הבית היהודי הוכיחו: הם באמת האחות הבכורה

מנהיגי הציונות הדתית לא מצליחים להניע אף מהלך וצמרת הבית היהודי ממשיכה לשלוט בשיח - ברצותם יהיו בחירות וברצותם הם מסרבים. מנגד פעילים בולטים במפלגה מניעים תהליכים משמעותיים נגד הרב רפי. דבר אחד ברור: מהשטח ועד ההנהגה - הבית היהודי היא האחות הבכירה, כעת ניתן רק לראות מי מבניהם ינצח?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 19/12/19 16:36 כא בכסלו התשפ

הבית היהודי הוכיחו: הם באמת האחות הבכורה
הרב רפי פרץ וניר אורבך| מכניסים חברים חדשים, צילום: כיפה

אחרי שבוע שלם של ספינים אין סופיים מאז פוזרה הכנסת ה-22, עכשיו כבר ברור שיש בציונות הדתית שתי גישות סותרות. הגישה של צמרת הבית היהודי מבקשת לקבע את הרשימה מהכנסת ה-22 לכנסת ה-23 והגישה השנייה של האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית וח"כ שקד שרוצים לעשות שינוי ברשימה על ידי עריכת בחירות מקדימות. למרות שישנם, כביכול, רבים שבעד בחירות מקדימות והחלפת הרשימה, כולם עדיין מחכים להחלטה של הבית היהודי ולא מקדמים את המהלך עד לגזר הדין שיצא מחולות חלוצה.

עד לכתיבת שורות אלו איילת שקד חזרה להתלבט וכל יום דוחה את ההחלטה שלה, סמוטריץ' ממשיך לקרוא לאיחוד עם בית היהודי, שלפי שעה לא נענה לקראתו, בן גביר מחכה שמישהו יקראו לו לשיחה או התייעצות. נראה שכולם מחכים לבית היהודי ואף אחד לא עושה אף מהלך שיקדם את היוזמה עד שהם לא יכרעו לאן פניהם מועדות. 

כל הכוחות האלו היו יכולים להתאחד ולדחוק את הרב רפי לפינה בכדי להביא לפריימריז או לאיחוד בין המפלגות, אולם, לפי שעה, דבר לא נעשה. למה? בגלל שלמרות כל הבלאגן והעסקנות, כנראה שבאמת יש עדיין אחות בכורה שמחכים למוצא פיה. 

השבועות האחרונים הוכיחו כי שקד, סמוטריץ' ובן גביר לא יעשו דבר מאחורי גבם של הבית היהודי, למעט דיבורים, שיקדם מהלך יותר גדול. בבית היהודי תמיד חשו שהם הגושפנקה העיקרית והסופית, וכעת כולם מוכיחים להם שהם צודקים. ברצותם יהיו פריימריז וברצותם הם מסרבים. 

בינתיים פעילים בולטים בבית היהודי מניעים את המהלכים הכמוסים ואולי אף המשמעותיים ביותר. ברגעים אלו ממש אוספים חברי המרכז חתימות להבאת ההחלטה לאיחוד מרכזי הבית היהודי והאיחוד הלאומי ובחירות בתוך המרכז המאוחד, מנגד ישנה קבוצה שתומכת בקיבוע הרשימה ורוצה להביא את ההחלטה להצבעה במרכז. הבית היהודי לא רק מעלים הצעות, אלא גם פועלים. קבוצות חזקות וגדולות במכרז נפגשות באופן תדיר עם השר סמוטריץ' בלשכתו ומביעות את תמיכתן בו ומבטיחים בפניו לקדם את היוזמה לאיחוד המפלגות ובחירות במפלגה המאוחדת.   

בין אם זו הנהגת המפלגה ובין אם זה פעיליה, ניתן לראות בברור מי ששולט בשיח המרכזי בציונות הדתית - וזו כמובן הבית היהודי. אין מהלך, יוזמה או פעולה שאפשר לעשות בלעדיהם. עכשיו השאלה המרכזית היא מי ינצח השטח או ההנהגה?