תוספי מזון צריכים הכשר? הרב אבינר משיב

מה קודם, כיבוד אם או חתונה? האם מותר לנערים להתנדב עם קשישות, ולהיפך? מה המשמעות כאשר חשבו שאדם מת, והוא חי? ומדוע אין מברכים על הנאה ממוזיקה? הרב אבינר בשות סמ"ס

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 29/01/20 07:59 ג בשבט התשפ

תוספי מזון צריכים הכשר? הרב אבינר משיב
הרב שלמה אבינר, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

כיבוד אמו

ש: אמי מאוד מוגבלת ואני חי איתה, אך בנות שאני פוגש לשידוך מסרבות שנגור איתה. מה לעשות?

ת: א. חובתך לאמך קודמת, גם אם זה עולה לך ביוקר. ב. יש להתחתן עם בחורה עם לב טוב, ואם הן מסרבות, אז אין להן לב טוב.

עבודת ד' לשמה

ש: האם כל יהודי במדרגתו ראוי שישתדל כמה שמצליח, אפילו רק זמן מועט, שכל מעשיו ודבריו יהיו בשביל עבודת ד' והתקרבות אליו?

ת: המדרגה שהכל לשם שמים היא מדרגה גבוהה, מדרגת הטהרה במסילת ישרים, ופרק חמישי של שמונה פרקים המציין שזה קרוב למדרגת הנבואה.  אבל קצת לשם שמים, כמה שאפשר, זו מדרגת כל אדם, אפילו ילדים, כפי שמובא בספר אבן שלמה.  ויש לעשות בהדרגה, כדברי הרמב"ם בסוף מורה נבוכים, כפי דברים שיותר קרובים לעבודה לשם שמים: תפילה, לימוד אמונה, לימוד הלכה וכו'.  כמובן, אם אדם מתאמץ לעשות לשם שמים, אך מצד שני, הוא עדיין עושה עבירות, או לא מקיים מצוות, כדברי רבנו אברהם בן הרמב"ם בתחילת ספרו המספיק לעובדי ד', שעשר שנות צום מתוך חסידות יתקפחו בגלל אכילה אחת מן הגזל.

כשרות תוסף מזון

ש: האם תוסף מזון בצורת כדור צריך הכשר?

ת: לא אם חסר טעם.

התנדבות בת לקשיש

ש: לגבי פרויקט התנדבות עם קשישים, מותר לבת להתנדב לקשיש, ובן לקשישה?

ת: בלית ברירה. כמה שאפשר, צריך בן לקשיש ובת לקשישה.

הרכבה על חושחש

ש: בגינתנו יש עץ חושחש בוגר, שהוא עץ הדר עם פירות לא אכילים.  אלו פירות הדר מותר להרכיב על גזעו?  אפשר לשלב סוגי פרי, על ענף אחד תפוז, ועל ענף אחד קלמנטינה?

ת: חושחש הוא תפוז בר. מותר להרכיב עליו תפוז קלמנטינה ומנדרינה, - שהם מין אחד יחד איתו.  ועל ידי גוי אפשר אשכולית, לימון, פומלה, פומלית, - שהם ספק מין אחד.

חשבו שאדם מת

ש: אם אמרו על אדם שהוא מת ובסוף הוא חי, מה זה מבשר עבורו?

ת: לא טוב ולא רע. ב"ה שהוא חי.

ברכה על מוזיקה

ש: למה אין מברכים על הנאת המוזיקה?

ת: איננו יודעים הכללים של חז"ל על מה מברכים ברכת הנהנין. וכן כתב רבינו בחיי בספרו שלחן ארבע (סוף שער א: "אמנם לא תקנו ברכה כשישמע אדם קול כנור ועוגב ערב מאד שהנפש שמחה בו ונהנית ממנו, וכתיב שיר השירים 'כי קולך ערב', והטעם מפני שהקול אין לו ממש. ואם תאמר הריח גם כן אין לו ממש, הרי יש ממש לפירות ומהם יצא הריח. ואם תאמר אף הקול יש ממש לכלי או לאדם המשורר, אינו דומה הריח של הפירות לקול היוצא מגוף האדם או הכלי, כי ריח הפרי או הבושם הוא מגופו ועצמותו של פרי או הבושם, וקול האדם או קול הכלי אינו מגופו ועצמותו אלא מצד הרוח המנשב בו". והובא להלכה במגן אברהם רטז סק"א – מ"צ).

אוטיסט

ש: יש לי בן אוטיסט. אמרו לי לבכות בתיקון חצות ולמרוח לו דמעה על המצח. יש לזה מקור או זו המצאה?

ת: המצאה. אבל זה  ודאי טוב ככל תפילה מכל הלב.

דירה עם עבירות

ש: מה המקור לכך שאין לזוג חדש שהתחתן לגור בבית שנעשו בו עבירות?

ת: אין לכך מקור קדום. אפשר לגור. מזל טוב.