מי מפחד מבן גביר?

על רקע הקולות המתנגדים לקיום פריימריז פתוחים בציונות הדתית, איתי גרנק מסביר מדוע בן גביר יסייע לציונות הדתית במידה ויבחר

חדשות כיפה איתי גרנק 18/12/19 16:48 כ בכסלו התשפ

מי מפחד מבן גביר?
עו"ד איתמר בן גביר, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

הטיעון המרכזי שנשמע מפי מתנגדי הפריימריז הפתוחים ואיחוד למפלגה אחת הינו, שעורך הדין איתמר בן גביר ייקח את המקום הראשון, והוא אינו מייצג את רוב הציונות הדתית. איתמר באמת מייצג חלק קטן מהציונות הדתית, אבל חלק שצריך שקולו יישמע. בן גביר קיבל בבחירות שני מנדטים, אך בגלל אחוז החסימה הגבוה, הוא לא נכנס. לציונות הדתית הקלאסית בשיא כוחה יש בערך שנים עשר מנדטים, וראינו את זה בבחירות 2013 (היום רוב המנדטים בליכוד ובשאר המפלגות) .כלומר, איתמר בן גביר מייצג שביעית מהכוח הפוטנציאלי של מפלגה אחת גדולה ומאוחדת. 


נכון, קהל התומכים של בן גביר נוכח יותר ברשתות, והוא קהל יותר חם, אך אם בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד יתגייסו למפקד כזה, הם יביאו קהל יותר גדול לפחות פי שניים למפקד. כי בדרך כלל מפקד הוא נגזרת של הכוח הפוליטי בקלפי. איתמר בן גביר לא מייצג את הדרך שלי. דרכנו היא דרך שונה. אך הוא מייצג קהל רחב שאינו דווקא עם כיפה על הראש, קהל מסורתי חם. פגשתי אותו בשלוש עשרה השנים האחרונות שגרתי ביפו עם הערצה לבן גביר ולדרכו.

צריך לומר את האמת. כרגע, על אף ההצהרות של בצלאל, איילת, מוטי ואופיר, ואפילו  הרב רפי, שהם מוכנים לפריימריז פתוחים ומפלגה אחת – בפועל, כל אחד מהם לא מצטרף מסיבה אחרת. אפילו הזמנו אותם לאירוע השקה כדי להראות להם שזה אפשרי וריאלי, אבל בסוף כנראה, מה שהציבור רוצה - לא מעניין. והמחיר, המחיר יהיה בקלפי לצערי, אם לא יהיה איחוד ופריימריז. 
מי שעוקב בימים האחרונים אחרי הסקרים והרשתות רואה שהציונות הדתית בשלה לאיחוד למפלגה אחת ופריימריז פתוחים. בסקר שעשיתם באתר כיפה, התוצאות הראו ששמונים אחוז מהציבור הדתי לאומי תומך בפריימריז פתוחים, ומעטים בודדים תומכים בכל אחת מהאפשרויות האחרות. 

נפגשתי עם בן גביר ואנשיו כמו עם שאר חברי הכנסת וסביבתם. בן גביר הוא היחיד כרגע שמוכן לפריימריז פתוחים ואף הכין את הפעילים שלו לכך. השאלה היא, מי מפחד ממנו? אני לא מפחד, כי אני בטוח שבמפקד כזה, הציונות הדתית תבוא בכל הכח שלה. כי כשהמצב כל כך קשה, כולם מתגייסים. מפקד כזה יביא לבחירת מועמדים מכל הזרמים – הכיפות הקטנות והגדולות, אנשי ההר והעיר, הליברלים והשמרנים. אני  בכל אופן אלחם שלכולם יהיה מקום במפלגה אחת מאוחדת והיא תייצג את כולם.

איתי גרנק הוא ממובילי המחאה לאיחוד מפלגות הציונות הדתית וקיום פריימריז פתוחים