קריקטורות ועוד: חסני מבארכ - הסוף

הבוקר הוכרז כי חֻסְנִי מֻבָּארַכּ מת. איך נראה האיש ששלט במשך שלושה עשורים ביד רמה בעיני העיתונים ועושי הקריקטורות

חדשות כיפה נעם בנעט 25/02/20 17:07 ל בשבט התשפ

קריקטורות ועוד: חסני מבארכ - הסוף
חוסני מובארק, צילום: Flash90/ Wissam Nassar

למנהיגי ערב רבים סגולה מיוחדת – אריכות ימים. אנחנו רואים את זה אצל השכן מרמאללה, מחמוד עבאס בן ה-84, ידועים השמועות הרבות על מחלות של הנשיא הסורי חַאפֶט' אל-אַסַד (אביו של בשאר, הנשיא הנוכחי) וכמובן שכן נוסף, חֻסְנִי מֻבָּארַכּ. שגם עליו היו שמועות רבות על מותו כמה וכמה פעמים. 
אבל היום הזה הגיע והבוקר הוכרז כי חֻסְנִי מֻבָּארַכּ, האיש ששלט במצרים שלושה עשורים ביד רמה – מת. 

חֻסְנִי מֻבָּארַכּ יליד 1928 התגייס לחייל האוויר בשנת 1947, והיה למפקדו של החיל בשנים 1972-1975 ונחשב לגיבור "ניצחון מלחמת אוקטובר" של 1973. לאחריה מינה אותו הנשיא סאדאת לסגנו. הכל השתנה בשישה באוקטובר 1981 עם רצח הנשיא סאדאת במצעד צבאי לציון מלחמת אוקטובר. בדומה לסאדאת (שהוריד בין השאר את הסבסוד של הלחם שהוציא את ההמונים לרחובות) גם מֻבָּארַכּ התמודד עם מצב כלכלי מורכב וגם הוא "זכה" לניסיון התנקשות בחייו בשנת 1994 באדיס אבבה, בירת אתיופיה.
המערכת הפוליטית במצרים של מֻבָּארַכּ חיזקה את חופש ביטוי שהתבטא בפרלמנט, עיתונים ומסגדים. עם זאת, המשטר עדיין נשען על הצבא ושירותי הביטחון הפנימיים. במהלך השנים התמודד כמו קודמיו עם התנועות האסלאמיסטיות ושינה גישות כשלעתים נהג בהן ביד רכה כמו בתחילת בשנת 1990, אך בהמשך הדרך נאלץ להדק את האחיזה. בשנת 1994 כ-29 אלף איש היו במאסר. דבר זה לא גרם לירידה באלימות, אלא להיפך.


הדור שהיה - מימין לשמאל : שֵיח' אל-אַזְהַר ("הגדול"), נשיא עיראק צַדָאם חֻסֵין, חֻסְנִי מֻבָּארַכּ, נשיא מצרים, חסין מלך ירדן ו עלי עבדאללה צאלח, נשיא צפון תימן (לפני האיחוד). מיקום התמונה: תפילת צהריים במסגרת כינוס ארגון Arab cooperation Council שהתקיימה בעיר אלכסנדריה. תאריך: 16.06.1989 צלם: מייק נלסון.
האלימות פגעה בענף התיירות, שהיה מקור חשוב למטבע זר והחוב החיצוני של מצרים גדל. בדומה לקודמו, נאלץ מֻבָּארַכּ לבטל את הסוֹבּסִידְיוֹת לצרכן ולהסתכן בתסיסה ברחובות. אך הנשיא המבורך ניצַל מבעיה זו מרגע שצַדַאם חֻסֵין פלש לכְּוֵית באוגוסט 1990. 
זאת משום שהצטרפותו לקואליציית הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש האב זיכתה את במצרים בפינוקים כלכליים ובוויתורים על חובות. בתקופה זו התחזק מעמדו שלו ושל מצרים בכלל ואף הוחלט להשיב את מצרים לליגה הערבית (גורשה בעקבות ההסכם עם ישראל) להחזירה לקהיר ולמנות פוליטיקאי מצרי שיעמוד בראש הליגה.
היחס לישראל המוכר הוא שמירת השלום הקר וביקור יחידי בישראל בלוויית יצחק רבין, ראש ממשלת ישראל, ביקור שהגדיר "חברי". מֻבָּארַכּ אף התכבד ונשא דברים. 

על מנהיגי ערב האחרים אין סיפור טוב על אריכות הימים, אבל למֻבָּארַכּ יש. הרב עובדיה יוסף סיפר כי בתחילת שנות ה-80 בעודו רב ראשי ביקר במצרים וביקש מהנשיא המצרי להזיז תוואי של כביש שתוכנן להיסלל על בית עלמין יהודי. מֻבָּארַכּ קיבל את בקשתו והרב עובדיה בירך אותו באריכות ימים. 




ב"מהפכת ה-25 בינואר" של 2011 הודח מֻבָּארַכּ ואחרי תקופת מעבר התמנה בקיץ 2012 מֻחַמַּד מֻרְסִי, איש האחים המוסלמים כנשיא אך לאחר שנה הוא הודח ע"י שר ההגנה שלו שהוא מינה בעצמו, עַבְּד אל-פַתָאח אַ-סִיסִי ששולט מאז קיץ 2013 במצרים.

קריקטורה של מֻחַמַּד עבד אל-לטיף הקטרי שמתארת את מצרים שאחרי ההפיכה של אַ-סִיסִי וחזרתה לידי הצבא שהיא בעצם סטירה ל"מהפכת ה-25 בינואר", כפי שרואים בקריקטורה. 



קרלוס לטוף הברזילאי-לבנוני, המוכר לנו כפעיל BDS, הידוע בעוינות שלו למדינת ישראל ולמדיניותהּ מסתפק הפעם בביקורת כי הנשיא המודח מֻבָּארַכּ תומך בממשיך דרכו, עַבְּד אל-פַתָאח אַ-סִיסִי. 

לאחרי נפילת מֻבָּארַכּ, עדכן הרב עובדיה בשיעורו כי הוא מתפלל לקדוש ברוך הוא "שייטע בלבם של השופטים חכמה, בינה ודעת, שיפסקו דינו ויוציאו אותו זכאי ואחר כך אני אעמוד להתפלל שה' ייתן לו רפואה שלמה ויהיה בריא". והנה בית המשפט המצרי לערעורים שמע לתפילת הרב עובדיה ואכן זיכה אותו מהאשמות הרג המפגינים ב"מהפכת ה-25 בינואר" של 2011. 



בקריקטורה של עמאד חג'אג' הירדני, רואים ביקורת על זיכויו של מֻבָּארַכּ מול ההרשעה של מֻחַמַּד מֻרְסִי באפריל 2015. אפשר לראות את מאזני הצדק של הנשיא הנוכחי אַ-סִיסִי שמזכות דיקטטורים ומותירות במאסר נשיאים נבחרים. אנו רואים שהנשיא הלגיטימי, מֻחַמַּד מֻרְסִי נשאר בכלא, לעומת שחרורו של הדיקטטור המודח (בתרגומים אחרים אפשר גם לתרגם המשוגע או המופקר) מֻבָּארַכּ משתחרר.



הפעם תורו של אַחְמַד עַארֶף שפרסם בעיתון הקטרי 'אל-עַרַבּ' בקריקטורה בה אנחנו רואים את מֻבָּארַכּ משתחרר מבית הכלא כשידיו עדיין מגואלות בדם. מֻבָּארַכּ שנראה כל תהליך המשפט בכיסא גלגלים נראה פתאום עם המון כוח וקפץ ממיטת החולי בזכות הזיכוי ואולי הכל היה בעצם הצגה. 

https://twitter.com/voiceAsear/status/1078688330378731521

קריקטורה נוספת של חג'אג' הירדני, כשהפעם מֻבָּארַכּ הוא העד במשפטו של יורשו הזמני מֻחַמַּד מֻרְסִי כשהשופט הוא הנשיא א-סיסי.  
זכות קיבל מֻבָּארַכּ בכך ששרד והאריך ימים, הרי אם היה מת במהלך המהפכה כמו שכנו מלוב, מֻעַמַר קַדָ'אפִי, כנראה שהיה נזכר בהיסטוריה המצרית כאותו דיקטטור מושחת, אך הוא הספיק להיות מודח, להיעצר, להשתחרר ואף למות בשקט ליד משפחתו.  

https://www.facebook.com/Egy.Pres.Spokesman/posts/823312398188142

לסיום שימו לב להודעת דובר הנשיאות המצרית על מותו. היא מתייחסת אליו כ"אחד מגיבורי מלחמת אוקטובר" ולא תיארה אותו כ"גיבור המלחמה והשלום" כינוי שזכה קודמו, אנור א-סאדאת, אך גם יורשו. 

--
נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.