הרב אבינר על הכנסת תלמודי התורה לחמ"ד: "ברכה גדולה. אין סינון"

הרב שלמה אבינר מברך על ההחלטה להכניס את תלמודי התורה ובתי הספר התורניים לתוך מסגרות החמ"ד: "עתה שזה בתוך החמ"ד, כל תלמיד עני יוכל ללמוד. להחזיק בכוח את תלמודי התורה בחוץ הוא מדיניות של קפיטליסטים"

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 06/01/20 13:31 ט בטבת התשפ

הרב אבינר על הכנסת תלמודי התורה לחמ"ד: "ברכה גדולה. אין סינון"
תלמוד תורה. אילוסטרציה, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ש: כיצד להתייחס לתכנית החדשה של החינוך הדתי להכליל גם תלמודי תורה?

ת: מעולה. מזמן היה צריך לעשות זאת! כל המרבה בתלמוד תורה, הרי זה משובח. לימוד תורה הוא קיום האומה.

ש: אבל מה עם ילדים שהוריהם לא רוצים שילמדו כל כך הרבה תורה?

ת: בלי כפיה. עיין באור שמח תחילת הלכות תלמוד תורה, שהתורה לא מכריחה את האדם ללמוד תורה יומם ולילה, כי אי אפשר לכפות עליו דברים מעבר ליכולתו, אלא מלהיבה אותו להרבות בתורה, וכל המרבה הרי זה משובח.

ש: אז יהיו בכל בית ספר שני מסלולים?!

ת: כן. אין להיות קיצוני סגור ולדרוש שכולם יהיו אותו דבר  בעניינים אלה, יש להיות ליברלי. אין אדם לומד תורה אלא במה שליבו חפץ.

ש: ואם ילד ממשפחה מסורתית ירצה להתקבל לתלמוד תורה?

ת: בוודאי יקבלו אותו. אין סינון. "היזהרו מבני עמי הארץ שמהן תצא תורה" (סנהדרין צו, א). ייתכן בן להורים חלשים בתורה, והוא יצא תלמיד חכם.

ש: ומה עם הורים עניים שלא יוכלו לשלם לתלמוד תורה?

ת: אם זה בתוך מסגרת החינוך הממלכתי דתי, אמור להיות שלא יצטרכו לשלם. "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (נדרים פא, א). כל הישיבות הגבוהות מלאות תלמידים של הורים דלים בתורה ודלים בכסף. וכן כל הארץ מלאה תלמידי חכמים שהוריהם כנ"ל. אכן תלמודי התורה הקיימים הם בלית ברירה יקרים, ומעבר ליכולת הכספית של עניים. עתה שזה בתוך החמ"ד, כל תלמיד עני יוכל ללמוד. להחזיק בכוח את תלמודי התורה בחוץ הוא מדיניות של קפיטליסטים.

ש: ובסיכום?

ת: תלמודי התורה הביאו ברכה עצומה. ועתה הברכה עוד תגדל בחסדי ד' עלינו.