השלומיאליות של כחול לבן: איך אפשר לעשות כל טעות אפשרית בדרך?

גם אם 62 חברי כנסת ימליצו על גנץ לראשות הממשלה וריבלין יעניק לו את המנדט, ממשלה מתפקדת לא תצא מזה. מה כן? 28 ימים בהם כחול לבן מורידה את המניה שלה עד שתגיע למו"מ מול הליכוד כשהיא מפורקת מבפנים ולבחירות הרביעיות הם כבר לא יגיעו בחתיכה אחת. הליכוד לא היה יכול לבקש מתחרה טובה יותר

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 12/03/20 18:07 טז באדר התשפ

השלומיאליות של כחול לבן: איך אפשר לעשות כל טעות אפשרית בדרך?
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

במהלך מערכת הבחירות האחרונה היתה שאלה אחד שכל מראיין שאל את כל אחד מחברי הכנסת של כחול לבן והיא - האם תכנסו לממשלה עם הרשימה המשותפת? התשובה היתה מהירה וחד משמעית -לא! אך כששאלו אותם האם יסכימו להימנעותה של המשותפת, התשובה היתה פחות נחרצת ולבסוף בגמגום אמרו שלא. 

כל זה היה לפני תוצאות הבחירות, כשכחול לבן הבינו שהם קיבלו שלושה מנדטים פחות מנאשם עם שלושה כתבי אישום הכל התהפך - האומנם? אז זה לא מדויק, התכנון על ממשלת מיעוט מהימנעות המשותפת היה על השולחן כל הזמן, הם רק קיוו שיהיו להם יותר מנדטים ולא להזדקק להם כל כך הרבה, בטח לא לבל"ד. 

את האופציה הזו הובילו אנשי יש עתיד, אך הם שכחו לשתף את הקולגות מתל"ם ומחוסן לישראל שלא נלהבים מהסיפור. כדי לעשות מהלך כל כך רגיש, שאף פעם לא נעשה בישראל, צריך להיות בעלי ניסיון פוליטי רחב ביותר ואנשים ממולחים להפליא, אך רוב אנשי כחול לבן אפילו לא העבירו חוק אחד בהסכמה בכל חייהם הפוליטיים שלא נדבר על להיות חלק מקואליציה ולהקשיב למשמעת קואליציונית. המחשבה שאפשר לעשות מהלך כזה ללא תכנון מדוקדק מראש הוא או איוולת או פשוט השלומיאליות שהיתה מנת חלקם של הנהגת כחול לבן לא פעם. חברי 'הקוקפיט' היו צריכים להגיד שזו אופציה עוד לפני הבחירות ואז אולי לא היו מתבזים בבושת פנים כזו או לפחות היו צריכים לוודא שבשורותיהם כולם הולכים אחרי ההחלטה החדשה. 

המרד התחיל באנשי ימין מובהקים כמו חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר שכבר הודיעו שיתנגדו לממשלת מיעוט בתמיכת או בהימנעות המשותפת. השניים כרגע ממודרים מיתר חברי הסיעה שכל מטרתה שהיתה להוריד את נתניהו מהשלטון, אך הם לא היחידים, גם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי נמצא בשתיקה ארוכה למדי בנושא. הוא לא שמח מהרעיון, אבל כרגע מנסה לא לצאת נגדו בכדי לשמור על לויאליות למפלגה, אך ברגע האמת הוא יתקשה להצביע עבורה. 

ובכל זאת כחול לבן ממשיכים בדרך הזו, אך לפתע נוצר עוד בלת"ם - גם אורלי לוי-אבקסיס שמה להם ברקס למהלך וזה מתחיל להראות שאפילו אין להם 61 ממליצים לנשיא, אך אם בכל זאת יהיו להם המבוכה שלהם תגדל אפילו יותר. הם יקיימו במקביל מגעים בלתי אפשריים במשך 28 ימים עם הרשימה המשותפת וליברמן לכניסה לממשלה או להימנעות בהצבעה, וכל זאת למרות שכבר עכשיו אין להם אפשרות להקים ממשלה שתחזיק יותר מכמה חודשים.

בכל יום שיוצאות תמונות של מפגשי משא ומתן עם המשותפת זה נזק אלקטורלי גדול, בכחול לבן מבינים זאת ולכן לא יעזו ללכת לבחירות רביעיות, אך כשיגיעו למשא ומתן מול הליכוד הם יהיו עם פחות אפשרויות ובתשלום הרבה יותר גבוה. אם כחול לבן היו מקבילים את מתווה הנשיא, היום בני גנץ היה יכול להיות ראש ממשלה, אבל בגלל שהם חשבו שהבעיות המשפטיות של נתניהו יורידו אותו, הם סירבו לכך. היום הם ישלמו על זה הרבה יתר. לבחירות הרביעיות הם יגיעו מפוצלים לגמרי, ללא הפלג הימני של מפלגה וכבר לא יוכלו לקרוא לעצמם מפלגת מרכז. 

כל ההתנהלות הזו מעידה על חובבנות בגזרה הפוליטית וחוסר הבנה של ההשלכות של המעשים שלהם. כחול לבן שמו את כל הביצים שלהם בסלסלה אחת כשפנו למשותפת. הם פירקו את המפלגה מפנים, איבדו מנדטים לקראת המערכה הרביעית ונתנו לליכוד את כל הטוב הזה על מגש של כסף. אפשר לומר שאין יותר ימין ממשאל, אלא שפשוט מנהגי השמאל לא מבינים בפוליטיקה. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן