סגור

"חנוכה הוא חג חילוני?"

למה לכאורה לא צריך להיבהל מהצירוף של חנוכה וחג המולד? האם חנוכה הוא חג של חול? ואיך בכל זאת יוצקים קדושה בחג? הרב אברהם סתיו בטור מיוחד על חג החנוכה.

הרב אברהם סתיו
כח בכסלו התשפ
,
26 בדצמבר, 2019 12:18
הרב סתיו

הרב סתיוצילום: מרים צחי

כל החנוכריסמס הזה? קל לנו להתעצבן על עיריית תל-אביב והאוניברסיטה העברית, לשתף פוסטים נוקבים של רבנים, ולא לשים לב שיש כאן משהו עמוק, משהו מהותי לחנוכה שלנו.
כי חנוכה הוא חג חילוני. כלומר, המצוות שבו הן מצוות דתיות כמובן: הלל, על הניסים, הדלקת נרות. אבל כחג, הוא חג חילוני. כל המסיבות והפסטיבלים וההצגות – חילוני לגמרי.

נדייק שנייה את האמירה הזו, כי היא יכולה להיות קצת מבלבלת. יש עוד חגים עם מסיבות ופסטיבלים שלא בדיוק אומרים בהם דברי תורה. אבל בכל החגים המסיבות הללו הן מצווה דתית, ובחנוכה הן סתם מסיבות. וזה גם לא קשור לכך שאנחנו חיים בחברה חילונית. השולחן ערוך כתב את זה כבר לפני חמש מאות שנה: "ריבוי הסעודות שמרבים בהם הם סעודות הרשות, שלא קבעום למשתה ושמחה". "סעודות רשות" זה אומר: אתם סתם אוכלים. מנקודת מבט דתית, חנוכה הוא בכלל לא חג. הוא פשוט זמן שמדליקים בו נרות ומודים על הנס ואחר כך חוזרים לעבוד וללמוד תורה.

וכל המפגשים המשפחתיים והמסיבות עם החברים לעבודה? זה סתם. "סעודות הרשות". ואם זה סתם, אז אין הבדל גדול בין הסתם שלנו לסתם שלהם. ולמה לא לאחד את מסיבת החנוכה עם חגיגת הכריסמס שאומרת (עבור רוב החוגגים כיום) בדיוק אותו דבר?

לא היינו מעלים על דעתנו לאחד את חג הפסח והפסחא, גם אם הם נופלים בערך באותו זמן, כי אלו חגים שיש להם תוכן. כי 94% מהיהודים בישראל קוראים את ההגדה בליל הסדר. וזה לא עובד יחד עם חג הפסחא. כמו שיום כיפור לא יכול להתחבר עם צום הרמאדאן. אבל בחנוכה יש יותר אנשים שאוכלים סופגניות מאשר כאלו שמדליקים נרות בקביעות (שמונים אחוזים של אוכלי סופגניות. שזה מספר מטורף אם מורידים מכלל האוכלוסייה את הרגישים לגלוטן ואת שומרי המשקל). וכיוון שהסופגניות אינן קדושות יותר מן הצלי של חג המולד (גם אם הן לרוב קצת יותר כשרות), אין שום סיבה שלא לאחל, כפי שעשתה השופטת חיות, לנוצרים וליהודים גם יחד חגי חורף שמחים.

וכאן נכנסת לתמונה אחת הפסיקות ההלכתיות הכי תמוהות של ר' משה איסרליש, הרמ"א: "נוהגין לומר זמירות ותשבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודת מצוה". הסעודות עצמן, מסכים הרמ"א, הן סעודות רשות. אבל יש לכם אפשרות להפוך אותן לסעודות מצווה – אם תיצקו בהן תוכן רוחני, "זמירות ותשבחות". 

יש אפשרות לקחת את הסעודות הללו, שהן לגמרי חול, ולהפוך אותן לקודש. מנקודת מבט הלכתית-משפטית זה רעיון מאד מוזר: ואם נאמר זמירות ותשבחות סתם כך בארוחת הערב של ט"ז חשוון, גם היא תהפוך לסעודת מצווה? אבל בחנוכה זה אפשרי, אולי זה אפילו כל העניין. וזה ממש ממש בידיים שלנו: להכניס רגעים של קדושה, של משמעות, בכינוסים החברתיים והמשפחתיים, ולראות שמשהו באוויר משתנה.

כי זה הרי הסיפור של חנוכה. סיפור של ניצחון צבאי, של הקמה מחדש של מלכות ישראל, אשר לכל ארכו השקיעו מתתיהו ובניו מאמצים אדירים כדי להפוך אותו לניצחון רוחני. התיאורים בספר מקבים על יישום דיני המלחמה של התורה, הנאומים של יהודה לפני ואחרי הקרבות, זה משהו שאתם חייבים לעצמכם בחג הזה.

וכל המאמץ הזה נבע מכך שחנוכה הוא חג החיים האמיתיים. אנחנו כבר לא ביציאת מצרים, כשמישהו אחר עושה לנו את כל העבודה; בחומר וברוח. חנוכה הוא חג של בני אדם שפועלים בתוך העולם הזה, שנלחמים מלחמות אמיתיות ומנהלים פוליטיקה אמיתית. והם יודעים שעמוק בפנים יש שם קדושה, ואם נתאמץ מאד נוכל לתת לה מקום ולהנכיח אותה. אבל אם לא, מהר מאד החנוכה יהפוך לחנוכריסמס, בדיוק כמו שקרה בזמן הזה ובימים ההם, לפני אלפיים שנה.

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
26.12.2019

1. ? (אריה)

מה הוא רוצה??

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

2. תמשיך ככה זה טוב! (שלום )

בפסח תביא לנו חידוש מהפכני (שכמובן מסתמך על גדולי הפוסקים וכו')
למה מתאים לחגוג את החג של העבודה זרה המכונה נצרות ששחטה אותנו במשך 2000 שנה וגם עכשיו ממשיכה לנסות להשמיד אותנו- אתה אחת ההוכחות לכך!

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

3. כואב לראות כזה אידיוט חצוף פותח את הפה פעם זה היה על רבנים והיום על הכל (כואב)

מי אתה שתדבר על מועדי ישראל ילדון חצוף

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

4. ישר כח גדול (אישיהודי)

הליצנים שמגיבים כדאי שקודם כל ילמדו את דבריו לפני שמתחצפים

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

5. המבזה את המועדות (מתן)

על תסיקו שום דבר על חנוכה מגיבובי המקורות שהוא מביא,
פשוט תסיקו מסקנות לגבי האיש,

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

6. לא ברור (עמוס בנימין)

לא ברור מה תכלית המאמר הזה. עצם דברי הרמ"א אומרים שאם אתה בשירות ותשבחות ,אתה מכוון,וסעודותיך מצוה. כדאי גם לעיין ברמבן בתחילת בהעלותך ובאריז.ל ובדורכים בעקבותיו ,להבין קצת מאור הימים האלו,במקום לייבש לנו את הצורה. חבל מאוד

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

7. נשמח לדברי תורה במקום.... (אדם מהשורה )

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

8. כמה דברים לא נכונים, חבל שכבודו הולך לכיוון הזה. (כ)

בתקווה שכבודו יזכה להתחדש ולילך בדרךה אמת.

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

9. כמה דברים לא נכונים, חבל שכבודו הולך לכיוון הזה. (כ)

בתקווה שכבודו יזכה להתחדש ולילך בדרךה אמת.

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

10. גם אני כעסתי בגלל הכותרת אבל אז קראתי את המאמר והבנתי שיש כאן "הפוך על הפוך". דיבור על שורשי התופעה ואיך ניתן להילחם נגדה (אז אני משער שהמגיבים הכועסים כנראה לא קראו היטב את המאמר)

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

11. מה דעת כבודו על הרפורמים??? (יהודי)

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

12. צ (יהודי)

לא נמאס לכם להביא אדם שמקשקש ולא מבין מה הוא מדבר....יש ת"ח אמיתיים שיכולים לחשוף תפח מחג מופלא זה והם אין......עצוב.

דווח על תגובה לא ראויה
26.12.2019

13. כותרת זוויתית בעין של טיפש (אורי)

חנוכה אור ליהודים ולכולם. די עם כותרות שטויות. צריך להזיע כדי לומר את האפשרות הזה

דווח על תגובה לא ראויה
27.12.2019

14. יצא המרצע מהשק רב-כומר (חיים)

סתיו הצעיר מתכנן סטרטאפ חדש הוא רוצה להיות הרב -כומר הראשון ובתור הסנהדרין של הדת החדשה
יחדש את חנו -כריסמס ובהמשך את הפסח -פסחא וכך הלאה עד שכולנו נתיוון סופית [ולכל המטוענים להתלהמות ם קראתי אם הכתבה מס פעמים] וגם מי שלא חכם אלא רק עיניו בראשו יבין שזה הדגל המונף כאן

דווח על תגובה לא ראויה
29.12.2019

15. מזל שקראתי גם את 4 פיסקאות האחרונות (דוד)

דווח על תגובה לא ראויה
29.12.2019

16. לכל המתגוללים על הכותב, או שלא קראתם, או שאתם צריכים קורס בהבנת הנקרא (אחד)

דווח על תגובה לא ראויה
29.12.2019

17. לכל הקשקשנות והכותב אולי נשאר מאז מהמתיוונים (חכם מחלם)

נו אין מה לכתוב רק שטויות עם מיץ עגבניות. רמה אפס עם דעה משובשת

דווח על תגובה לא ראויה
29.12.2019

18. לכל הקשקשנות והכותב אולי נשאר מאז מהמתיוונים (חכם מחלם)

נו אין מה לכתוב רק שטויות עם מיץ עגבניות. רמה אפס עם דעה משובשת

דווח על תגובה לא ראויה
29.12.2019

19. אכן כותב דברים של טעם רק כמו ליטאי (יהודה)

מסקנת דבריו היא שהחיבור בין חנוכה לכריסטמוס היא התיוונות וזה ממש נכון. רק יש קצת משחק ברגשות היהודיים בכותרת ובתחילת המאמר, שזה חסידים לא היו מסוגלים לעשות.

דווח על תגובה לא ראויה
29.12.2019

20. איך תמיד יוצא לך כ"כ עקום?! (ש')

אפשר להגיד את המסר של הפסקה האחרונה בלי כל ההבלים שבתחילת המאמר.

ואגב, לא כ"כ "מטורף" ש80% אוכלים סופגניות.. אין בזה שום דבר מחייב, סתם מוכרים/מחלקים את זה בכל מקום וזה טעים להם.

דווח על תגובה לא ראויה
30.12.2019

21. חוכמולגיה היא מחלה ממאירה וכאשר רב הוא חוכמולוג יש כאן כבר מגיפה (בבלי רונן)

כל הכתבה הזו מצטרפת לשורת הגיגים שיצאו ממוחו החוכמולוגי של הרב החכם הזה. ההבדל בין חכם לחוכמולוג אמר פעם פרופ' לייבוביץ הוא בדיוק ההבדל בין זוגיות לפורנוגרפיה. זו הראשונה בונה וזו האחרונה מכלה והורסת. שניהם נראים אותו דבר.

גם הרב הזה ודררשותיו הם פורנוגרפיה דתית ולא יותר.

חבל שאתר כיפה בונה רבנים שמכלים אותנו הציבור הדתי לאומי מבפנים

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

יעלון. שולח אצבע מאשימה לנתניהו צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

יעלון מאשים: "לא הולכים להסדרה אחרי שמשלמים פרוטקשן לחמאס"

קרא עוד