אי אמון במערכת המשפט - פיקוח נפש ציבורי

כתבי האישום נגד ראש הממשלה הביאו להתבטאויות קשות נגד מערכת המשפט, דווקא ממי שאמונים עליה, יו"ר ארגון רבני בית הלל, הרב מאיר נהוראי, מגיב לתמיכת הרב דרוקמן בנתניהו, וטוען כי מדובר ב"פיקוח נפש ציבורי"

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 25/11/19 20:29 כז בחשון התשפ

אי אמון במערכת המשפט - פיקוח נפש ציבורי
הרב דרוקמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: צילום מסך מתוך ועידת החינוך של מקור ראשון ומרכז ישיבות בני עקיבא

יום עצוב. הלב כבד, בשעה שראש ממשלת ישראל חשוד בעבירות חמורות

ניתן לדון האם הוא יכול להמשיך לכהן במידה והחוק מאפשר לו. ניתן לדון האם השמועות שהופצו במהלך השנים פגעו בהליכים. ירדו הרבה קבים של שנאה ומחלוקת סביב פרשיות ראש הממשלה. אבל בשורה התחתונה - ישנן מערכות שהן מפקחות על יושרם של אנשי ציבור, ואל לנו לפגוע בהן. הנזק הוא עצום וכל פגיעה בסמכותם פירושו פגיעה בסדר הציבורי. 

ירידת האמון בבתי משפט בשנים האחרונות, היא תופעה שצריכה להדיר שינה מעיני כל אזרח החפץ לחיות במדינה מתוקנת, בין שהוא שופט, עורך דין או מתדיין. ההשערות השונות שהצביעו על הפוליטיזציה של בית המשפט העליון כסיבה העיקרית לירידת האמון בבתי המשפט, אינן בהכרח משכנעות. אולם כעת אנו ניצבים אל מול בעיה קשה יותר; ערכאות השיפוט והביקורת נמצאות תחת שבט הביקורת של מי שאמון עליהן, דהיינו הממשלה והעומד בראשה.
הפגיעה במערכת המשפט על ידי ראש הממשלה, עלולה להביא אותנו לאסון חברתי, שכן ייפגעו מערכות האכיפה והמשפט, וכל אחד ינהג כרצונו וירגיש נרדף בעת שייתפס בקלונו. 

חכמי ישראל לדורותיהם סברו, שהמשפט הפלילי מופקד בידי ערכאות אזרחיות, ולכן פגיעה במעמדן אסור גם הלכתית. איני רוצה לחרוג מסמכותי ולייעץ לראש הממשלה מה לעשות, אולם עלינו לדחות בשאט נפש כל פגיעה במוסדות המפקחים על הסדר הציבורי. פגיעה במוסדות היא פיקוח נפש ציבורי. אסור שאהדה כלפי אדם, ויהיה תפקידו אשר יהיה, תקלקל את השורה ותגרום לפגיעה במוסדות הצדק של המדינה.  

הרב מאיר נהוראי הוא יו"ר ארגון רבני בית הלל, רב המושב משואות יצחק ור"מ במדרשת מגדל עוז