"אכזרי לייתם באופן מכוון": הרב אבינר על הפריה מזרעו של מת

האם מותר לסמוך על דעת יחיד בטבילה, כיבוד הורים בשעת כעס, מנהג אחיד לכל ישראל בקטניות ומה פשר הסגולה 'למכור את המחלה'? הרב שלמה אבינר בשות ס.מ.ס.

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 05/02/20 09:18 י בשבט התשפ

"אכזרי לייתם באופן מכוון": הרב אבינר על הפריה מזרעו של מת
הרב שלמה אבינר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

חיבוק לפעוטה

ש: בתור לדואר חיבקתי ונישקתי את הפעוטה שלי, אחר כך העיר לי יהודי ירא שמים שזה אסור בציבור וגם בבית הכנסת?

ת: בציבור מותר, בבית הכנסת לא, כי זה מקום לאהבת ד' בלבד.

העצים מדברים ביניהם

ש: שמעתי שהעצים מדברים ביניהם.  האם זו אמת מדעית או אמונה טפלה?

ת: יש חוקרים הטוענים שהם מעבירים מידע דרך השורשים המסועפים התת קרקעיים,  סוזן סימרד, Suzanne Simard, במהירות גדולה מאוד, כגון אזהרה על התקפת חרקים, ואז העצים מגבירים את כמות הלשד המר בעלים ובקליפה כדי להרחיק את התוקפים, או מפרישים חומר שמושך טורפים שיחסלו חרקים, ובמקרה של בצורת הם יוצרים אקלים נוח.  וכן, דרך השורשים הם מזינים את השתילים הצעירים.  האדם כעץ השדה, ויש לנו מה ללמוד מהם, כגון לתקשר בינינו ולעזור אחד לשני.

ברכת המזון בעבודה

ש: בעבודה נותנים לנו זמן  כדי לאכול אך לא כדי לברך ברכת המזון.  האם אני פטור?

ת: לאכול קצת פחות או קצת יותר מהר ולהשאיר זמן.

ד' מאוכזב ממני

ש: אני מרגישה שד' מאוכזב ממני בגלל שאני לא מתגברת על יצריי.  אני מיואשת ומתוסכלת.

ת: ד' מעריך אותך ואוהב אותך.  כל אחד כפי יכולתו.  כל נצחון קטן שלך יקר מאוד בעיני ד'.  חזקי ואמצי.

מכירת מחלה

ש: אחי מאוד חולה.  שמעתי שיש סגולה למכור את המחלה לגוי תמורת תשלום, אפילו ללא ידיעתו על ידי מתן כסף.  זה נכון?

ת: הבלים.

דעת יחיד בטבילה

ש: האם מותר לפסוק כדעת יחיד בעניין טבילה?

ת: לפעמים מקילים בשעת הדחק ויש לשאול תלמיד לחכם (הגאון הרב יוסף אייזענבערגער, דיינא רבא דק"ק שיכון סקווירא בניו יורק ומח"ס שו"ת שבטי ישראל, סיפר: לאחרונה באה שאלה לידי, באשה שהלכה לטבילה ואחר כך מצאה לפלוף יבש מחוץ לעין, והרי ההלכה הוא דאפילו תוך העין חוצץ, אמנם בתוך העין יש שיטת הראב"ד דרק לטהרות החמירו, אבל כאן היה בחוץ דאפילו לח חוצץ כל שכן יבש, ואמרתי שתחזור ותטבול.  אמנם אחר שחזרה וטבלה, תפסה את עצמה שכבר משחה פניה בתמרוקי הנשים.  אמרתי שתטבול עוד פעם.  אחר שטבלה ולנתה תפסה את עצמה שלא הסירה קודם טבילה את ה'דעאדריענט' ששמה על השערות תחת אצילי ידיה, וידועה דעת הפרישה דכל מקום שער נידון לעצמו, ולפי"ז אפילו אם אינה מקפדת, שהרי רצתה בכך, הוי כרובו שאינו מקפיד דחוצץ מדרבנן.  אמנם רוב ראשונים לא סוברים כן, ובשבט הלוי כתב דסתמא דסוגיא דעלמא הוא לא כהפרישה.  ועוד סניף לזה הוא מש"כ בקנאת סופרים להגר"ש קלוגער זצ"ל מחדש חידוש עצום הלכה למעשה, דהא דשער נידון לעצמו ורוב שערה חוצץ אפילו באינה מקפדת, היינו דווקא אם השער עצמה קשור, אבל לגבי לכלוך שעל גבי השער נידון השער כחלק מהגוף, ואע"פ שלא נקטו כן לדינא, אבל כיון שהיה יומא דהילולא של הגאון ר' שלמה קלוגער, סמכתי עליו בזה, מאחר שכבר לנתה.  
ומו"ר הדעברעצינער רב זצ"ל [מח"ס שו"ת באר משה] אמר לי כשבא שאלה של חציצה לפני שלנתה, אז תעשה כמו שאתה רוצה, אבל אחר שלנתה זאל מען אראפברענגען הימל אויף ערד ("להפוך שמים וארץ") להקל. וחשבתי להשוות לזה סיפור באחד שלא היה לו בנים הרבה שנים, והזכיר עצמו אצל הרה"ק בעל התניא זי"ע, ובעל התניא שלחו להרה"ק ר' שלמה קארלינער זי"ע, ואמר לו הר"ש מקארלין שיתן סכום גדול של כסף ועי"ז יוושע בילדים. הלה היה עשיר אבל קצת קמצן ואמר שלא יכול ליתן כל כך כסף בלי להיוועץ עם אשתו קודם, שהלא היא שותף בדבר, ועד שדיבר עם אשתו והחליטו לשלם הכסף כדי להיוושע, כבר פנה היום.  למחרת חזר הלה לר"ש קארלינער, אמר לו הר"ש: "כבר אחרת את הזמן".  הלה שאל למה?  והר"ש הסביר לו שבגלגול הקדום ביזה הוא תלמיד חכם, ואמרו חז"ל על זה שאין לו תרופה למכתו, אבל הסמ"ע מביא מהרמב"ם דעל ידי שישלם ליטר זהב, יכול להיות תרופה למכתו, ואתמול היה היומא דהילולא של הרמב"ם וידוע דביום הילולא דצדיק יכולים לפסוק כמותו אע"פ שבאמת אין פוסקים בזה כמותו, לכן אמרתי לך לשלם סכום זה שהוא שויות של ליטר זהב, אבל מאחר שכבר היום, כבר אין זה מועיל, אם אתה רוצה תחכה לשנה אחרת. קובץ 'המדריך להוראה' - חוברת א, אלול תשע"ו, עמ' מו-מז - מ"צ).

עזרה לאמא

ש: אני עוזר לאמי לנקות לפסח, אך היא עצבנית, וכל הזמן צועקת עליי.  מה לעשות?  להמשיך?

ת: ודאי.  ככל שזה קשה, יותר גדול השכר שלך.  עיין ס' נדחי ישראל פרק כט.

שמירת זרע

ש: בחור צעיר נהרג וארוסתו רוצה שישמרו את הזרע שלו כדי שתוכל ללדת ממנו.  מותר?

ת: לא.  א. הלכתית, מת אינו חייב בפריה ורביה.  ב. מוסרית-אנושית, זה אכזרי מאוד לייצר יתום באופן מכוון.

מנהג אחיד בקטניות

ש: למה לא עושים מנהג אחיד לכל ישראל בקטניות?

ת: כמובן, זו שאלה על על כל המחלוקות.  אך זה תפקידו של הסנהדרין.  אכן מרן הרב קוק אומר שאחדות הפסיקה תהיה לעתיד, ובהווה עבודתנו היא לכבד אחד את פסיקת השני.

ברונו גרונינג

ש: האם שיטת ריפוי של ברונו גרונינג עוזרת?

ת: לא מדעי.  אנרגיות שלא קיימות.