הקורונה - צרת העולם, תפילתם של ישראל

הרב חנן שוקרון מסביר מדוע עמדת עם ישראל, השואף להיות בבחינת "אור לגויים", צריכה להסתכל באופן אוניברסלי על התפשטות נגיף הקורונה, ולהתפלל להחלמת החולים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 13/02/20 15:33 יח בשבט התשפ

הקורונה - צרת העולם, תפילתם של ישראל
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אם הייתי עושה סקר ברחוב ושואל מה התפקיד של העם היהודי הייתי מקבל תשובות מגוונות. אבל אם רוצים לדעת את האמת צריך לשאול את מי שנתן לנו את התפקיד הזה, אלוהים בכבודו ובעצמו. בפרשת השבוע, בשיא מעמד קבלת התורה, הוא אומר את זה באופן ברור: וְאַתֶּם תִּֽהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּֽהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ. כמו שיש ישראל ויש כהן, כך עם ישראל הם הכוהנים של העולם. עלינו לשמש ככהן הגדול של האנושות. וכמו שהוא, ביום הכיפורים בכניסתו למקום הקדוש ביותר נושא תפילה, אף אנו נעתיר לרפואה ושלום בעולם. 'לתקן עולם במלכות שד-י'.

עם ישראל קרוי "ראשית תבואתו" של השם יתברך. אם אנו הראשית, מי שאר התבואה? אומות העולם. הם התבואה, הצמיחה שבה משקיע בעל השדה, אלוהים. האמת היא שלא צריך לחכות עד מתן תורה, תפקידנו האוניברסלי בא לידי ביטוי בדרישתו של א-להים לאברהם אבינו: "ונברכו בך כל משפחות האדמה". כל העמים ימשכו שפע דרכך. יש אלה הטוענים: "קודם כל תתפלל על העם שלך שיחזרו בתשובה, תשקיע כאן, עזוב את הגויים כרגע". זו טעות. אחת הטענות החזקות של החילונות היא: העולם התקדם לכפר גלובלי, לדיבור מוסרי של 7 מיליארדים, ואתם עסוקים במקווה השכונתי?

תתקדמו. לכן, ככל שאתה מדבר אוניברסליות, אתה מחזיר את תפקיד המקורי הנעלה של עם ישראל. כשאדם מבין שיש לו ייעוד שאפתני ולא מצומצם ב0.05% מהעולם, הוא רוצה לשמוע ולהיות חלק. לכן הדאגה האוניברסלית והחיזוק הלאומי אלו שתי מגמות המזינות אחת את השניה. מתוך ראיית המשימה שלנו, חיברנו תפילה לחולי העולם ולעצירת מגיפת המחלה קורונה שגבתה קורבנות רבים ומספרם צפוי לעלות. לאמרה בפתיחת ההיכל בשבת הקרובה:

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקַּדְמוֹנִים אָדָם הָֽרִאשׁוֹן, נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים וְאַבְרָהָם אַב הֲמוֹן גּוֹיִים, הוּא יְבָרֵךְ אֶת כָּל חוֹלֵי מָגֵּיפַת תֵּבֵל, וְיִשְׁלַח לָהֶם הָאֵל רְפוּאָה שְׁלֵמָה רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף, עֲנֵה לָהֶם כִּשְׁלֹמֹה בֲּעַתִירָתוֹ: "אַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם מְכוֹן שִׁבְתֶּךָ וְעָשִׂיתָ כְּכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא אֵלֶיךָ הַנָּכְרִי לְמַעַן יֵדְעוּן כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת שְׁמֶךָ לְיִרְאָה אֹתְךָ כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל", רַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׁבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבָךְ, שֶׁיִּהְיוּ חֲזָקִים בִבְרִיאוּת גּוּף וּנְשָׁמָה לְהַכִּיר אֱמוּנַת בּוֹרְאֵנוּ כָּאָמוּר "יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל הַגּוֹיִם כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ". וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן.

הכותב הוא הרב חנן שוקרון, רב קהילת 'אורות נחלים' פתח תקווה