שחמט פוליטי

צומת הדרכים העומדת בפני בצלאל סמוטריץ', והסיבות בעד ונגד להצטרפות לרב פרץ מהדלת האחורית

חדשות כיפה אברהם אייזנברג 03/01/20 10:05 ו בטבת התשפ

שחמט פוליטי
שר התחבורה סמוטריץ'. צומת דרכים, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אקדים ואציין כי אתר 'כיפה' האהוב פשוט מושלם בכל המדדים: עיצוב חדשני ומרהיב, תוכן מרתק ומחכים, סיקור אקטואלי הוגן ואתי. להלן יוצג טור דעה שעל כתיבתו שקדתי עד לשעות הלילה המאוחרות/

כציוני דתי מן השורה (ללא זיקה פוליטית) אשמש לפה לכל מכריי ואתייחס בשורות הבאות לרוחות הסערה שמתעצמת וגוברת בשבועות האחרונים ועודנה שיחת היום במגזר הדתי ומחוצה לו.

כידוע, הכל החל בעקבות הפצצה הפוליטית שהטיל שר החינוך הרב רפי פרץ (הבית היהודי) אשר סיכם עם איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) על ריצה משותפת, בהותירם מקומות ריאליים (2,5) לחברי האיחוד הלאומי.

ומאז - בכל הימים הללו שר התחבורה הנמרץ בצלאל סמוטריץ' שוקל את צעדי התגובה האפשריים בעקבות הפגיעה האישית בכבודו מהדיל שנרקם בחשאיות כדי לקבור סופית את רעיון הפריימריז הפתוחים שהגה יחד עם איילת שקד, ובהינתן שאין חולק על כך שבסדר הזמנים המצומצם עד לסגירת הרשימות אין היתכנות לעריכת פריימריז פתוחים ואיחוד מלא בין הרשימות ובנוסף אין סיכוי ממשי ל'פוטש' נגד הרב רפי פרץ בכינוס המרכז - 

אזי הגיע רגע האמת ועליו לבחור באחת מן האפשרויות הבאות:

1. חיבור טבעי ומתבקש לרשימת הבית היהודי ועוצמה יהודית , בייחוד שמנהיגיה מפצירים בו בפומבי להשתלב ברשימה המאוחדת בזרועות פתוחות ואף נכונים לנהל עימו מו"מ רציני לגבי העתיד הצפוי.

2. הפעלת לחץ ציבורי ואישי על ראשי הימין החדש וזאת בתקווה שלבסוף יתרצו לצרפו לשורותיהם.

3. ריצה עצמאית או יציאה לפסק זמן מהחיים הפוליטיים (שזהו התרחיש הבלתי סביר והגרוע מכל).

במפתיע נראה שהתרחיש השני הוא המועדף עליו בשלב זה, ואזי עולות מאליהן התהיות המתבקשות: הרי הימין החדש הוקמה כתנועה ליברלית שמהעבר האחד 2 נשים חילוניות מצפון ת"א ומהצד השני בני הציבור הדתי, כשהיעד השאפתני שלא הושג עד כה -הוא הגדלת הכח הפוליטי בעזרת קולותיהם של מצביעים חופשיים מהימין הרך (לדוג': מצביעי זהות לשעבר ומאוכזבי ליברמן) ובוודאי שאין בנמצא משבצת מתאימה לנציג חרד"לי מובהק, שעלול להרתיע מצביעים פוטנציאלים (עיין ערך העליהום האגרסיבי על נאום מלכות בית דוד של סמוטריץ).

ומעבר לזאת שבימין החדש אין פריימריז לרשימה או לחילופין מרכז מפלגה והס מלהזכיר היוועצות ברבנים- הרי הרביעייה הפותחת תפוסה עד אפס מקום (בנט ושקד, כהנא וססובר) "במקרה" ללא אף מועמד/ת מזרחי/ת לרפואה, כך שלא ברור מהו המיקום ברשימה אליו מכוון סמוטריץ ומה יהא על מס' 2 באיחוד הלאומי אופיר סופר?

להערכתי, בתת מודע הכל נובע מכך שסמוטריץ' שהוא ללא צל של ספק הכוכב העולה של הציונות הדתית התאהב בפופולריות הרבה שצבר בתפקידו החדש במשרד התחבורה (אגב, אין חולק על כך שאת התפקיד המיניסטריאלי הבכיר הוא קיבל רק בזכות בן גביר, ולולא הבלוק הטכני בבחירות אפריל עם עוצמה -יהודית הכוח הפוליטי של הציונות הדתית היה נמחק כליל).

ככל הנראה, הוא הבין היטב שבדרך להגשמת חלומו משכבר הימים לכבוש את ראשות המפלגה שמימין לליכוד ולהשתלב בעמדת מפתח מובילה - הוא יצטרך להתנער מהתדמית הקיצונית שדבקה בו ולהתאים את עמדותיו לקונצנזוס הישראלי. הרי באם יתממשו ההערכות והסקרים וגוש הימין לא ישיג 61 מושבים – אזי יגברו הסיכויים שבממשלת אחדות שתוקם הבית היהודי & עוצמה יהודית יוותרו מחוץ לקואליציה.

בל נשכח, שבכחול לבן בראשות גנץ ניהלו מגעים מתקדמים עם הימין החדש לצרפם לממשלת מיעוט – מה שהוביל להחלטת נתניהו למנות את בנט לשר הבטחון. זוהי מערכת הבחירות השלישית ויש להפיק את הלקחים מכל קודמותיה, כאשר בסיכום מועד א' רק  5 מנדטים בלבד + שיריון 1 בליכוד, ואילו במועד ב': 7 מנדטים ו-84,000 קולות שהלכו לאיבוד.

ומה יהא כעת בסבב ג' – ימים יגידו!

שבת שלום,

אברהם אייזנברג