא כבר לא תוותר, ובצלאל סמוטריץ' כבר הוכיח שפראייר הוא לא. מי מהם יפסיד בקרב? מה שבטוח זה שיהיה מאוד מעניין ב"ימינה" בימים הקרובים.

5. ואם בבנט עסקינן, הוא כנראה היחיד משרי הממשלה שמקבל מחמאות שוטפות, מימין ומשמאל, על ניהול משבר הקורונה. כמעט מהרגע הראשון הוא טורח לעדכן את הציבור בכל מהלך, להציג תכניות ויעדים, לגייס את כל המשאבים העצומים של המשרד בראשו הוא עומד לטובת הנושא, ונמנע, לפחות למראית עין, מפוליטיקה קטנונית ומאבקי כוח.  וכאן נציע הצעה: אבי רבינא מכיכר השבת פרסם אמש שביהדות התורה רוצים בממשלה המתגבשת את תיקי הרווחה והשיכון "מלא מלא". אם אכן זה המצב, תיק הבריאות, החשוב כל כל בימים אלה, מתפנה, ובזמן שבנט מפונה ממשרד הביטחון, אולי כדאי לו להסתער על הבריאות, ולצאת מהמשבר הזה אפילו מחוזק עוד יותר.