פורום השואה הבינלאומי: החשיבות של ריצה לקראת מנהיגי האומות

רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו מסביר את החשיבות לכבוד שיש להעניק למנהיגי אומות העולם שהגיעו ארצה. הרב עושה אבחנה בין סוגי הברכות שיש לברך למנהיגים השונים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/01/20 20:19 כה בטבת התשפ

פורום השואה הבינלאומי: החשיבות של ריצה לקראת מנהיגי האומות
הרב שמואל אליהו. לכבד את המנהיגים, צילום: אלישמע סנדמן

היום יבואו לישראל נשיאים, מלכים, ראשי מדינות, ראשי ממשלות. הגמרא אומרת שיש חשיבות גדולה לָרוּץ לִקְרַאת מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, וְלֹא לִקְרַאת מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל בִּלְבַד, אֶלָּא אֲפִלּוּ לִקְרַאת מַלְכֵי עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים, שֶׁאִם יִזְכֶּה, יַבְחִין בֵּין מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל לְמַלְכֵי עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים. (ברכות יט: 'במקרה' גם הדף היומי).

הסיבה לריצה היא שכבוד השליטים הללו הוא חלק מכבוד ה'. לכן מברכים עליהם: "תָּנוּ רַבָּנָן, הָרוֹאֶה מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, אוֹמֵר, "בָּרוּךְ שֶׁחָלַק מִכְּבוֹדוֹ לִירֵאָיו". מַלְכֵי עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים, אוֹמֵר, "בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן מִכְּבוֹדוֹ לְבָשָׂר וָדָם". (ברכות נח.).

הגדרה של מלך היא "שליט" שמשפט המלוכה בידו. לכן לא מברכים על סגן נשיא, שר, ראש עיר. כמו כן לא מברכים על שופטים שמשילותם לא נקראת מלוכה. כמו כן לא מברכים על שיירה של מכוניות שבתוך אחד מהם הנשיא, ולא מברכים כשרואים אותם במסכים. הפטור הזה לא פוטר אותנו מלהודות לה' יתברך בכל כוחנו ובכל ליבנו. 

כשרואים את פוטין במסכים אפשר להודות לה' ולומר: "מודים אנחנו לך ה' יתברך שאנו רואים אל נשיא רוסיה מכבד את עם ישראל וירושלים. האומה שרדפה את ישראל והגלתה רבים לסיביר. שכרתה ברית עם הנאצים וגזרה עלינו גזרות רעות מאות שנים, מבינה היום את מעלתם של ישראל, מכירה בזכותינו על ארץ ישראל. יהי רצון שעל כל האומות יאמר: "לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר: וְרָאוּ גוֹיִם צִדְקֵךְ וְכָל מְלָכִים כְּבוֹדֵךְ וְקֹרָא לָךְ שֵׁם חָדָשׁ אֲשֶׁר פִּי ה' יִקֳּבֶנּוּ".

כשרואים את סגן הנשיא האמריקאי מייק פנס אפשר להודות ולומר: "מודים אנחנו לך ה' יתברך על סגן נשיא האומה האמריקאית שמכבד את ישראל, ורואה בנו היום את התקיימות הנבואות, ובמיוחד נבואת ישעיהו (סו): "מִי שָׁמַע כָּזֹאת מִי רָאָה כָּאֵלֶּה הֲיוּחַל אֶרֶץ בְּיוֹם אֶחָד אִם יִוָּלֵד גּוֹי פַּעַם אֶחָת כִּי חָלָה גַּם יָלְדָה צִיּוֹן אֶת בָּנֶיהָ: הַאֲנִי אַשְׁבִּיר וְלֹא אוֹלִיד יֹאמַר ה' אִם אֲנִי הַמּוֹלִיד וְעָצַרְתִּי אָמַר אֱלֹהָיִךְ". יהי רצון שיכירו כל האומות כי אתה גאלת אותנו והבאת אותנו לארצינו, ואתה עתיד לקיים בנו את כל נבואות הגאולה. "ודבר אחד מדבריך לא ישוב ריקם"

כשרואים את שאר הנשיאים והמלכים וראשי הממשלות אפשר לברך: מודים אנחנו לך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שמתקיים בנו ובירושלים "לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ וִישׁוּעָתָהּ כְּלַפִּיד יִבְעָר: וְרָאוּ גוֹיִם צִדְקֵךְ וְכָל מְלָכִים כְּבוֹדֵךְ וְקֹרָא לָךְ שֵׁם חָדָשׁ אֲשֶׁר פִּי ה' יִקֳּבֶנּוּ". יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שיתקיים בנו "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם: וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם: וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". אמן ואמן.