הפרדה בין גברים לנשים - גם בסופר. הרב אבינר משיב

חליפת צלילה לבנות, גניבה מחקלאי יהודי, מה כדאי ללמוד בישיבה ומדוע בכלל להיות ציוני דתי? הרב שלמה אבינר בשו"ת ס.מ.ס.

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 27/02/20 07:42 ב באדר התשפ

הפרדה בין גברים לנשים - גם בסופר. הרב אבינר משיב
הרב שלמה אבינר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

תיקון אלמנה

ש: האם אלמנה שרוצה שוב להתחתן צריכה לעשות "תיקון אלמנה"?

ת: אין לזה מקור קדום.  ואין חובה לעשות זאת.  וכל אחת כפי ענינה. עיין הספר הנישואין כהלכתם פרק ב סעי' נג.

אמונה בגאולה

ש: מאי נפקא מינה אם אנחנו בגאולה או לא?

ת: נפקא מינה מה להאמין. התורה מדריכה אותנו מה לעשות, וגם מה להאמין ולחשוב ולהרגיש.

חליפת צלילה לבת

ש: מותר לבת לצלול בחליפת צלילה?

ת: אם יש שם רק נשים.

האשמת שווא

ש: האם מותר לגנוב ציוד מחקלאי כדי להאשים את העובדים הערבים, כדי שייקח עובדים יהודים, ולאחר מכן להחזיר לו בצורה עקיפה?

ת: חלילה. בני ישראל לא יעשו עוולה.

ואכלת את כל העמים

ש: האם "ואכלת את כל העמים" (דברים ז, טז) אינו אכזרי?

ת: הכוונה שנספוג לתוכנו את מעלותיהם הרוחניות. מהר"ל (חידושי אגדות בבא בתרא עד, ב - מ"צ). 

אהבת ד'

ש: למה במסילת ישרים אהבת ד' מופיעה רק בחסידות, הרי זו מצוות עשה לכל אדם, כלומר במידת הזריזות?

ת: יש שני סוגי אהבת ד'. יש אהבת ד' של כל אחד, בכל לבבך – ביצר טוב ולא ביצר רע, בכל נפשך – אפילו נוטל נפשך, בכל מאודך – בכל ממונך. רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ה. ויש אהבת ד' של יחידים, שאדם חולה אהבת ד', בדבקות עצומה, רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ב, והלכות תשובה פרק י.

אדם לעמל יולד

ש: למה ד׳ אינו נותן לנו ישר את העולם הבא, מה הוא צריך את העמל שלנו? 

ת: הוא אינו צריך אלא רוצה, כי זה עבורנו יותר גבוה.

חנות נפרדת

ש: האם סופר גדול של אוכל, צריך הפרדה בין גברים ונשים?

ת: בוודאי. יותר צנוע. כך היה בעבר, שוק גברים ושוק נשים. למשל, בעיר טבריה. עיין קצשו״ע קנב ח.

סדר לימוד בישיבה

ש: מי שבא ללמוד כמה שנים בישיבה, מה כדאי שילמד וכמה – גמרא בעיון, גמרא בבקיאות, הלכה, אמונה, מוסר, תנ"ך?

ת: שלוש תשובות. א. כמו שנהוג בישיבה בה הוא לומד. שנינו לא נחליט במקום ראש הישיבה שלך.  ב. אין אדם לומד תורה אלא במה שליבו חפץ. אך אם אין ליבו חפץ, יביא בהדרגה את ליבו להיות חפץ, ויתייעץ עם הר"מ שלו. ג. יש סדר לימוד בישיבות אלפי שנים, ומי אנו לשנות: עיקר הלימוד גמרא בעיון, וכל השאר, קצת.

ציוני דתי

ש: למה להיות ציוני דתי?

ת: מי שהוא באמת דתי, הרי הוא ציוני, כי זה בתורה. ומי שבאמת ציוני, הרי הוא דתי, כי התורה היא נשמת האומה. ועיין אורות עמ' מה.