איך שוב ניצח קמפיין הליכוד את קמפיין ימינה?

ממבט ראשון הקמפיין של ימינה נראה כהפסד עגום, אך מול מכונת הקמפיינים המשוכללת של הליכוד, נראה שמדובר בתוצאה הכי טובה שבנט יכול היה להשיג

חדשות כיפה גלעד ארליך 04/03/20 22:09 ח באדר התשפ

איך שוב ניצח קמפיין הליכוד את קמפיין ימינה?
בימים שמחים יחד, צילום: שלומי כהן/פלאש 90

קמפיין הליכוד - רבות נכתב על יכולות הקמפיין של ראש הממשלה נתניהו. שעות העבודה הארוכות עד השעות הקטנות של הלילה, הלהט בשידורים החיים, וצעקות הגעוואלד שתמיד מגיעות החל מצהרי יום הבחירות עצמו. בבחירות אלו, נראה שקמפיין הליכוד הגיע לשיאים חדשים. שילוב בין קמפיין של המאה העשרים ואחת, הבנוי על איסוף מידע באמצעים טכנולוגיים, אפליקציה שמאפשרת התמקדות במצביעים פונטצייאלים והמרצתם. מאידך, כנסי בחירות כמו פעם, מעבר בין מספר ערים כל ערב וטלפונים למצביעים. ואפילו שילוב ממשי ביניהם, שידורי פייסבוק חיים מכנסי בחירות.

נזכיר כי במשך כל תקופת הקמפיינים לא חלה שום תזוזה בין הגושים, לפחות על פי הסקרים. התזוזה הגיעה רק בשבוע האחרון. מה הסיבות לכך ואיך באמת הצליח הליכוד "להעביר צד" כשלושה/ארבעה מנדטים לפחות? אפשר להצביע על שלושה פרמטרים עיקריים שהשיגו עבור הליכוד את התוצאה המיוחלת.

ראשית, הפקפוקים ביכולותיו של גנץ. מתברר שאמנם הוא שימש כרמטכ"ל, אבל טפטוף של אין סוף סרטונים המפקפקים בכשירותו, ביכולת הרטורית שלו ובהתאמתו לתפקיד ראש הממשלה, בסוף עושים את העבודה. הפרמטר השני, החיבור האוטומטי של גנץ וטיבי- וההסבר המתמטי הפשוט, שאין ביכולתו של גנץ להרכיב ממשלה בלעדיו. יחד עם ההסבר המהותי, שדוקר ישר בבטן המצביעים לחיבור בין כחול לבן לתומכי מחבלים ושאהידים. הפרמטר השלישי, הוא המומנטום, "הגעוואלד החיובי"- נתניהו הצליח ליצור הרגשה של "עוד מנדט אחד לשישים ואחד", ההרגשה שזה בגבול היכולת.

בני גנץ. יועצו יוצא נגדו

בני גנץ. יועצו יוצא נגדוצילום: פלאש 90

הפרמטר הזה, הוא החשוב מכולם, הוא ניגן על הבוחרים המתלבטים שמאסו בתהליך ובמערכת בחירות נוספות. ברגע שהגיע סוג של פתרון למניעת האפשרות הזו, נראה שהוכרע הקרב. אגדיל ואומר, אפילו מצביעי הימין הרך, שסמוטריץ' אינו מהווה מבחינתם אופציה, ונרתעו מנתניהו בגלל כתבי האישום, כחלק מהאפשרות לפתרון הפלונטר, השתכנעו מקמפיין הליכוד והצביעו עבורו.

קמפיין "ימינה"- בנוגע לקמפיין "ימינה". הסחף הבלתי אפשרי לכיוון הליכוד, אי היכולת של מצביעי הימין הרך להצביע לפרץ וסמוטריץ'. העובדה שמצביעי גשר וכולנו לשעבר אינם רואים בציונות הדתית את ביתם, עמדו מלכתחילה בעוכרי המפלגה. למרות זאת, נראה שהקמפיין הנוכחי עלה בהרבה על שתי מערכות הבחירות האחרונות. ההתגייסות של שבעת אלפים מתנדבים, של תנועות הנוער ובני הישיבות היתה מלאה. משמעת הקמפיין היתה חזקה והאינטריגות האישיות הרבות לא פרצו החוצה. אפילו במשך רוב הקמפיין הצליחו להחביא היטב את הרב רפי ולצלוח את הימים שלפני הבחירות בלי התבטאויות מעוררות מחלוקת על יחס ללהט"ב או שירות נשים. ועדיין, כאשר מנגד עומד קמפיין השטח האדיר של הליכוד, התקציבים הגדולים בהרבה, והסיבות דלעיל, כשאמנם נתניהו לא שתה את המנדטים בפומבי, אך הלחץ להצביע דווקא לליכוד עבד, ועבד חזק. נראה שלא היתה אפשרות להשיג יותר בסיטואציה הנוכחית.

אין ספק, ניתן להסתכל על התוצאה ולטעון שמדובר בהפסד. שבסוף הם קיבלו גם פחות מנדטים וגם מבחינה מספרית, קיבלו פחות קולות. ברור שלא לכך ציפה בנט, ואם אכן מדובר רק בשישה מנדטים מדובר בכישלון. אך מה האלטרנטיבה? הקמפיין, כמו שאמרתי, היה אופטימלי מול קמפיין הליכוד. גם הליכה בשתי מפלגות, אל מול קמפיין ליכוד כזה מסיבי? כמדומני ששתי המפלגות לא היו עוברות את אחוז החסימה ולא מדובר באופציה עדיפה. אכן, גוש הימין כנראה ניצח, ימינה הפסידה, אך אולי זה הרע במיעוטו בשבילה ובנט דווקא יכול לטפוח לעצמו על השכם, בתנאים הללו.

המפלגות החרדיות- מילה אחרונה על המפלגות החרדיות. אין ספק, חוזקה של ש"ס בשטח שלה. דרעי ומנהיגי יהדות התורה צעקו געוואלד לקראת סיום יום הבחירות, על אחוזי ההצבעה הנמוכים, ונראה שהוא פעל, המפלגות שמרו על כוחן אל מול התגברות הליכוד. יותר מזה, גם אם ש"ס איבדה מנדטים לליכוד, נראה שהצליחה להביא אליה את מצביעי כחלון ו"גשר" לשעבר, מתנגדי נתניהו אך אוהבי מסורת ובעלי דעות מרכז- ימין. וזה אולי ההבדל בתוצאה מהימינה, לש"ס היה מאגר מצביעים חלופי, לימינה לא. יהדות התורה גם היא, הצליחה לשמור על כוחה, למרות החששות מאחוזי הצבעה נמוכים בקרב החרדים, אולי בזכות הגעוואלד. 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן