השלמת פרשיות שהפסידו בקריאת התורה משום קורונה

האם לאחר שיסתיימו ההגבלות על תפילה במניין, נצטרך לחזור ולהשלים את פרשיות קריאת התורה שהפסדנו במהלך התקופה שבתי הכנסת היו סגורים? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 19/03/20 16:55 כג באדר התשפ

השלמת פרשיות שהפסידו בקריאת התורה משום קורונה
אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat/Flash90

שאלה: משום הנחיות משרד הבריאות, אין מנינים ביישובנו ומלבד הפסד תפילה בציבור, אנו מפסידים את קריאת התורה. כשהמניינים יחזרו בע"ה, האם  נהיה חייבים להשלים את הפרשיות שהפסדנו?

תשובה:

הרמ"א (או"ח קלה, ב) כותב שאם בטלו קריאה בשבת אחת, ישלימו בשבת הבאה.  ובדגול מרבבה שם כתוב דאם אפשר לקרות בשבת במנחה יקראו אז.  ובשו"ת חיים שאל (א, עא. ב, טז) כתב שלא לקרות במנחה, דלא תיקנו פרשה שלמה עם ז' קרואים במנחה אלא ישלימו בשבת הבאה. ובשו"ת מהרי"א אסאד (ס' נא) כתב שיקראו במנחה.  והוא עשה כן פעם אחת. 

וכתב בספר שולחן עצי שטים שהנוהג כן אין מוחין בידו. כתב במשנה ברורה (קלה סק"ז) בשם ספר שערי אפרים: אם בטלו הקריאה בביהכ"נ אחת ורוב הציבור מביהכ"נ זה שמעו קרה"ת בביהכ"נ אחרת, א"צ להשלים. אבל אם רוב הציבור לא שמעו כלל, אף על פי שיש שם בתי כנסיות אחרות שקראו שמה כדין, מ"מ אותן שלא שמעו הקריאה והם רוב הציבור של ביהכ"נ זה צריכין להשלים הקריאה (מובא בשערים מצויינים בהלכה עח אות ז.  וע"ע בפסקי תשובות קלה אות ד-ו).

ועוד כתב במשנה ברורה שם שיש כמה מחלוקות אם ביטלו קריאת התורה: א. אם היו שתי פרשיות מחוברות באותו שבת שבטלו, יש אומרים שאין משלימים אותן כלל, דלא מצינו לעולם שקורין ג' סדרות בשבת אחת, ולקרות פרשה אחת מהן נמי לא אמרינן, דאין תקנה לחצאין, ויש סוברים שלעולם צריך להשלים.  ב. יש אומרים שאם בטלו פרשת ויחי אין לקרותה עם פרשת שמות, כי כשקוראים ב' סדרות צריך לקרות חד גברא מסוף סדרא ראשונה לתחלת סדרא שניה, כדי שיהיו מחוברים, וזה אין נכון לעשותו בשני ספרים. וה"ה בפקודי ויקרא וכדומה.  ויש חולקים שלעולם משלימים.

ובנדון דידן, נשאל הג"ר צבי שכטר, מראשי ישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק, האם צריך להשלים את הפרשיות, והשיב שאם בית הכנסת סגור לכמה שבועות, אין חובה להשלים משום טירחא דציבורא.  אמנם הוסיף שמובא בשם החזו"א בספר פאר הדור, שאם הציבור מוחל על הטירחא, מותר להשלים את הפרשיות החסרות (מעשה ועקב מחלתו החזו"א לא שמע במשך שתי שבתות קריאת התורה בהיותו רתוק לערש דוי על כן ביקש שיקראו לפניו בשבת השלישית גם את שתי הסדרות הקודמות שהחסיר.  פאר הדור ח"ג עמ' לד.  וכן בדינים והנהגות למרן החזו"א יא, ז.  מעשה איש ח"ג עמ' קכא-קכב. ח"ה עמ' יד).

ובכל זאת, הגר"צ שכטר פסק שאין חובה להשלים את הפרשיות על פי דברי שערי אפרים (שער ז סעי' לט) שכל החיוב להשלים הוא דווקא באופן שהיו בבית הכנסת בעת התפילה אלא שמחמת סיבה ואונס לא קראו את קריאת התורה, כי אז חלה עליהם חובת קריאת התורה, אבל במצב שבית הכנסת היה סגור, לא חלה החובה על הציבור, לכן אין צורך להשלים את הפרשיות החסרות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן