על פלורליזם אמיתי ופתיחות מעוותת

"יש להתווכח ולחלוק אם סוברים שהצד השני לא צודק, אלא השלום הוא במשמעות של כבוד כלפי השני. לא ביטול הדעה העצמית, אלא כיבוד הדעה הנגדית" | דעה

חדשות כיפה הרב אורי בצלאל פישר 04/12/19 10:46 ו בכסלו התשפ

על פלורליזם אמיתי ופתיחות מעוותת
מחלוקת לשם שמים? בית מדרש, אילוסטרציה, צילום: ישי דמארי, ישיבת הכותל

מספרים שפעם קבוצה של יהודים הגיעה לאי בודד, להפתעתם מצאו שכבר גר שם יהודי. היהודי עשה להם סיור במקום והראה להם את בית הכנסת שהוא מתפלל בו, לאחר זמן עברו ליד בית כנסת נוסף. אנשי הקבוצה שאלו אותו מה בית הכנסת הזה? על כך השיב: זה בית הכנסת שאני לא מתפלל בו.
סיפור זה בא לבטא את המחלוקות והוויכוחים שיש בעם ישראל עד כדי כך שאומרים ששני יהודים ושלוש דעות. אבל, האמת היא שאין כל כך הרבה מחלוקות בעם ישראל. אם נתבונן בכל ההבדלים בין העדות השונות בעם ישראל, נראה שאין מחלוקות בעיקר ההלכות. המחלוקות הן רק בפרטי ההלכות. אין עדה אחת שחולקת וסוברת שאין צורך בהדלקת נרות שבת. כל העדות סוברות שיש איסור ל"ט מלאכות בשבת, רק חולקים בפרטי המלאכות. 

על אף זאת, אנחנו מוצאים שרבנים נחלקים זה עם זה בכל מיני עניינים. והדבר מותר ואולי אפילו מבורך, שעל ידי מחלוקת הדברים מגיעים לידי בירור אמיתי. אנחנו אומרים כל יום בסיום התפילה "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". הראי"ה קוק זצ"ל (בסידור "עולת ראיה") שאל איך אפשר לומר שתלמידי חכמים מרבים שלום בעולם? הרי דווקא תלמידי חכמים חולקים זה עם זה. הראי"ה קוק הסביר שהשלום אינו במשמעות שאין ויכוחים ומחלוקות. בוודאי יש להתווכח ולחלוק אם סוברים שהצד השני לא צודק, אלא השלום הוא במשמעות של כבוד כלפי השני. לא ביטול הדעה העצמית, אלא כיבוד הדעה הנגדית.

כלפי מה הדברים אמורים, לאחרונה התפרסם ויכוח בין ידידיי הרב עידו פכטר והרב עמיחי אליהו. ועלי להעיר בנוגע לדברי הרב פכטר, שהוא תקף את הרב עמיחי אליהו במילים שאינן ראויות ואינן מכבדות. לדבריו, הרב עמיחי אליהו מפתח אופי לוחמני. כמובן, שהדברים  לא נאמרו בצורה ישירה אך, כך משמעות דבריו. כדאי להתווכח בדרך נעימה, ובנגיעה ישירה לטיעונים. 

מחלוקת לשם שמים. בית מדרש. למצולמים אין קשר לכתבה

מחלוקת לשם שמים. בית מדרש, למצולמים אין קשר לכתבהצילום: יוסי זליגר, פלאש 90

נראה שהרב פכטר מרגיש מותקף מצד רבנים שונים, והוא חושב שהדבר אינו הוגן. אולם, הדברים הפוכים לחלוטין. הרב פכטר תוקף דברים רבים שמקובלים על הרבנים והוא לא יכול לחשוב שהוא ישנה את המקובל ואחרים לא יגיבו ויעירו על דבריו. מותר ונכון להגיב על דבריו. והקורא יראה לפי הטענות השונות, מה הנכון והאמיתי.

ולעצם דברי הרב פכטר, עלי להעיר ולומר שלדעתי הפתיחות שעליה מדבר אינה פתיחות אמיתית. כוונתי לומר שהוא טען נגד הרב עמיחי אליהו ועוד רבנים שהם רבנים ששוללים את הדעה האחרת. הם באים ונלחמים בדעות אחרות ואינם מוכנים לסבול ולשמוע את הדעה האחרת. ואין כך הדרך של הציונות הדתית. ועל כך יש להעיר שתי הערות:

  1. אכן, הרב פכטר מוכן לשמוע דעות אחרות, אבל הן הדעות שאינן הולכות בדרך ה' של אלו שאינם שומרי תורה ומצוות. אם נעיין במאמרים שלו, גם הוא שולל דעות אחרות. רק הוא שולל את דעות הרבנים. פתיחות אינה קבלת הדעות שאני מסכים איתן. פתיחות היא גם קבלת דעות שמנוגדות להשקפתי. לא ביטול כל דעה ודעה. במאמרים רבים נראה שהוא בא דווקא לחלוק על הדעות המקובלות והרגילות. לא צריך לומר דווקא את המשונה והשונה. אפשר גם לומר דברים שכולם יסכימו איתם. 

  2. לדעתי, גם ההשקפה שמותר וצריך לקבל כל דעה ודעה, אינה נכונה והיא קצת מסוכנת. כוונתי לומר, כששומעים כל דעה, אנחנו נותנים לגיטימציה לדעה זו. אם אנחנו מוכנים לשמוע ולסבול דעות כפרניות ולתת להן מקום, נביא את התלמידים ואת ילדינו להתייחס לדעות הללו כדעות שאינן משוללות יסוד. ואולי בהמשך גם כדעות שמותר ללכת אחריהן. אכן, יש דעות שעלינו לשלול אותן מכל וכל. 

כבר טענתי במקום אחר, שאחת מהבעיות בציבור הדתי לאומי היא שיש רבים שמוכנים לסבול דעות של אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות. אבל, לא נותנים אותו יחס כלפי דעות של חרדים. לא מדובר על פתיחות מחשבתית, אלא דווקא על סגירות מחשבתית. 

כדאי לנו להיות באמת אנשי אמת, לחפש את האמת – את רצון ה', ולא ננסה לעוות את הדברים ורק לחפש את דעותינו ורצוננו. 

הרב אורי בצלאל פישר הוא מרבני ארגון 'דרך אמונה'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן