הקורונה - צרת העולם, תפילתם של ישראל

הרב חנן שוקרון מסביר מדוע עמדת עם ישראל, השואף להיות בבחינת "אור לגויים", צריכה להסתכל באופן אוניברסלי על התפשטות נגיף הקורונה, ולהתפלל להחלמת החולים

הרב חנן שוקרון
יח בשבט התשפ
,
13 בפברואר, 2020 15:33
אילוסטרציה

אילוסטרציהצילום: shutterstock

אם הייתי עושה סקר ברחוב ושואל מה התפקיד של העם היהודי הייתי מקבל תשובות מגוונות. אבל אם רוצים לדעת את האמת צריך לשאול את מי שנתן לנו את התפקיד הזה, אלוהים בכבודו ובעצמו. בפרשת השבוע, בשיא מעמד קבלת התורה, הוא אומר את זה באופן ברור: וְאַתֶּם תִּֽהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּֽהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ. כמו שיש ישראל ויש כהן, כך עם ישראל הם הכוהנים של העולם. עלינו לשמש ככהן הגדול של האנושות. וכמו שהוא, ביום הכיפורים בכניסתו למקום הקדוש ביותר נושא תפילה, אף אנו נעתיר לרפואה ושלום בעולם. 'לתקן עולם במלכות שד-י'.

עם ישראל קרוי "ראשית תבואתו" של השם יתברך. אם אנו הראשית, מי שאר התבואה? אומות העולם. הם התבואה, הצמיחה שבה משקיע בעל השדה, אלוהים. האמת היא שלא צריך לחכות עד מתן תורה, תפקידנו האוניברסלי בא לידי ביטוי בדרישתו של א-להים לאברהם אבינו: "ונברכו בך כל משפחות האדמה". כל העמים ימשכו שפע דרכך. יש אלה הטוענים: "קודם כל תתפלל על העם שלך שיחזרו בתשובה, תשקיע כאן, עזוב את הגויים כרגע". זו טעות. אחת הטענות החזקות של החילונות היא: העולם התקדם לכפר גלובלי, לדיבור מוסרי של 7 מיליארדים, ואתם עסוקים במקווה השכונתי?

תתקדמו. לכן, ככל שאתה מדבר אוניברסליות, אתה מחזיר את תפקיד המקורי הנעלה של עם ישראל. כשאדם מבין שיש לו ייעוד שאפתני ולא מצומצם ב0.05% מהעולם, הוא רוצה לשמוע ולהיות חלק. לכן הדאגה האוניברסלית והחיזוק הלאומי אלו שתי מגמות המזינות אחת את השניה. מתוך ראיית המשימה שלנו, חיברנו תפילה לחולי העולם ולעצירת מגיפת המחלה קורונה שגבתה קורבנות רבים ומספרם צפוי לעלות. לאמרה בפתיחת ההיכל בשבת הקרובה:

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ הַקַּדְמוֹנִים אָדָם הָֽרִאשׁוֹן, נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים וְאַבְרָהָם אַב הֲמוֹן גּוֹיִים, הוּא יְבָרֵךְ אֶת כָּל חוֹלֵי מָגֵּיפַת תֵּבֵל, וְיִשְׁלַח לָהֶם הָאֵל רְפוּאָה שְׁלֵמָה רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף, עֲנֵה לָהֶם כִּשְׁלֹמֹה בֲּעַתִירָתוֹ: "אַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם מְכוֹן שִׁבְתֶּךָ וְעָשִׂיתָ כְּכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא אֵלֶיךָ הַנָּכְרִי לְמַעַן יֵדְעוּן כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת שְׁמֶךָ לְיִרְאָה אֹתְךָ כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל", רַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׁבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבָךְ, שֶׁיִּהְיוּ חֲזָקִים בִבְרִיאוּת גּוּף וּנְשָׁמָה לְהַכִּיר אֱמוּנַת בּוֹרְאֵנוּ כָּאָמוּר "יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל הַגּוֹיִם כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ". וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן.

הכותב הוא הרב חנן שוקרון, רב קהילת 'אורות נחלים' פתח תקווה

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
13.02.2020

1. הַצַּדִּ֣יק אָבָ֔ד וְאֵ֥ין אִ֖ישׁ שָׂ֣ם עַל־לֵ֑ב וְאַנְשֵׁי־חֶ֤סֶד נֶאֱסָפִים֙ בְּאֵ֣ין מֵבִ֔ין כִּֽי־מִפְּנֵ֥י הָרָעָ֖ה נֶאֱסַ֥ף הַצַּדִּֽיק (רבינו זי"ע)

בשנים האחרונות חלה הרב רבי חזקיהו סנדר יצחק ארלנגר זצוק"ל, מבני ברק, מגדולי המשפיעים בתורה וקדושה בדור האחרון זי"ע, והוא בן 68 בפטירתו. בימים האחרונים הדרדר מצבו והיום השיב את נשמתו הקדושה והטהורה ליוצרה. הַצַּדִּ֣יק אָבָ֔ד וְאֵ֥ין אִ֖ישׁ שָׂ֣ם עַל־לֵ֑ב... עליו אמרו חכמינו ז"ל : "אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ".

רבי סנדר זי"ע נלקח לחתן אצל הגאון המפורסם רבי אליעזר צדוק טורצין זצ"ל, שהיה מגדולי חשובי תושבי העיר בני ברק ומחבר ספר 'שונה הלכות' ו'מתנה מועטת' והיה חביבם של ה'חזון איש' והרב מבריסק.

מתולדותיו: הגאון הצדיק רבי סנדר זצ"ל נולד לאביו המקובל הגאון רבי שמשון רפאל ארלנגר זצ"ל משוויץ. כבר מקטנותו הוא נודע כמתמיד ושקדן עצום, ובאופן תדיר הוא נראה רכון על גבי הגמרא במשך שעות ארוכות ומתעמק בצפוני הסוגיות לברר עמקם על פי שיטת הראשונים וכו'. ובתקופה בה למד בישיבות פוניבז' ובריסק, נחשב מהאריות שבחבורה, וטובי המוחות בקשו לקבוע עמו חברותא. הוא היה; סִינָי - ועוֹקֵר הָרִים. דהיינו - 'סיני' הוא כינוי למי שמכיר את תורה שבעל פה. ואילו "עוקר הרים" - הוא כינוי לבעל יכולת שכלית גבוהה. "אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ"...

תפילתו, ומאמריו ברבים, הייתה בהשתפכות מעוררת נפש ומלאת כסופים והשתוקקות לאבינו שבשמים. ההתלהבות וההתלהטות שאפפה אותו בסילודין בעומדו לפני קונו, הקרינה והשפיעה על כל סובביו להבין את מאמר חז"ל שהתפילה היא מן הדברים העומדים ברומו של עולם.

בידיעות הנרחבות שרחש לו בתורת הנסתר, הפך רבי סנדר לאחד מיחידי סגולה שבדור שמאירים לו שבילי דרקיע בעומק חכמת תורת הנסתר. לימים אף חיבר ספרים רבים שלהם רחשו מקום של כבוד אצל כל הוגי תורת הנסתר שהתפלאו מרוחב תבונתו והשגתו הנפלאה במצולות עניינים האלו.

ליבו הרחום פתוח היה בכל עת ועונה לעמוד לימין הזולת בכל מה שאפשר הן בנתינת חיזוק ועידוד לצורבי התורה ומבקשי עליה והן בקריאת אוזן במצוקת שבורי לב ונדכאים, כמו כן עסק הרבה בצדקה וחסד, בסכומים אדירים של צדקה, שעברו תחת ידו, בהיותו נחשב גבאי צדקה נאמן שרבים סמכו עליו.

במשך שנים רבות עמד בראשות כולל אברכים בעיר תל אביב שם הרביץ תורה תמידין כסידרן והעמיד עדרים עדרים של גדולי תורה, יראים ושלמים, אשר קנו ממנו את יסודות העיון והארת דרכי החיים. תלמידיו אלו היו מקושרים אליו בלב ונפש בעבותות אהבה כל הימים ואף התייעצו תמיד בדעתו בספקות שעמדו על הפרק בענייני והליכות החיים.

שיעוריו ושיחותיו הרבים ומאלפים שנשא ומסר בכל תפוצות ישראל לאורך השנים מהווים פרק מיוחד באישיותו הרוממה בחן אשר הוצק בשפתותיו, ובדבריו היוצאים מן הלב זכה להלהיב בלבבות להשיב רבים מעוון לקרב ליבם לאביהם שבשמים, בדרך האמת והקיצונית, בכל החוגים והעדות היו נוהרים לשמוע דבריו, ולשתות בצמה את דברות קדשו, שהיו נסוכים באהבת תורה ויראת שמים, וחיזוק קירוב המצוות וקנין המידות הטובות בהתרחקות מכל השעה ומכשולי הייצר שסופם אבדון ח"ו, הוא נחשב כאחד מגדולי המשפיעים בדורינו, וחשובי מזכי הרבים בכל העולם כולו.

תלמידיו מספרים כי ליבו לב הארי הביאו לעמוד בשער ללחום ולזעוק על פרצות בכרם ישראל, לגדור גדר ולהעמיד משפטי הדת בהיותו עמוד האמת. הם מוסיפים כי הוא לא חת מפני איש והשמיע תמיד בשפה ברורה את האמת הנוקבת וללא מורא ומשא פנים. לא אחת הרעיד תבל ומלואו בברק חציו השנונים, בהם שלף חרב מתערה לגלות ולהסיר את הלוט מעל פני צבועים וחנפים לגלות קלונם ברבים ולהעמידם במקומם הראוי להם".

הוא לחם נגד גיוס השמד של חכי"ם חרדים בגזירת כנסת המינים שר"י, וגם לחם נגד חפירת קברי ישראל בפרט בבית שמש נגד ר' משה שטרונבוך שהתיר חפירת קברי יהודים רח"ל - לא יאומן כי יסופר! לחם בנושא חפירת הקברים מול דיינים מוכרים וכתב מכתבים חריפים בטענה כי נבנים בניינים לציבור החרדי על קברי יהודים.

דבריו שנאמרו בכוונה טהורה לשם שמים ללא שום נגיעות וחשבונות אישיות הצליחו להגביר אויבים בשער ולהביא ישע במערכות ישראל בימי הרת עולם בו רבו הטשטוש והבלבול, היה לעיניים לכל מבקשי אמת ולמשען וסעד לגבורי החיל העומדים על משמר הצלת עולם התורה מדי שועלים המחבלים ומחרסים בכרם בית ישראל.

גיגוגי הקדושה שנראו בו העידו על סגולת רוממת נשמתו. היה חרד מאוד בשמירת העיניים, ופרישות הבלי העולם הזה, וכל ענייני אכילתו ושתייתו היו מדודים ושקולים במאזני הפרישות. הוא סיגף גופו ונפשו, ואף הקפיד לטבול עצמו במקווה מדי יום.

לפני כעשרים שנה חלה במחלה קשה שסכנה את חייו, תפילות רבות נערכו בכל אתר, ובדרך נס ניצל ממות לחיים, בתקופה זו קיבל על עצמו להתחזק ביתר שאת בזיכוי הרבים, ואכן הקדיש מאז והלאה מזמנו היקר בהצלת הרבים, הן בשיחות ודרשות חוצבי להבות אש, והן בהפצת ספרים ומאמרים רבים, בנושאים שונים ומגוונים, בהלכה ובהגדה בנגלה ובנסתר. כמו כן פרסם מאמרים לחיזוק התורה והדת בעילום שם. "אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ".

במיוחד היכה גלים ספרו על ענייני טהרה וסגולת ימי השובבי"ם המשמש כאבן יסוד בחצרות חסידים ואנשי מעשה כשהביא את ספרו זה למרן הגאון הגדול הצדיק ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך זצוק"ל אחז בו בשני ידיו ונשקו בחיבה ואף עיטרו בהסכמה מופלגת המתנוססת בראש הספר. "אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ".

בענין גיוס השמד והזימה, וג' עבירות החמורת שנמצא שם וכו', לא נתנו מנוח לנפשו, ופצעו את לבבו, דמעות רבות כמים הוזיל מעיניו על 'גזירת הגיוס', וזה בטוח כי כל מי שהולך לצבא קשה מאד שיוכל לשמור על עצמו ולצאת משמה בלי שום פגם לנפשו רח"ל, ומדרדרים אותו בכוונה שם, עד שכל הדת נהרס וחוזר הביתה כגוי גמור ממש.

ומספרים לאחרונה על בחור אחד מהישיבה שלקחו אותו בכח לצבא ותוך כמה חודשים זרק את הכל, ולא נשאר לו כלום. והגאון הצדיק זצוק"ל הדיר שינה מעינו, ואמר לנו שאסור להתפשר על ענין הגיוס כלל וכלל, ובכל כוחו התאמץ לפעול פעולות גדולות ונצורות להשיב מלחמה למגייסים כמו גפני וכל יהדות התורה שעושים פשרות עם גזירת הגיוס וכו' שהם משכילים בלבוש חרדים.

הַצַּדִּ֣יק אָבָ֔ד וְאֵ֥ין אִ֖ישׁ שָׂ֣ם עַל־לֵ֑ב וְאַנְשֵׁי־חֶ֤סֶד נֶאֱסָפִים֙ בְּאֵ֣ין מֵבִ֔ין כִּֽי־מִפְּנֵ֥י הָרָעָ֖ה נֶאֱסַ֥ף הַצַּדִּֽיק...
הצדיק זכה לקדש שם שמים ברבים!!! ועליו אמרו חז"ל; "אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ". "אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ". "אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ".
בִּלַּ֤ע הַמָּ֙וֶת֙ לָנֶ֔צַח וּמָחָ֨ה ד' אלוקים דִּמְעָ֖ה מֵעַ֣ל כׇּל־פָּנִ֑ים וְחֶרְפַּ֣ת עַמּ֗וֹ יָסִיר֙ מֵעַ֣ל כׇּל־הָאָ֔רֶץ כִּי ד' דִּבֵּר.

-ת.נ.צ.ב.ה-

דווח על תגובה לא ראויה
14.02.2020

2. אין תרופה (דני)

קורונה וירוס שלוש מיליון ערבים יותר מי שבעים שנה ואין תרופה.
המדינה היא מחלה קשה שאין תרופה
אפדמיה

דווח על תגובה לא ראויה
25.02.2020

3. רבנו (שמואל)

אין עליך
בינה להבין ושכל להשכיל

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

כוכבי משמאל. מסר חריף למפקדים צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הרמטכ"ל במסר חריף למפקדים: חריגה מהנהלים תזכה לתגובה חריפה ותקיפה

קרא עוד